Förflytta dig till innehållet

Hundra kan jobba i Lappvik om ett år – fina båtar och nya hyresgäster fyller sakta men säkert den gamla fabriken

Kristoffer Nöjd
Michael Nylund bland båtar.
I Lappvik kan Michael Nylund glädjas åt en tredubbel förvaringskapacitet jämfört med i Skuru.

Från Michael Nylunds hörnkontor i Lappvik ser man ut över kajen, en glittrande fjärd, båtklubbens hamn. Längre bort skymtar Koverhar.

– Det är en fin känsla att komma till jobbet på morgonen när fåglarna kvittrar och en båt puttrar förbi. Jag var först här så jag fick välja rum, säger Nylund och skrattar.

Det var i våras som nyheten om att båtbranschföretagen Nylund’s Boathouse och Marine Alutech från Tykö köpt SSAB:s före detta fabriksområde med hamn i Lappvik. Stålfabriken lades ner 2020.

Nylund som driver företaget Nylund’s Boathouse som tidigare verkat i Skuru längst in i Pojoviken, hade siktet inställt på hamnen i Lappvik redan när han hörde de första ryktena om att SSAB:s stålfabrik skulle läggas ner.

– Det är en oslipad diamant. Läget är bra och mycket finns färdigt – som fina hallar och asfalterade planer till exempel – för att inte tala om djuphamnen och järnvägsspåret. Det här är ypperligt för all sorts logistik.

Michael Nylund på kotoret.Kristoffer Nöjd
Från sitt kontor har Michael Nylund utsikt över djuphamnen och fjärden i Lappvik.

Trots att SSAB lade ner fabriken för två år sedan säger skylten vid riksväg 25 fortfarande ”SSAB”. Men enligt Nylund har NTM-centralen lovat byta ut den inom november månad.

Men på själva fabriksområdet vajar nu flaggor med texten ”Port of Lappvik” och ”Nylund’s Boathouse”.

– Vi började med att snygga upp allting. Vi har rensat ogräs, fällt träd och tvättat fasader. Det såg eländigt ut. Området stod tomt i över ett år med bara grundskötsel.

Efter 60 år av stålproduktion och avgaser av 30 stycken dieseltruckar var hallarna smutsiga men tomma.

– Vi har satt närmare 2 000 timmar på att rengöra hallarna. Innertaken var helt svarta.

Michael Nylund vid den nya båtrampen.Kristoffer Nöjd
Genom att köpa tilläggsmark har man kunnat bygga en ny sjösättningsramp med en bärkraft på 60 ton.

Omfattningen är i nuläget totalt 28 hektar varav 18 utgörs av det inhägnade fabriksområdet. Fem hektar har kommit till genom dels köpet av en tomt som kan bli till exempel radhus i framtiden, dels köpet av Strömudden som ligger öster om huvudkajen.

Där har man byggt en ny båtramp med en bärkraft på 60 ton. Man har också byggt en av kommande tre bryggor som ska ge totalt 100 båtplatser till bolagets kunder.

I dagens läge finns det 33 000 kvadratmeter hall- och 1 200 kvadratmeter kontorsareal. På tomten finns nästan lika mycket byggrätt till.

– Alltid skulle man behöva en hall till, säger Nylund, halvt på skämt, halvt på allvar.

För att kunna forsla de stora båtarna in och ut ur hallarna har man låtit installera fem stycken 9 meter höga dörrar. Installationen av dem har tagit tre veckor per dörr på grund av de ändringsarbeten man varit tvungen att göra.

Ungefärlig karta över hamnområdet i Lappvik.Mapcreator/Kristoffer Nöjd
Ungefärlig karta över hamnområdet i Lappvik.

Showroom i den nyaste hallen

I den nyaste hallen som är byggd 2005 kommer man att ha sitt showroom med båtar till försäljning. Där har man installerat mässbelysning och senare beläggs golvet med mattor. Förutom att man förmedlar begagnade båtar marknadsför man och säljer också Karlebytillverkade Nordstarbåtar.

– Det räcker bra med bara ett märke. En affär tar lång tid att smida. I praktiken säljer man båten först och sedan utrustningen enligt kundens önskemål. Så ingen ny båt är likadan.

Leevene som hittills haft service i Åbo och Helsingfors flyttar in i en del av en av de före detta produktionshallarna.

– De är specialiserade på glasfiberreparationer.

Bredvid dem kommer Nylund’s Boathouse att installera ett båtmåleri.

Affärspartnern Alutech kommer att erbjuda sina servicetjänster i Lappvik från och med nästa år.

Michael Nylund i hall i LappvikKristoffer Nöjd
Michael Nylund säger att förutsättningarna i hallarna har överträffat förväntningarna.

Förutsättningarna för båtförvarings- och serviceverksamhet har varit nästan bättre än Nylund hade vågat hoppas.

– Det finns kraftströmsuttag överallt och Konecranes traverser i nästan alla tak. Vi har kunnat spara en del pengar på att inte bygga om utan bara modifiera lokalerna så att de passar våra behov. Det här projektet har krävt en hel del resurser ändå – både ekonomiskt och fysiskt.

Till området löper ett järnvägsspår som ska göras i skick nästa år. Det räknar Nylund med att myndigheterna kommer att ha nytta av. I dagens läge är det klart att åtminstone gränsbevakningen hyr in sig på området. Lappvik blir bas för gränsbevakningens tre bevakningsfartyg i stället för Pansio i Åbo. Två av fartygen byggs just nu.

Nära jättebesök i somras

I Lappvik inrättar Gränsbevakningsväsendet också en lagerhelhet för bekämpning av miljöskador på Hangö udd. Dessutom flyttar sjöbevakningsstationen från Baggö i Ekenäs skärgård till Lappvik.

– Efter att vår högsäsong tar slut i början av december börjar myndigheternas aktivitet här, säger Nylund.

Kajen där Gränsbevakningens fartyg kommer att ligga är 220 meter lång och hamnen är 9,4 meter djup.

– Vi skulle kunna ta emot Viking Grace här, säger Nylund och avslöjar att djuphamnen i Lappvik faktiskt var ett alternativ för kajplats då den amerikanska flottans 257 meter långa amfibiefartyg USS Kearsarge var i Finland i somras.

Men innan hamnen blir bas för Gränsbevakningens nya fartyg ska den förses med ny el, vatten- och avlopp och laddningsstationer.

– Det jobbet börjar inom några veckor, säger Nylund.

”Tiden var rätt”

I nuläget finns det sex olika hyresgäster i Lappvik hamn. De flesta sysselsätter underleverantörer i någon mån.

– Förra veckan räknade jag på skoj till 65 personer på området.

Nylund gissar att medeltalet per dag är 50 personer.

– Vi har fått upp farten och det tycker både vi själva och Hangö stad är trevligt. Om allt går som planerat kommer vi att vara 100 personer på området nästa höst. Sedan får vi se vad myndigheterna och övriga hyresgäster har för behov av tjänster. Det är som en liten by där allt ännu söker sin plats.

Hittills har man inte haft några större problem med rekryteringen.

– Vi kanske har haft tur men det har gått ganska bra. Det finns mer ”know how” i trakten än man tror. Nästa steg är att rekrytera på annat håll och då måste man också fundera på var de ska bo.

Överlag tror Nylund att man har lyckats bra med tajmingen.

– Tiden var ganska rätt för den här affären. Det kan hända att tonen skulle vara en annan om vi gick till banken med våra planer i dag. Men man kan inte göra så mycket åt världsläget. Man kan bara sköta sitt eget så bra som möjligt.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter