Det har på måndagen gått 50 år sedan 31 finländska sjömän som råkat i sjönöd på Nordatlanten räddades av den amerikanska kustbevakningen.M/T Ragny var då på väg mot Trondheim i…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “Haveri på Atlanten sköt upp telegrafistens bröllop – mirakelräddningen av Ragnys besättning aktuell på Forum Marinum”
Paul Lindberg skrev
Man är som känt alltid klok på land, då det inträffar en olycka till sjöss, men var och en med
ens elementära kunskaper i fysik förstår, vad det innebär att lämna tankarna tomma mid-
skepps, där fartygets bärkraft är störst och fylla tankarna för- och akterut.
Härvid pressar lasten nämnda delar av fartyget nedåt och belastar fartyget midskepps.
Den hårda sjögången förorsakar ytterligare belastning på samma del av fartyget, vars
skrov rör sig i riktning från för till akter i grov sjö. Lasten pressar ned för och akter, medan
sjögången lyftar mitten uppåt. Sedan är det inget under, att ett 165 m långt fartyg brister
midskepps, där belastningen är störst från såväl last som sjögång.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Man är som känt alltid klok på land, då det inträffar en olycka till sjöss, men var och en med
ens elementära kunskaper i fysik förstår, vad det innebär att lämna tankarna tomma mid-
skepps, där fartygets bärkraft är störst och fylla tankarna för- och akterut.
Härvid pressar lasten nämnda delar av fartyget nedåt och belastar fartyget midskepps.
Den hårda sjögången förorsakar ytterligare belastning på samma del av fartyget, vars
skrov rör sig i riktning från för till akter i grov sjö. Lasten pressar ned för och akter, medan
sjögången lyftar mitten uppåt. Sedan är det inget under, att ett 165 m långt fartyg brister
midskepps, där belastningen är störst från såväl last som sjögång.