Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Den här veckan installeras bland…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
3 kommentarer: “Högsarfärjan får sjötrafikljus på prov i ett år”
Bo Gyllenberg skrev
Det du Ola är det stora ”nya” i ärendet. Det man pratar tyst om, är att el-driften sker sålunda att man går tillbaka i tiden när det talades om ”kapulalossi”. Man använder elen till att dra sig fram med vajern. Hittils allt bra för då sjunker vajern ner akterut som förut. Men när man kommer över till andra sidan, bromsar man med aktervajern som får denna att stiga upp. Vi har förtvivlat velat berätta att man kunde använda elen till att driva propellrar, då allting skulle vara OK. Men på Finnferries har man fått i sin saliga skalle att man skall använda vajrarna till att dra sig fram. Sedan finns det förstås i reserv både diesel och propellrar för ett ev strömavbrott. Förstå sig på. Men rysligt miljövänliga är man, men det bryr man sig mindre om att båtarna står där vid ”rött ljus” och cirkulerar med motorerna på.
Ola lindholm skrev
Jag har svårt att förstå vad som blir bättre. Nåjo, eldrift i sig minskar självklart på utsläppen. Men vajern faller väl ner som vanligt? Och får man överhuvudtaget inte alls passera förjan då den är i rörelse? Verkar inte bli lättare för en seglande båt ifall man skall stanna upp för ”Rött ljus”.
Bo Gyllenberg skrev
Alltså, det finns ett anhängit mål beträffande detta förfarande vid Vasa förvaltningsdomstol. Jag har inte erhållit kunskap om att rätten skulle ha gjort beslut i målet. Görs dessa förändringar trots detta. Som jag tidigare meddelade, jag bistår helhjärtat alla som råkar ut för olyckor med detta förfarande.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Det du Ola är det stora ”nya” i ärendet. Det man pratar tyst om, är att el-driften sker sålunda att man går tillbaka i tiden när det talades om ”kapulalossi”. Man använder elen till att dra sig fram med vajern. Hittils allt bra för då sjunker vajern ner akterut som förut. Men när man kommer över till andra sidan, bromsar man med aktervajern som får denna att stiga upp. Vi har förtvivlat velat berätta att man kunde använda elen till att driva propellrar, då allting skulle vara OK. Men på Finnferries har man fått i sin saliga skalle att man skall använda vajrarna till att dra sig fram. Sedan finns det förstås i reserv både diesel och propellrar för ett ev strömavbrott. Förstå sig på. Men rysligt miljövänliga är man, men det bryr man sig mindre om att båtarna står där vid ”rött ljus” och cirkulerar med motorerna på.
Jag har svårt att förstå vad som blir bättre. Nåjo, eldrift i sig minskar självklart på utsläppen. Men vajern faller väl ner som vanligt? Och får man överhuvudtaget inte alls passera förjan då den är i rörelse? Verkar inte bli lättare för en seglande båt ifall man skall stanna upp för ”Rött ljus”.
Alltså, det finns ett anhängit mål beträffande detta förfarande vid Vasa förvaltningsdomstol. Jag har inte erhållit kunskap om att rätten skulle ha gjort beslut i målet. Görs dessa förändringar trots detta. Som jag tidigare meddelade, jag bistår helhjärtat alla som råkar ut för olyckor med detta förfarande.