Förflytta dig till innehållet

Glory klarade testerna – nu är det klart när hon startar mot Åbo

Ulf Hagström
Fartyg i hamn
Viking Glory startar mot Åbo i jultider.

Viking Glory har nu återvänt till varvet i Xiamen i Kina efter sitt andra sjöprov.

Under sjöprovet testades många av fartygets tekniska system och säkerhetsfunktioner.

Bland annat testades hur snabbt fartyget kan bromsa in från full fart. Befälhavare Ulf Lindroos säger att det tar 3 minuter och 55 sekunder att stanna helt, distansen är 1330 meter.

– Toppfarten är 22,4 knop men hård motvind påverkar toppfarten och kan vid kuling reducera farten med 1–2 knop beroende på den relativa vindriktningen, säger Lindroos.

Vibrationer och ljud mättes också på en mängd olika ställen på alla däck, så att det uppfyller komforten som fartyget är byggt för.

– Vi kontrollerade också att alarmsignalerna och högtalarsystemet fungerar på hela fartyget, det var lite jobbiga timmar, säger Viking Lines tekniska direktör Ulf Hagström .

Ulf Hagström är teknisk direktör vid Viking Line.

Safe Return to Port testades också, alltså att fartyget skall kunna köras med eget maskineri till närmaste hamn då halva maskinrummet, tre av sex motorer, är utslagna. Det kan ske vid till exempel brand eller om maskinrummet fylls av vatten.

Toaletter och vattenförsörjningen till passagerarna ska samtidigt fungera.

– Det är ett rätt komplicerat test men vi testade det två gånger, att det fungerar oberoende vilket maskinrum som slås ut. Och allt fungerade fint, säger Hagström.

Eftersom rederiet ännu inte övertagit fartyget var det det kinesiska varvet som utförde de flesta testerna. Personal från Viking Line och besiktningsföretaget DNV övervakade testerna.

Nu ska fartyget färdigställas innan Glory är färdig för avfärd mot Åbo. Planen är att starta mot Finland vid jultider.

Arbete kommer ännu att utföras ombord under resan.

Det andra sjöprovet

Bland annat följande saker testades:
•Den påbyggda spänningen på skrovet. Om målfärgen skadas på skrovet så skyddas skrovet elektriskt mot korrosion.
•Vattenflödena mättes och temperaturregleringen för maskineriets kylsystem kontrollerades.
•Stabilisatortest. Fartyget är utrustat med stabilisatorer, alltså vingar som man fäller ut om det är stora vågor, så att sjöresan blir mer behaglig för passagerarna.
•Båda ankarna testades, så att det fungerar att släppa och bromsa dem samt att låsa dem lokalt (vid ankarspelen) och från bryggan, samt att fjärrmätningen (på bryggan) stämde mot hur mycket kätting som gick ut.
•Manövertester, till exempel så lades Åbo hamn in fiktivt på sjökortet och det tränades att lägga till vid hamnen med fartygens instrument.
•Turning circle test. Glory körde i olika cirklar till havs och mätte diametern för dessa.
•Blackout test (fartyget strömlöst). Kontrollerades att systemen ombord fungerar, samt att det gick att starta upp allt enligt plan.
•Kontrollerade Joystickfunktionen som finns på bryggan, en ”pinne” som man kan föra åt det håll man vill att fartyget skall förflytta sig så styr den automatiskt både Azipodarna och bogpropellrarna.
•DP-funktionen testades, alltså att fartyget kan stå helt stilla på position trots yttre vind och ström. Det blåste rätt friskt när detta testades ca 17-20 m/s.
•Magnetkompassens funktion.
•PMS-test (Power management system) startar och stoppar motorerna automatiskt enligt behov. Funktionen med att motorerna byter bränslen mellan diesel och gas testades också.
•Kontrollerade att elsystemet ombord inte har störningar.
•Testade att färskvattenproduktionen fungerade (destillerar vatten från havet för teknisk användning).
•E0-test, maskineriet körde sex timmar helt på automatik med olika belastningar utan att det kom något larm eller att människan behöver gå in och styra något manuellt.
•Redundant propulsion test, att man kan köra fartyget trots vissa viktiga saker slås ut. Ett omfattande test som tog flera dagar, till exempel stängdes bryggan ner helt och hållet och fartyget kunde manövreras ändå.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter