Förflytta dig till innehållet

Hackaren förstörde allt hon byggt upp – företagaren Merja i Åbo är bannad från Facebook

Jean Lindén
kvinna
Kommer inte längre in. Merja Mannonen, som driver inredningsbutiken Valoisa i Port Arthur i Åbo, har förgäves försökt få tillbaka sitt gamla Facebookkonto.

En dag i början av september öppnade ensamföretagaren Merja Mannonen i Åbo som vanligt Facebook på telefonen. Hon skulle åka på en semesterresa och tänkte därför uppdatera sin inredningsbutik Valoisas öppettider på butikens Facebooksida.

Merja berättar att det ploppade upp en ruta med Facebooks moderbolag Metas logo och ett meddelande. Det var skrivet på god finska. Meddelandet frågade om hon vill göra sitt konto säkrare.

– Jag hade nyligen hört om två företagarkollegor vars Facebookkonton kapats, och jag hade bråttom inför resan. Så jag tänkte spontant att det här meddelandet kom som en skänk från ovan.

Hon skrev in sitt lösenord i rutan.

Det skulle hon inte ha gjort. Mannonen säger att hon inte är någon dataexpert, men hon är ändå en van användare och har funnits på Facebook länge.

– Jag är inte helt blåst när det gäller sådant här. Jag vet till exempel att man inte ska logga in på sidor som man kommit till via länkar. Men det här meddelandet kändes helt naturligt, säger Mannonen där vi står i hennes mysiga butik i Port Arthur.

Merja Mannonen hann aldrig ändra Valoisas öppettider på Facebook. Det kom ett meddelande om att det publicerats förbjudet material på hennes konto. Hon gick in i inställningarna för att ändra sitt lösenord. Där hann hon se att någon var inne på kontot via en ip-adress i Indonesien.

Sista gången hon kom åt kontot

Det var den sista gången Merja Mannonen kom åt sitt Facebookkonto. Allt stängdes ner: hennes privata konto och butikens, inklusive meddelandetjänsten Messenger, samt ett Instagramkonto.

Hon beskriver det som att förlora fotoalbum och gamla brev i en brand.

– Butikens konto fungerade som dess historik. En kund kunde säga ”minns du då du hade den produkten”, och så kunde jag gå tillbaka fem år för att kolla. Jag hade också sparat all meddelanden i Messenger, också privata. Jag hade aldrig raderat något. Jag har alltid gillat Facebook, också för att hålla kontakt med vänner, men då något sådant här händer står man handfallen.

Någon hade uppenbarligen försökt publicera barnpornografiskt material på kontot.

Nu började en tidsödande process där Mannonen försökte få tillbaka sitt Facebookkonto.

I samband med att hon fick meddelande om att kontot stängts gavs hon en chans att opponera sig mot beslutet. Det har hon gjort – otaliga gånger, berättar hon.

Kort förklarat har hon försökt få tillbaka sitt ursprungliga konto, och därefter tre gånger skapa ett nytt. Men det har inte lyckats. De nya kontona har stängts ner.

– I två månader har jag på alla sätt försökt berätta att jag inte håller med om kontostängningen. Jag har säkert 20 gånger skickat foto på mitt pass till Facebook. Men jag får bara två svar: att Facebook av säkerhetsskäl inte kan säga varför kontot stängts och att beslutet är slutgiltigt, och att covid-19 gör att man inte har resurser att utreda ärendet.

Svaren kan ibland ha lite olika formuleringar på slutet, men de känns som automatsvar, säger hon.

Viktigt för affärerna

Mannonen säger att hon förstår att Facebook, med miljarder användare, också har många som missbrukar tjänsten. Men samtidigt förbluffas hon över att det finns en stor, viktig instans som verkar omöjlig att nå.

Dessutom var Valoisas Facebooksida jätteviktig för businessen.

– Jag hade cirka 2 500 följare. Det var äkta följare, inte folk från Rovaniemi som gillat sidan på grund av något lotteri. Genast jag la upp en produkt på sidan lockade det kunder. På lunchrasten är det enkelt för folk att ta fram telefonen, öppna Facebook och se att ”oj, vilken fin, ny klänning Valoisa har”.

Årets septembermånad var den sämsta i butikens över 20-åriga historia, säger Mannonen. Det beror nog också på annat, funderar hon – som elpriserna och världsläget – men den förlorade Facebooksidan spelar absolut in.

Inte enda problemet

Den förlorade synligheten visade sig dock inte vara det enda problemet.

– Jag hade inte tänkt tanken att intrånget kunde drabba mig ekonomiskt, men någon frågade mig om det. Då kontaktade jag min bank och berättade vad som hänt. Samma dag spärrade banken mitt Visakort.

Det visade sig snart att hackaren faktiskt gjort ekonomisk skada.

– Jag hade mitt privata kort kopplat till Facebook, för jag köpte ibland synlighet för mina uppdateringar. För 10–20 euro per gång. Nu hade någon köpt Facebookreklam för 1 700 euro på tre dagar med mitt kort, säger Mannonen.

Inköpen var gjorda en 14–16 september, några dagar innan Visakortet spärrades. Det märkliga är att Facebookkontot hade stängts ner tio dagar innan hackaren använde kortet, säger Mannonen.

Hon funderar också om inte bankens varningsklockor kunde ha ringt, eftersom det var de enda inköpen på kortet den månaden.

Mannonen har polisanmält saken och sedan gjort en reklamation till banken i hopp om att inte tvingas betala för hackarens reklamköp. Processen är på hälft. Hon har inte hört något från polisen ännu.

brevJean Lindén
Magert med förklaringar. Merja Mannonen har fått beskedet att Facebook ”av säkerhetsskäl” inte kan berätta varför hon inte längre har något på Facebook att göra.

Inget svar

I några av de meddelanden som Mannonen fått från Facebook, bland annat på kvittona för hennes egna reklamköp, har det funnits e-postadresser. Hon har försök använda även dem för att nå Facebook men aldrig fått något svar.

– Hur kan en aktör fungera så? Det är ju på deras plattform det hänt. Det ryms inte i min rättskänsla. Samtidigt kanske hackaren fortsätter med sin kriminella verksamhet. Jagar någon den typen?

Hon säger att hon letat mycket efter information på nätet och bara hittat ett exempel där någon fått tillbaka sin sida efter en liknande händelse.

Jag frågar om Mannonen har en hälsning till andra. Hon säger att hon upplever att hon inte är rätt person att ge råd till andra, annat än sådan som riskerar att låta som klichéer.

– Innan du gör något på nätet, pausa och tänk efter både en andra och en tredje gång. Själv har jag nog blivit mer medveten om lösenord, och var jag loggar in.

Facebookkontot hade inte så kallad tvåfaktorsautentisering.

Tur i oturen

Valoisa har nu ett nytt Instagramkonto, skapad med en annan e-postadress. Det har fått vara ifred hittills. Kontot har cirka 200 följare, fjärran från de 2 500 som Facebooksidan hade.

– Jag är inte lika van med Instagram, men lär mig. Jag kunde väl också skapa en nya Facebooksida med en ny mejladress, men det tar rätt mycket tid att bygga upp och upprätthålla den så det har ännu inte blivit av. Det gäller ju också att få tillbaka de gamla följarna.

Mannonen skattar sig trots allt lycklig över att hennes butik är så gammal att den har en etablerad, lojal kundkrets. Det dämpar smällen.

– Men Facebook är nog otroligt viktigt. Som företagare måste du få synlighet. Mina kunder är fantastiska, och de spred genast budet när jag försökte skapa mina nya Facebooksidor. Och nu, när butiken inte finns på Facebook, sade en kund att hon känner abstinens då butiken uppdateringar inte dyker upp, och en annan kund kom till affären bara för att se hur det står till.

LÄS OCKSÅ

Intresserad av att läsa fler ÅU-artiklar? Första månaden bara 1,00 €! Klicka här.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter