Lagändringen som gör det möjligt för vajerfärjorna att i större omfattning ta i bruk virtuella styrsystem som ersätter vajerfärjornas fysiska styrlinor godkändes i dag i riksdagen. Vajerfärjornas storlek har ökat de senaste årtiondena och den fysiska styrvajern har i och med det efter hand har…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “UPPDATERAD: Vajerfärjor kan börja köra med virtuella styrvajrar – ska öka säkerheten och miljön tackar”
Bo Gyllenberg skrev
Virtuella vajrar leder automatiskt till lägre yrkesbehörigheter och navigationsutrustning på frigående färjor vilket sänker säkerheten. Följande är att elektra får en virtuell vajer och man kan köra den med en förare. Lycka till.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Virtuella vajrar leder automatiskt till lägre yrkesbehörigheter och navigationsutrustning på frigående färjor vilket sänker säkerheten. Följande är att elektra får en virtuell vajer och man kan köra den med en förare. Lycka till.