När taxichauffören Ann-Helen Franzén-Juslin i Houtskär i somras kom körande till någon av färjestränderna längs Skärgårdsvägen blev hon flera gånger rejält irriterad. Med sina förtursskyltar ställde hon sig som vanligt…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
6 kommentarer: “Förtursfuskare irriterar i färjekön – med nya färjor kanske hela systemet med förtursskyltar går i graven”
Jan-Erik Karlsson skrev
Det är nog inte personalens fel om man kommer försent till färjorna,de har tidtabeller,o de har som uppgift att lasta tryckt o säkert.Att polisanmäla varandra har nog blivit för lätt,de leder sällan till att man blir vinnare i dylika konflikter,att reda upp saker tillsammans på plats o ställe är nog ett bättre alternativ o framförallt ett billigare för sammhället,då Polisen nog har mycket viktigare utredningar att sätta sina resurser på.Tycker vi skall vara ganska nöjda med hur utvecklingen med färjorna har varit den senaste tiden,vill man ha flera turer så är de ju förståss mera pengar som behövs,rederiet o personalen kör nog.
Nils Karlsson skrev
Det stämmer, personalen på färjorna har inga polisiära befogenheter och om personalen skriker åt dig eller annars hotar dig så är det bara att göra en polisanmälan. För ett par år sen kom en av Finferries däcksare som öppnade min dörr och skällde ut mig för att avståndet till bilen framför var för stort (trots att bildäcket i övrigt på Elektra denna vardag i november var så gott som tomt, drygt 20 bilar åkte med under resan). Det blev från min sida en polisanmälan -> åtal och däcksaren dömd för ärekränkning och olaga hot.
Johan Mattsson skrev
” Mats Rosin säger att färjepersonalen inte har befogenheter att stoppa någon från att köra ombord på färjan.” Så står det i artikeln. Personalen ingriper nog, har personligen fått mitt livs utskällning av däckspersonalen då jag glidit över från förkörskön till den vanliga kön då lastningen hade börjat. Som företagare i skärgården betalar jag även för mina skyltar. Det förväntas ju att man skall vara i tid till färjan men med tanke på hur strama tidtabellerna är mellan färjfästena är det inte alltid möjligt.
För oss i yttre skärgården, i detta fall på Norrskata / Houtskär är skyltarna en förutsättning för att komma fram i tid. Turerna blir glesare ju längre ut man kommer i skärgården, 5 minuter försenad i Pargas färjfäste betyder i värsta fall 2 timmar väntade vid sista färjan.
Kari Niemi skrev
”Allt” blir bättre bara nya färjorna kommer?Filarna i Pärnäs ska målas o fixas bara d blir lungnare trafik i höst o vinter? Förkörsturskyltarna behövs inga heller i forsättningen?Visst behövs dom ty d e viktigt att kör bland d första omboard.så att man faktigst hinner också tex ti H-färjan som går efter 6 minuter??O har man inga skyltar eller bara en (1) så har man inga glömmt den utan nån annan i samma familj kommer m den sen senare eller före?Så funkar d ?Så byt ”gobbar” som planerar d här på E-keskus ö Kari Niemi .
viveca.auer@gmail.com skrev
Tycker hela systemet med röda lappar på bakrutan är föråldrat. Som sagt, vem kollar! Har i USA t.ex stött på en god lösning med en dekal i framfönstret som avläses automatiskt då du kör ombord. Fungerar också på motorvägar i Europa. Böter kommer ifall du inte har dekalen.
Funkar!
Anders Björkqvist skrev
Det finns buss och taxifiler i stan. Vid nöd är det ganska treligt också om utrycknings fordon kommer fram möjligast fort, så nog behövs förturs filen trots att kapaciteten skulle stiga
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Det är nog inte personalens fel om man kommer försent till färjorna,de har tidtabeller,o de har som uppgift att lasta tryckt o säkert.Att polisanmäla varandra har nog blivit för lätt,de leder sällan till att man blir vinnare i dylika konflikter,att reda upp saker tillsammans på plats o ställe är nog ett bättre alternativ o framförallt ett billigare för sammhället,då Polisen nog har mycket viktigare utredningar att sätta sina resurser på.Tycker vi skall vara ganska nöjda med hur utvecklingen med färjorna har varit den senaste tiden,vill man ha flera turer så är de ju förståss mera pengar som behövs,rederiet o personalen kör nog.
Det stämmer, personalen på färjorna har inga polisiära befogenheter och om personalen skriker åt dig eller annars hotar dig så är det bara att göra en polisanmälan. För ett par år sen kom en av Finferries däcksare som öppnade min dörr och skällde ut mig för att avståndet till bilen framför var för stort (trots att bildäcket i övrigt på Elektra denna vardag i november var så gott som tomt, drygt 20 bilar åkte med under resan). Det blev från min sida en polisanmälan -> åtal och däcksaren dömd för ärekränkning och olaga hot.
” Mats Rosin säger att färjepersonalen inte har befogenheter att stoppa någon från att köra ombord på färjan.” Så står det i artikeln. Personalen ingriper nog, har personligen fått mitt livs utskällning av däckspersonalen då jag glidit över från förkörskön till den vanliga kön då lastningen hade börjat. Som företagare i skärgården betalar jag även för mina skyltar. Det förväntas ju att man skall vara i tid till färjan men med tanke på hur strama tidtabellerna är mellan färjfästena är det inte alltid möjligt.
För oss i yttre skärgården, i detta fall på Norrskata / Houtskär är skyltarna en förutsättning för att komma fram i tid. Turerna blir glesare ju längre ut man kommer i skärgården, 5 minuter försenad i Pargas färjfäste betyder i värsta fall 2 timmar väntade vid sista färjan.
”Allt” blir bättre bara nya färjorna kommer?Filarna i Pärnäs ska målas o fixas bara d blir lungnare trafik i höst o vinter? Förkörsturskyltarna behövs inga heller i forsättningen?Visst behövs dom ty d e viktigt att kör bland d första omboard.så att man faktigst hinner också tex ti H-färjan som går efter 6 minuter??O har man inga skyltar eller bara en (1) så har man inga glömmt den utan nån annan i samma familj kommer m den sen senare eller före?Så funkar d ?Så byt ”gobbar” som planerar d här på E-keskus ö Kari Niemi .
Tycker hela systemet med röda lappar på bakrutan är föråldrat. Som sagt, vem kollar! Har i USA t.ex stött på en god lösning med en dekal i framfönstret som avläses automatiskt då du kör ombord. Fungerar också på motorvägar i Europa. Böter kommer ifall du inte har dekalen.
Funkar!
Det finns buss och taxifiler i stan. Vid nöd är det ganska treligt också om utrycknings fordon kommer fram möjligast fort, så nog behövs förturs filen trots att kapaciteten skulle stiga