Kritiken mot trafikarrangemangen vid Pärnäs färjefäste fortsätter. I juli inrättades fyra väntfiler, en för förturstrafik och tre för annan trafik. Tanken var att förkorta kön, så att fordon med förtursskyltar…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
4 kommentarer: “Fortsatt kaotiskt vid Pärnäs färjefäste – bussarna är speciellt illa ute”
Bo Gyllenberg skrev
Så går det alltid då experter, som inte har ett hum om, skrivbordsplanerar.
Ola lindholm skrev
Hur är det möjligt att en myndighet och myndighetsperson kan ställa till en dylik röra? Han förefaller ha en mycket främmande verklighetsuppfattning än varenda en som kör ett fordon i detta färjfäste. Borde man anmälan dylikt förfarande och beslutsfattande någonstans?
Kari Niemi skrev
Jaakkola ventar på hösten o vinter så blir d nog lungnare?När sommarsäsongen är över så ska d målas osv ?O färjan kommer -23 o filarna e lagad redan???De ha funka i 50 år att ”bryta mot lagen” o ta vänstra filen men inga nu mera ??Jämnför med midsommartorsdagen när kön e ti halvvägs Lill-mälö byn o gult sträck hela vägen ti färjfeste?Inga blev bussen o stå o vänt där en timme ??Heller!Nimi merkillä;har nog kört någo jag o .
Johan Gräsbeck skrev
Man kunde ju ha gjort ett studiebesök till t.ex. Stockholms skärgård för att se hur man ordnat det på ett intelligent sätt. Vaxholms landsvägfärja är ett bra exempel. En rejäl plan där bilarna är parkerade på samma sätt som de är parkerade på färjan. Mycket klart och tydligt.
Det behövs utrymme och det hade man kunnat skapa genom att tvångsinlösa marken runtomkring och tänka om helheten när man en gång bygger. Alternativt hade man kunnat bygga ut en pir i havet som i Prostvik, men bredare. I vilket fall som helst så borde trafikarrangemangen ha gjorts så att det går att följa trafikreglerna.
Nu blir det en råddig soppa som kommer att orsaka mycket huvudbry – länge.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Så går det alltid då experter, som inte har ett hum om, skrivbordsplanerar.
Hur är det möjligt att en myndighet och myndighetsperson kan ställa till en dylik röra? Han förefaller ha en mycket främmande verklighetsuppfattning än varenda en som kör ett fordon i detta färjfäste. Borde man anmälan dylikt förfarande och beslutsfattande någonstans?
Jaakkola ventar på hösten o vinter så blir d nog lungnare?När sommarsäsongen är över så ska d målas osv ?O färjan kommer -23 o filarna e lagad redan???De ha funka i 50 år att ”bryta mot lagen” o ta vänstra filen men inga nu mera ??Jämnför med midsommartorsdagen när kön e ti halvvägs Lill-mälö byn o gult sträck hela vägen ti färjfeste?Inga blev bussen o stå o vänt där en timme ??Heller!Nimi merkillä;har nog kört någo jag o .
Man kunde ju ha gjort ett studiebesök till t.ex. Stockholms skärgård för att se hur man ordnat det på ett intelligent sätt. Vaxholms landsvägfärja är ett bra exempel. En rejäl plan där bilarna är parkerade på samma sätt som de är parkerade på färjan. Mycket klart och tydligt.
Det behövs utrymme och det hade man kunnat skapa genom att tvångsinlösa marken runtomkring och tänka om helheten när man en gång bygger. Alternativt hade man kunnat bygga ut en pir i havet som i Prostvik, men bredare. I vilket fall som helst så borde trafikarrangemangen ha gjorts så att det går att följa trafikreglerna.
Nu blir det en råddig soppa som kommer att orsaka mycket huvudbry – länge.