Det blir konsortiet Finferries – Archipelago Lines som sköter förbindelsebåtstrafiken på Nagu norra och Korpo ruttområden från och med den 1 maj 2023. Den femåriga upphandlingsperioden sträcker sig till 30…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
5 kommentarer: “UPPDATERAD: Glädjebud för skärgården – det andra nybyggda förbindelsefartyget på 30 år kommer till Nagu nästa vår”
Ted Bergman skrev
Ambitionsnivån som staten har att vara kolneutral 2035 reflekteras inte i denna upphandling. I Estland är en färjekonceptupphandling just nu ute med klimatneutral målsättning. Samma nivå borde vi i Finland klarat av att prestera.
Mikael Heinrichs skrev
Hej Håkan!
Informationen om de fast bosatta kommer från upphandlingsdokumentens uppgifter som säkert har hunnit bli föråldrade redan. Tack för uppdateringen!
/ Mikael
Håkan Wickström skrev
Ser kompletterngen som viktigt, att även på Storpensor är en fast bosatt familj och en helt ny företagsverksamhet, som är verksam utifrån just Storpensor!!
Kenneth Wilen skrev
Håller med dig Carita till varje ord Tack även till dom som kamma hem kontraktet Inget fel på Kokkomaa heller bara den skulle hålla ihop även besättningen trevlig där
Carita Eklund skrev
Ett stort tack till alla som arbetat för att upphandlingens krav satts på skälig nivå. Trafiken på Nagu norra ruttområde är stor och holmarnas storlek innebär att många är beroende av fordon också där. Vi ser fram emot det nya fartyget!
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Ambitionsnivån som staten har att vara kolneutral 2035 reflekteras inte i denna upphandling. I Estland är en färjekonceptupphandling just nu ute med klimatneutral målsättning. Samma nivå borde vi i Finland klarat av att prestera.
Hej Håkan!
Informationen om de fast bosatta kommer från upphandlingsdokumentens uppgifter som säkert har hunnit bli föråldrade redan. Tack för uppdateringen!
/ Mikael
Ser kompletterngen som viktigt, att även på Storpensor är en fast bosatt familj och en helt ny företagsverksamhet, som är verksam utifrån just Storpensor!!
Håller med dig Carita till varje ord Tack även till dom som kamma hem kontraktet Inget fel på Kokkomaa heller bara den skulle hålla ihop även besättningen trevlig där
Ett stort tack till alla som arbetat för att upphandlingens krav satts på skälig nivå. Trafiken på Nagu norra ruttområde är stor och holmarnas storlek innebär att många är beroende av fordon också där. Vi ser fram emot det nya fartyget!