Förflytta dig till innehållet

Hockeyförbundet fick höra om Pargas Havis – man hoppas på byggstart redan 2024

Arkitektbyrån Schauman & Nordgren Architects
en arkitektskiss från ovan
I den preliminära skissen landar projektet så här. Campingområdet får ge vika om planerna förverkligas, men stranden nertill kommer fortsättningsvis att förbli i allmänhetens bruk.

I samband med förra veckoslutets EHT-turnering i ishockey i Åbo hade ishockeyförbundet bjudit in en delegation från Pargas som har kopplingar till Pargas Havis-projektet som kombinerar ishall och simhall (samt bostäder). Bland de omkring tjugo inbjudna fanns Tuuli Haahtela som är styrelseordförande för PRGS Finland Oy, bolaget som grundades för projektet.

På plats fanns också representanter från staden och potentiella samarbetspartners.

– Det var en otroligt fin chans att få presentera projektet för ishockeyförbundets ledning, där en del nog redan kände till projektet men inte alla detaljer kring det, säger Haahtela.

Hockeyförbundet lovar hjälpa till

Ishockeyförbundet ser projektet som strategiskt betydelsefullt och har redan erbjudit sitt stöd bland annat kring olika lösningar gällande energieffektivitet.

Manu Varho som ansvarar för utvecklandet av förbundets anläggningar och faciliteter har lovat ställa upp som bollplank och kring de här frågorna, vilket vi förstås uppskattar stort. Alla som vi presenterade projektet för verkade väldigt entusiastiska.

Hallen ska anpassas för paraidrott

Haahtela & co har också blivit inbjudna till konståkningsförbundets GP-tävling i Esbo nästa veckoslut.

Hon konstaterar att bemötandet från grenförbunden har varit gott och att man ser potential för en verksamhet som hela regionens idrottare kan dra nytta av.

konståkare på isenArkiv/Malin Johansson
Tuuli Haahtela (i vitt) är både ordförande och tränare i den nya konståkningsföreningen Skating Team Parainen.

– I och med att vi har planer för lägerverksamhet kan man till och med tala om ett projekt med nationell inverkan.

På ishallssidan har man redan från första början valt att ta också paraidrottens behov i beaktande. I dagens läge är det endast Vierumäki i Heinola som kan erbjuda en ishall som är fullständigt anpassad.

– Vi har bland annat konsulterat TPS parahockeylag och lagkaptenen Henry Sundblom från Pargas har lovat bidra med sina synpunkter.

Energifrågor ger huvudbry

De största frågetecknen just nu handlar om energifrågor. Ishallen och simhallen är tänkta att vara så självförsörjande som möjligt på den fronten med solpaneler och nyttjande av spillvärme. Isen ska delvis tillverkas av regnvatten.

– Dessutom är tanken att utnyttja värme från havet och eventuellt till och med vindkraft. Vi ska bland annat besöka en ishall i Norge som till 97 procent är självförsörjande då det kommer till energiförbrukningen.

Vill samarbeta på bred front

Trots att Pargas Havis som helhet också handlar om fastighetsutveckling och bostäder, är det ändå den idrottsliga biten som Haahtela brinner för.

– Vi vill se till att barn och unga har så goda möjligheter som möjligt att röra på sig och bära vårt samhälleliga ansvar på det viset.

Ett bredare regionalt samarbete kring morgon- och eftermiddagsverksamhet som sträcker sig också utanför Pargas gränser finns i visionerna.

– Vi har till och med funderat en del på transportfrågor redan och ser det till exempel inte som en omöjlighet med någon form av förbindelse till sjöss från Åbohållet.

Planläggningen framskrider

Planläggningen framskrider och enligt den preliminära tidtabellen kunde det bli aktuellt med att godkänna en detaljplan för området redan i slutet av nästa år. Men innan det återstår många steg. Planen ska anhängiggöras, det ska ordnas invånartillfällen och olika instanser ska höras.

en bergig skogsmiljöMikael Heinrichs
Här någonstans? Enligt skissbilderna skulle den planerade ishallen och simhallen placera sig ungefär på den platsen där denna bild är tagen.

Och en viss finansieringsfråga ska förstås lösas. Haahtela säger att man har planer på att ansöka om understöd för idrottsplatsbyggande av Undervisnings- och kulturministeriet för perioden 2023–2026 och hoppas förstås kunna knyta till sig såväl privatpersoner, företag och föreningar som är villiga att gå in och hjälpa till med finansieringen.

– Vår förhoppning är att byggnadsarbetet ska kunna inledas redan under 2024, men det är många bitar som ska falla på sin plats innan det. Vi räknar med att byggnadstiden är mellan två och tre år, så i bästa fall kunde Pargas Havis stå klart redan 2026.

Uppdaterad kostnadskalkyl i vår

Då projektet lanserades gick man ut med en preliminär kostnadskalkyl på 40 miljoner euro för hela projektets del. Marknadsläget just nu är utmanande och priset på byggmaterial har stigit, men en ny mer exakt kalkyl går man ut med tidigast nästa vår.

– Situationen lever rätt mycket just nu, därför väljer vi att avvakta.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter