Förflytta dig till innehållet

Högsarfärjans farled borde få trafikljus – elfärjans vajrar kan vara en säkerhetsrisk för andra båtar

landsvägsfärja vid en hamn

Högsarfärjan provkörs med el. Foto: Kim Lund


Båtförare som rör sig i den farled i Norrviken i Nagu som korsar Högsarfärjans farled ska se upp.
Rederiet Finnferries provkör just nu färjan med hjälp av elektricitet och det här betyder att färjan har två vajrar istället för en.
Vajrarna kan vid vissa väderleksförhållanden stig upp till ytan och medför då en risk för korsande trafik.
Färjan är försedd med sedvanliga varningsskyltar och det finns också skyltar som varnar för färjan på stränderna.
För att kunna ta i bruk elfärjan permanent krävs ändå tillstånd enligt vattenlagen och det tillståndet innebär att båtförare varnas bättre än nu för vajrarna.
Enligt vägingenjör Tapani Jaakkola vid Närings-, trafik-, och miljöcentralen är tillståndsprocessen påbörjad och NTM-centralens förslag är att färjans farled förses med bland annat trafikljus.
När trafikljusen installeras är just nu inte klart.
I fall ljusen inte hinner installeras före sommarsäsongen måste man återgå till att driva färjan med diesel som tidigare. Då har färjan bara en styrvajer som är lite lösare än elfärjans vajrar och som inte utgör en likadan risk för korsande båttrafik.

Dela artikeln

0 kommentarer: “Högsarfärjans farled borde få trafikljus – elfärjans vajrar kan vara en säkerhetsrisk för andra båtar

  1. Bo Gyllenberg skrev

    Juridiskt intressant. Sjövägsreglerna känner inte till möjligheten att stänga av en farled med trafikljus, enbart att varna. Men sjörätten får väl ta ställning till detta efter den första olyckan som nog kommer snart.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *