Rederiet Finferries testar som bäst en luftbubblingsteknik på färjpasset till Högsar i Nagu. Finferries vd Mats Rosin säger att det inte handlar om någon revolutionerande ny teknik, utan snarare ett…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Högsarfärjan testar ny teknik för att hålla färjpasset isfritt – del av miljöarbetet”
Bo Gyllenberg skrev
De som besvärat sig har inget emot att Högsar färjan elektricifieras. Det har den ju gjorts redan? Problemet är, att man vill använda elektriciteten till att dra färjan fram med kablarna. Om elektriciteten i stället skulle användas till att driva färjan med propeller, som idag, skulle allt vara frid och fröjd. När man använder framdrivning, och bromsning, med kablar, stiger dessa upp mot vattenytan så, att hela farleden måste stängas medan färjan är igång. Det finns ingen skillnad på miljön på framdrivningssätten.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
De som besvärat sig har inget emot att Högsar färjan elektricifieras. Det har den ju gjorts redan? Problemet är, att man vill använda elektriciteten till att dra färjan fram med kablarna. Om elektriciteten i stället skulle användas till att driva färjan med propeller, som idag, skulle allt vara frid och fröjd. När man använder framdrivning, och bromsning, med kablar, stiger dessa upp mot vattenytan så, att hela farleden måste stängas medan färjan är igång. Det finns ingen skillnad på miljön på framdrivningssätten.