Fråga sakkunniga om den samhällsekonomiska kalkylen med Åbo spårvagnar
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
I Jan-Erik Wiiks insändare (ÅU 16.10) började han med en bra och helt korrekt kartläggning över Åbo spårvägs historia och planerna på Åbo snabbspårväg.
Problemet, som han tog fram på sidan 111 i generalplanen över Åbo snabbspårväg, vilket man också i Facebookgruppen Raitiotie Turkuun-pikana! och i Yle Åbolands debatt Slaget efter tolv om Åbo snabbspårväg (25.5), som jag också deltog i, lyft fram är att det projekterade antalet användare av snabbspårvagnarna endast är en tiondel av vad man projekterade i Tammerfors år 2016 och därför endast på grund av att Åbo stad själv har klåpat med kalkylerna fått fram svaga resultat!
Alltså måste de sakkunniga förklara det som man kunde tyda på sidan 111 – ni kan alla gärna kontakta Mikko Laaksonen, forskningsdirektör Timo Aro och många av de i Åbo stadsfullmäktige och deras suppleanter som vet mera om det här.
Även Åbos borgmästare Minna Arve, Samlingspartiet, lyfte fram vikten av tydligare och mer preciserade kalkyler i byggnadsplaneringen som godkändes 2.10.2023.
Däremot håller jag fullständigt med om att Åbo stad själv har gett väldigt romantiska projektbilder över Åbo snabbspårväg. De borde så klart ha varit mera realistiska liksom mera relevant information som vi alla kräver oavsett om vi är för eller emot snabbspårvägen.
Fortfarande är informationen som presenterades på sidan 111 problematisk eftersom den skiljde sig markant från alla andra snabbspårvägsprojekt i Norden. Så det är inget annat än att Åbo stads siffror fortfarande är i underkant och detta påtalar också borgmästare Minna Arve.
Valentin Lindén Helsingfors och Åbo