Förflytta dig till innehållet

Här skedde flest dödsolyckor på motorvägen Åbo–Helsingfors de senaste 10 åren – mer satsning på trafikmärken och viltstängsel aktuella i år

Arkiv/Annina Suominen
väg och snö och bilar
De flesta olyckorna med dödlig utgång på Finlands motorvägar sker på grund av förarna själva. 65 procent av olyckorna på motorvägarna, även de som inte leder till dödsfall, sker i fullt dagsljus.

Åren 2011–2020 inträffade totalt 55 dödsolyckor där föraren körde i rätt riktning på någon av motorvägarna i Finland, visar statistik från Institutet för olycksinformation.

Totalt dog 91 personer på motorvägarna i 84 olyckor. Då räknar man också med olyckor på anslutande vägar och ramper. Sjukdomsfall har uteslutits.

Sju olyckor inträffade när föraren körde i fel riktning och sex olyckor inträffade på motorvägsramper. Utöver det inträffade 16 olyckor där en fotgängare dog.

Den vanligaste typen av olycka var en bil som körde av vägen – som i över hälften av fallen var torr.

65 procent av olyckorna skedde i fullt dagsljus.

Inga speciella ”dödsfällor” på motorvägen till Helsingfors

På motorvägen mellan Åbo och Helsingfors inträffade 10 olyckor med dödlig utgång åren 2011–2020.

Se på kartan var olyckorna inträffade. Zooma in för att se platserna tydligare och klicka på markörerna för lite mera information om olyckan. Statistiken har samlats av Ramboll.

Finns det då någon skild plats på motorvägen där det sker flest dödsolyckor?

Nej, inte enligt trafiksäkerhetsingenjör Jaakko Klang på NTM-centralen i Åbo.

Finlands motorvägar har flera gånger varit nummer ett på listan över de tryggaste motorvägarna i Europa, om man jämför olycksstatistiken.

— Det finns inga extra farliga platser på motorvägen mellan Åbo och Helsingfors. Den är en av de tryggaste i Europa, nummer ett år 2019.

Störst risk är helt enkelt förarnas eget beteende, och ”den största olycksfaktorn”.

Hälften av de främsta orsakerna till dödsolyckorna på Finlands motorvägar åren 2011–2020 var fortkörning och i 40 procent av fallen var förarna berusade, visar statistik från Institutet för olycksinformation.

Mer än hälften av de som var berusade hade använt droger eller mediciner som kan ha påverkat deras förmåga att köra bil.

Varannan person som orsakade en olycka överskred hastighetsbegränsningen med minst tio kilometer i timmen och fler än en tredjedel körde minst 30 km/h över gränsen.

Av de 55 dödsolyckorna som inträffade under körning i rätt riktning på motorvägarna åren 2011-2020 gällde 60 procent en bil som kört av vägen och 20 procent började med att en bil körde in i ändan på en annan.

Dessutom har omkörningsolyckor, kollisioner med ett stillastående fordon och frontalkrockor inträffat på motorvägarna.

50–60 krockar med hjortdjur kan undvikas i år tack vare arbete med stängsel

Motorvägarna är ändå inte perfekta.

– Små risker finns på våra äldre delar, till exempel på avsnittet mellan Åbo och Muurla. De är planerade för 30 år sedan, de fyller inte alla dagens krav om krockar uppstår. Det gäller vägräcken på två ställen.

De anslutande vägar där det är möjligt för trafikanten att svänga åt båda hållen och köra i fel riktning, trots att man bara får svänga åt ett håll, är också inte att föredra.

– Det är en brist som man försöker åtgärda med flera trafikmärken. Det har vi också planer på att fortsätta med i år, säger Klang.

– Något annat som man gjort i fjol är att täppa igen nästan femtio hål i viltstängsel. På grund av det kommer 50–60 krockar med hjortdjur inte att ske i år.

– Om det finns pengar så skulle man ännu kunna förbättra belysningen, till exempel mellan Åbo och Pemar och även Pemar och Salo.

Varför tror du att vi har så säkra motorvägar i Finland, sett till dödsolyckor?

– För att motorvägarna är planerade så att de ska vara så säkra som möjligt. Körfilerna för olika riktningar är fysiskt åtskilda, det finns flera körfiler så att man inte behöver göra farliga omkörningar och det är förbjudet med långsammare trafik, såsom traktorer. Vi har också gott om trafikmärken.

Viltbroar är också en faktor, liksom trafikmärken som signalerar tillfälliga hastighetsbegränsningar enligt väderförhållanden och trafikmängder.

Också statistik över utbetalade försäkringar visar: De flesta incidenter sker på torra vägar

Att trafikmängden inte är så stor är också en avgörande faktor då det gäller dödsolyckor. Fler av dem skedde på mer livligt trafikerade vägar.

Något som däremot märktes i statistiken över skadeståndsersättningar åren 2011–2020 var att de ökade fram till 2020 då coronapandemin fick dem att minska.

Under åren 2011–2020 inträffade lite över 13 000 skador som omfattas av trafikförsäkringen på motorvägarna.

Mer än hälften av olyckorna inträffade på torra vägar och en fjärdedel i snö- eller isigt väder.

– Motorvägar är de säkraste vägavsnitten i förhållande till trafikmängder. Flera dödsolyckor har undvikits de senaste åren, men det är bra att komma ihåg risken. Fenomenet koncentreras på infartsvägarna till de största städerna, säger Kalle Parkkari, trafiksäkerhetschef på Institutet för olycksinformation.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter