Förflytta dig till innehållet

Glädje att få vara med! – Jämlikhet för barnen inom småbarnspedagogiken

blå botten med vit text där det står ÅU debatt

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Småbarnspedagogik. Nationella dagen för småbarnspedagogik arrangeras torsdagen den 14 mars 2024 med temat ”Glädje att få vara med! Jämlikhet för barnen inom småbarnspedagogiken.”

Den nationella dagen för småbarnspedagogik har långa traditioner som synliggörare av det arbete som lärarna och speciallärarna inom småbarnspedagogiken utför.

Med hjälp av årets tema vill man lyfta fram daghemmens betydelse som främjare av jämlikhet. Läraren inom småbarnspedagogik ansvarar för att för varje barn skapa möjligheter att växa, utvecklas och lära sig utifrån sitt eget utgångsläge. Läraren planerar, utvärderar och utvecklar verksamheten utgående från barnens behov och intresse och gör det möjligt för alla barn att delta i den gemensamma verksamheten. Läraren leder sitt team i att utveckla en verksamhetskultur som främjar jämlikhet och mångfald. Varje barn bör ha likvärdiga rättigheter att lära sig, delta och vara med inom småbarnspedagogiken. En likvärdig, inkluderande småbarnspedagogik tillhör alla barn.

Lärare inom småbarnspedagogik blir genom sina pedagogiska studier på universitetsnivå experter på barndomen, barnets växandeprocess och barnpedagogik. Det huvudsakliga målet för småbarnspedagogiken är att främja barnets välbefinnande i ett helhetsperspektiv. Läraren har en central roll för att ge barnet positiva upplevelser av lärande och för att stärka barnets självkänsla.

Lagen om småbarnspedagogik betonar vikten av pedagogik och lärarens och speciallärarens pedagogiska ansvar.

Läraren inom småbarnspedagogik har det övergripande ansvaret för att planera en helhetsmässig pedagogik och undervisning och är medveten om vikten av ett pedagogiskt undervisningsarbete i samhället.

Som lärare arbetar man utgående från principen om barnets bästa och främjar alla barns och familjers tillhörighet till den omgivande gemenskapen och samhället.

En jämlik och likvärdig småbarnspedagogik har en betydelsefull uppgift som socialt kapital för barnen och familjerna samt för att stärka anknytning och tillhörighet till samhället.

Lärarens arbete är mångsidigt och givande. Läraryrket är ett kreativt och varierande sådant där verksamheten förändras i takt med barnens behov, intressen och lärprocesser. Som lärare får man vara med och se hur barnets förmåga att tänka och lära sig utvecklas med hjälp av mångsidiga och meningsfulla upplevelser. Tillsammans med barnen tillåts läraren förundras, göra upptäckter och känna glädje i lärandet.

Att få följa med i barnens utveckling och glädjas tillsammans med barnen över deras framsteg är en av guldglimtarna i arbetet. Att vara en del av en verksamhet som ger möjlighet för alla barn att utvecklas och därigenom få se resultatet av ens arbete är också det något som gör arbetet så givande. Som lärare inom småbarnspedagogik är man med och skapar många minnesvärda ögonblick.

Glädje att få vara med – ett ledande citat, både för barnen och lärarna inom småbarnspedagogik.

Ordförande för småbarnspedagogikens lärarföreningar i Svenskfinland 

Desirée Böhling

Johanna Karlsson

Monika Wikström

Sara Rosendahl 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter