Handelskamrar: Sydbottenbanan bör grundrenoveras – trafiken växer och är viktig för industrin
Linnea de la Chapelle/SPT
Allt från de stora skogsjättarna till mindre sågar använder Östermark på Sydbottenbanan som lastningsplats, påpekar handelskamrarna i Österbotten och Södra Österbotten. Men banan är i dåligt skick med 60 kilometer i timmen som maxhastighet för godstågen, konstaterar handelskamrarna.
Sydbottenbanan, den 113 kilometer långa tågbanan mellan Seinäjoki och Kaskö, bör totalrenoveras. Det kräver handelskamrarna i Österbotten och Södra Österbotten i ett gemensamt uttalande. Den enkelspåriga banan är i dåligt…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.