Förflytta dig till innehållet

I virtuell miljö kan man tryggt öva farliga situationer – Åbo yrkeshögskola inviger nytt center där man kan lära sig släcka bränder

Man på huk i rum
Med hjälp av VR-glasögon befinner sig lektor Taisto Suominen mitt i en brand som han ska släcka. Det här är ett exempel på en applikation som Åbo yrkeshögskola skapat. Nu satsar de ännu mer på virtuell verklighet med ett nytt forskningscenter. Foto: Jean Lindén/SPT

Med VR-glasögon på huvudet och handkontroller i händerna svänger lektor Taisto Suominen runt i rummet.

På en skärm kan jag se i vilket scenario han befinner sig i: en brand i en källare, där det gäller för honom att agera rätt.

–  Nu plockar jag fel släckningsredskap från väggen och du ser hur spelet genast signalerar det. Och nu, då jag öppnar dörren till rummet där det brinner, måste jag gå ner på huk för att undvika röken, förklarar den knäböjande Suominen medan han släcker branden med en virtuell koldioxidsläckare.

Man står i rum
Virtuella applikationer kan användas i allt från hälsoteknologi till utbildning i hur man manövrerar stora lyftkranar, säger lektor Taisto Suominen vid Åbo yrkeshögskola. Foto: Jean Lindén/SPT

Det här är ett av de nyttospel som skapats vid Åbo Yrkeshögskolas enhet för teknik och företagande. I över tio år har spelutvecklingen haft ett eget laboratorium – Turku Game Lab.

På fredag invigs FIT Turku, som är ett forskningscenter som helt fokuserar på virtuell verklighet, förstärkt verklighet och artificiell intelligens.

Virtuell kommandobrygga

I FIT Turku vill man, tillsammans med företagsvärlden, forska i och utveckla applikationer som använder den nya teknologin.

–  Säkerhetsutbildning och utbildning i hur man styr dyra maskiner såsom kranar är bra exempel på när man har stor nytta av virtuell verklighet. Platser som är svåra att nå är ett annat exempel. Det kan handla om rymden, eller om utbildning i hur man servar turbinerna uppe i ett vindkraftverk. Vi har redan utvecklat en virtuell kommandobrygga för fartyg i samarbete med sjöfartsutbildningen Aboa Mare. Ett litet problem där är att kaptenerna inte har något att luta sig mot på en virtuell kommandobrygga, skrattar Suominen.

Maskin som tvättar vr-glasögon
Coronaepidemin har gjort det ännu viktigare att desinficera VR-glasögonen när de byter användare. Den här apparaten sköter det snabbt och effektivt. Jean Lindén/SPT

FIT Turku har ett skilt rum för demonstrationer och utbildning där man kan öva med redan existerande program.

Företag som funderar på om de kunde ha användning för VR-teknologin, och eventuellt ta fram en egen applikation, kan ta kontakt med centret, säger Suominen.

– Vi diskuterar idén och ser om den är värd att genomföra. Sedan kan samarbetet se ut på olika sätt. Gärna gör vi större projekt som pågår en längre tid med flera partner, och där våra ingenjörer är med. Men det kan också handla om mindre arbeten som görs av våra studerande. Då blir produkten mer av en prototyp som pekar på hur en färdig produkt kunde se ut.

Ljud utmanande för AI

Centret sysslar också med artificiell intelligens, AI. Projektchefen David Oliva berättar om ett spel som man utvecklat där barn ska lära sig utrymningsvägarna i en byggnad genom att med sina mobiltelefoner fotografera rätt skyltar i korridorerna.

– Vi kunde inte använda den teknik vi vanligen använder, för de olika skyltarna i korridorerna ser så lika ut. Men med programmering, och genom att sedan träna maskinens neuronnät, kan den lära sig att känna igen rätt skyltar på bilderna.

I ett annat projekt har man utvecklat ett sätt att analysera videoklipp för att ljudet och bilden bättre ska kunna kopplas till varandra.

Om en bil kör åt ett håll i klippet kan ljudet automatiskt anpassas till det för att skapa en ”3D-effekt”.

– Ljud är mycket mera komplext än bilder, säger Oliva. Om två män pratar i ett klipp är det svårt att automatiskt skilja deras röster åt. Vi har utvecklat algoritmer för det, och genom att hela tiden berätta för maskinen när den gjort rätt så lär den sig och blir bättre.

David Oliva säger att ljudanalysen i förlängningen till exempel kunde användas för att automatiskt ringa efter ambulans om en äldre person ramlar i hemmet.

Man har redan fått ett patent i USA och har nu lämnat in ytterligare en ansökan.

FIT Turku Competence Center

FIT står för Futuristic Interactive Technologies, alltså futuristiska interaktiva teknologier.

Finns i ICT-huset nära Kuppis tågstation i Åbo.

Leds av Mika Luimula. Verksamheten startade i fjol.

Har finansierats av Egentliga Finlands förbund och undervisnings- och kulturministeriet.

Åbo yrkeshögskola har själv investerat kring en halv miljon euro i utrustning och programvara.

Fredagens invigning sker online på grund av coronan. Med en figur – en så kallad avatar – kan man röra sig i ett virtuellt mässcenter. Registrering via sidan tech-turku-week2021.b2match.io

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter