Förflytta dig till innehållet

Högsarfärjan får sjötrafikljus på prov i ett år

Arkiv/Kim Lund
Skärgårdsfärja
Nu får farleden vid Högsarfärjan sjötrafikljus för att öka säkerheten för andra båtfarare.
Finlands Färjetrafik Ab har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerfärja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan 2018. Den här veckan installeras bland…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova nu ÅU Surf 12,95 € / mån

Redan prenumerant?

Dela artikeln

3 kommentarer: “Högsarfärjan får sjötrafikljus på prov i ett år

  1. Bo Gyllenberg skrev

    Det du Ola är det stora ”nya” i ärendet. Det man pratar tyst om, är att el-driften sker sålunda att man går tillbaka i tiden när det talades om ”kapulalossi”. Man använder elen till att dra sig fram med vajern. Hittils allt bra för då sjunker vajern ner akterut som förut. Men när man kommer över till andra sidan, bromsar man med aktervajern som får denna att stiga upp. Vi har förtvivlat velat berätta att man kunde använda elen till att driva propellrar, då allting skulle vara OK. Men på Finnferries har man fått i sin saliga skalle att man skall använda vajrarna till att dra sig fram. Sedan finns det förstås i reserv både diesel och propellrar för ett ev strömavbrott. Förstå sig på. Men rysligt miljövänliga är man, men det bryr man sig mindre om att båtarna står där vid ”rött ljus” och cirkulerar med motorerna på.

  2. Ola lindholm skrev

    Jag har svårt att förstå vad som blir bättre. Nåjo, eldrift i sig minskar självklart på utsläppen. Men vajern faller väl ner som vanligt? Och får man överhuvudtaget inte alls passera förjan då den är i rörelse? Verkar inte bli lättare för en seglande båt ifall man skall stanna upp för ”Rött ljus”.

  3. Bo Gyllenberg skrev

    Alltså, det finns ett anhängit mål beträffande detta förfarande vid Vasa förvaltningsdomstol. Jag har inte erhållit kunskap om att rätten skulle ha gjort beslut i målet. Görs dessa förändringar trots detta. Som jag tidigare meddelade, jag bistår helhjärtat alla som råkar ut för olyckor med detta förfarande.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter