Förflytta dig till innehållet

Han ville skapa en modern bilskola i Åbo – i dag är Epic en av landets största, med nytt försvarskontrakt

Jean Lindén
man
Kalle Lahervo grundade Epic för 9 år sedan. Huvudkontoret finns på Kristinegatan 3 i Åbo.

När Åbobon Kalle Lahervo för 16 år sedan började jobba som trafiklärare var det i en ganska konservativ bransch. I bilskolorna kunde han mötas av trådtelefoner och kartotek i skjutlådor trots att vi var en bra bit in på 2000-talet.

Då han 2013 startade bilskolan Epic i Åbo ville han göra saker på ett modernt sätt, för en ung generation uppvuxen med internet och smarttelefoner.

– Det gäller att hela tiden hålla koll på kundernas önskemål och vanor, säger Lahervo. En 17–18-åring kan tycka att redan en 24-åring är gammal. En gång gjorde vi en enkel instruktion för hur bilskolan fungerar, men det visade sig att många inte läste den ända till slutet eftersom den var två sidor lång. Vi jobbar mycket med digitala medier, och i dag ska ett videoklipp med information vara kortare än en minut.

simulatorJean Lindén
Den här simulatorn finns i Hansakvarteret i Åbo.

Via nätet

Sedan 2,5 år tillbaka, då pandemin startade, har Epic inte någon närundervisning för vanliga elever. Teoriundervisningen sköts via nätet, och de enklare delarna av körandet – som att styra, växla eller öva korsningsregler – kan man göra i någon av Epics drygt 80 simulatorer runtom i landet.

– Man bokar tid via nätet, får en kod till telefonen och går och sätter sig i simulatorn. Får man problem trycker man på en knapp. Då får man hjälp av trafiklärare i vår central i S:t Karins som övervakar simulatorerna via video, förklarar Lahervo.

Han säger att forskning vid Åbo universitet visat att simulatorkörning fungerar lika bra som traditionella lektioner om man ser på sannolikheten att man klarar körprovet.

Simulatorerna har många fördelar: de är utsläppsfria, de kan användas från morgon till kväll varje dag i veckan, och den som vill få sitt körkort snabbt kan boka många körtimmar.

– Samtidigt bli körkortet billigare för kunden. Men mera komplicerade saker, som att förutse trafiken och överblicka den, lär man sig fortfarande i en bil med en trafiklärare.

Stor omvälvning

Epics början 2013 var väldigt bra, konstaterar Lahervo. Första kursen hade 28 elever. Nästa kurs hade 40 stycken. I slutet av året hade man också öppnat verksamhetsställen i Pargas och Lundo.

I dag finns Epic-kedjan i stora delar av landet, med cirka 200 trafiklärare samt 20 personer som jobbar med administration och stödtjänster. Man kan fortfarande boka körlektioner i Pargas, men Epic har inte längre någon lokal i staden. Lahervo säger att körkortsreformen 2018, då antalet teorilektioner kraftigt minskade, har påverkat mycket.

– Tidigare hann en trafiklärare sköta 60 elever per år. På en ort med 7 000 invånare fanns det tillräckligt med jobb för en lärare på heltid.

– Nu hinner en lärare med 200 elever per år. Det betyder att en ort ska ha cirka 20 000 invånare för att fullt sysselsätta en trafiklärare. I dag har ungefär en tredjedel av bilskolorna i vår kedja ingen fysisk lokal, men i stället kan vi ha lärare som sköter flera kommuner.

EpicJean Lindén
Allt började i Åbo. Men i dag finns Epic på 120 platser i landet.

120 platser

Hela branschen har förändrats enormt. Då Epic startade fanns cirka 700 bilskolor i landet, och ingen hade en marknadsandel över 1 procent, säger Lahervo. Nu finns högst 240 aktiva bilskolor kvar, och kedjorna Epic och CAP delar på ungefär 50 procent av marknaden.

– Epic finns på 120 platser. Om vi ska fortsätta växa måste vi göra det utomlands eller genom att satsa på nya tjänster. I Sverige är körkortsmarknaden mycket större, både för att där bor fler människor och för att körkortet är dyrare, säger Lahervo.

Utlandet är något Epic redan börjat satsa på, genom att föra sitt simulatorkunnande till andra länder. Epic har själva utvecklat program till simulatorerna.

I ”Drakan”

Epic vill också sköta mera arbetskraftsutbildning, där företag och NTM-centralen köper Epics tjänster för att utbilda arbetslösa till att exempelvis bli buss- och långtradarchaufförer.

Bolaget har även skött förarundervisning i Dragsvik, och efter att Epic vunnit en upphandling kommer man från årsskiftet att sköta en stor del av Försvarsmaktens förarundervisning. Därför rekryterar man nu 50 trafiklärare till.

Trafiklärare utbildas, på finska, i Jyväskylä och Tavastehus. Epic har även ordnat egen utbildning. Men lokalt kan det finnas brist på lärare, till exempel i huvudstadsregionen.

– Ska man undervisa i tunga fordon är det mer utmanande att hitta lärare, och mest brist är det på lärare som kan svenska, säger Lahervo.

Epic har nu tre svenskspråkiga lärare i Egentliga Finland, sex–sju stycken i Västnyland och fyra i huvudstadsregionen och Östnyland.

Korona Invest

I februari 2020 , strax innan coronapandemin slog till, blev ett investmentbolag – som råkar heta Korona Invest – majoritetsägare i Epic. Korona Invest äger nu 55 procent av Epic. Lahervo och mindre delägare äger resten.

Pandemin hade ingen större negativ effekt på Epics business. Tvärtom ökade antalet personer som tog MC-kort, en nisch där Epic har majoriteten av den finländska marknaden.

Kalle Lahervo säger att antalet som tar körkort överlag är rätt stabilt, även om man i städer som Åbo, Helsingfors och Tammerfors ofta väntar med att ta körkort tills man är lite äldre.

– Men redan i Björneborg är det klart fler som tar körkort genast de får, och antalet ökar ju längre norrut man går i landet. Där kollektivtrafiken fungerar dåligt behöver man körkortet direkt.

År 2021 var Epics omsättning knappt 14 miljoner euro. Det här året blir något av ett mellanår, säger Lahervo. Man förbereder nästa år, då tillväxten ska ta fart igen bland annat med det nya försvarskontraktet.

Att Epic nu, av Företagarna i Egentliga Finland, utsetts till årets företag i Åbo är en ära.

– Det är fint att vår bransch uppmärksammas. Vi gör ett väldigt viktigt jobb för trafiksäkerheten, och på Epic hoppas vi fortsätta vara en föregångare.

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter