Förflytta dig till innehållet

Frakten till och från Åbo hamn håller Viking Line flytande – ”Den är vår viktigaste hamn”

Jan-Ole Edberg
bilar kör ombord en färja
Frakttrafiken har räddat Viking Line och då trafiken mellan Helsingfors och Stockholm står stilla har Åbo hamns betydelse blivit ännu viktigare.

Förra veckan publicerade Viking Line sin kvartalsrapport för januari–mars och resultatet var dyster läsning.

Koncernens omsättning minskade med 67,2 procent, till 24,6 miljoner euro under perioden och passagerarantalet sjönk från 842 229 till 170 362.

Den enda ljuspunkten är att frakttrafiken har hållits på samma nivå som under motsvarande tid i fjol, säger Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström.

– Med tanke på att vi endast har fyra fartyg av sju i trafik så är det jättebra. Det är frakten som i dag ger oss inkomster och bildäcken är för det mesta fulla.

en kvinna i röttArkiv/Jan-Ole Edberg
Johanna Boijer-Svahnström


M/S Cinderella som annars kör mellan Mariehamn och Stockholm används i dag som fraktfartyg mellan Åbo och Stockholm och fortsätter med det åtminstone hela maj.

Åbo hamns betydelse som frakthamn kan inte underskattas, säger Viking Lines vd Jan Hanses.

– Den är i dag vår viktigaste destinations- och avgångshamn.

Man får vara nöjd med att frakttrafiken har fortsatt. Utan den skulle vi ha varit verkligt illa ute.

Erik Söderholm, vd Åbo hamn

Godstrafiken från Åbo hamn ökade i fjol med 14 procent jämfört med året innan. Det gäller inte bara frakten ombord på Sverigefärjorna, utan också trafiken med last- och ro-rofartyg ökade.
Åbo hamns vd Erik Söderholm gläder sig över att långtradarna rullar.

– Man får vara nöjd med att frakttrafiken har fortsatt. Utan den skulle vi ha varit verkligt illa ute, säger Söderholm.

Det finns heller inga tecken på att trafiken skulle minska, tvärtom.

– Viking Glory som sätts i trafik vid årsskiftet kan ta 1 400 löpmeter last ombord. Det är lika mycket som fraktfartygen kunde ta i slutet av 1900-talet och början av 2000-talet. Jag minns till exempel Bore Sun som körde mellan Åbo och Harwich i England som hade ett lika stort bildäck som Glory har.

Söderholm hoppas ändå att passagerartrafiken kommer igång så fort som möjligt.

– Det börjar se bättre ut med tanke på coronan. Jag tror att hösten kommer att bli hektisk då folk vill ut och resa igen och det ordnas konferenser ombord. Viking Glory kommer säkert också att ge ett lyft. Det såg vi när Grace började köra. Alltid då det kommer ett nytt fartyg ökar resandet.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter