Förflytta dig till innehållet

Företagare kritiska då ambulanskartan ritas om – sjukvårdsdistriktet tar över akutsjukvårdstransporter också i Kimitoön

ÅU-Foto

ÅU-Foto

Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt vill själv sköta allt fler av de akuta transporterna. ÅU-Foto


– Det är sorgligt att läsa sådana här nyheter, säger Jyrki Hakkarainen, ordförande för Företagarna i Egentliga Finland.
Hakkarainen syftar på nyheten om att vårdbolaget Med Group inleder samarbetsförhandlingar som omfattar 57 anställda (ÅU, 20.7). Det här är en följd av att Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt tar över fler akutsjukvårdstransporter 2020.
– Det var ett politiskt beslut utan kalkyler om vad den egna produktionen kostar, säger Hakkarainen, som har talat om en ”dödstöt” mot vårdföretag i Egentliga Finland.
Med Group förlorar transporterna i Kimitoön – där man verkat i tio år – samt i Salo och Nystad.
I sitt beslut noterar sjukvårdsdistriktets direktion för affärsverket för akutvård och jour att de privatas andel av transporterna är klart mindre i andra landskap. Hakkarainen anser att det är irrelevant, då jämförelsen inte säger något om pris och kvalitet.
– Jag vill se matematik, kalkyler och analys.

Vari hittar sjukvårdsdistriktet personal?

Hakkarainen är skeptisk till synergieffekter. Hur peka ut en nytta då man inom den offentliga sektorn inte vet vad den egna servicen kostar?
– De vet priserna för de privata eftersom de har deras offerter men de har inte enhetspris för det de själva producerar.
Det finns också en twist i frågan om akutsjukvårdstransporterna i Egentliga Finland.
– Varifrån ska sjukvårdsdistriktet ta fordon och personal? undrar Jyrki Hakkarainen.
Det här beror på att Med Group samtidigt konkurrerar om de områden där akutsjukvårdstransporter fortsättningsvis ska skötas av privata företag. Det framtida behovet av anställda är därför okänt.
– Helst skulle vi ha tagit över Med Groups nuvarande verksamhet som en företagsöverlåtelse. I så fall skulle de anställda ha kommit till oss som så kallade gamla arbetstagare, säger sjukvårdsdistriktets biträdande överläkare Arto Rantala.
Rantala är inte själv är kopplad till frågan men är den som i semestertider svarar på frågor om sjukvårdsdistriktet. Han medger att bristen på sakkunnig personal är en akut fråga då distriktet tar över i Kimitoön, Salo och Nystad.
– Jag förstår att Med Group inte vill förlora någon, eftersom vårdare inte växer på träd.

Med Group hoppas på snabba beslut

Rantala räknar ändå med en positiv effekt då det gäller service på svenska: när distriktet själv svarar för ett ett större område ökar också antalet svenskkunniga anställda.
Med Groups direktör för affärsverksamhet Janne Aaltonen säger att allt är öppet då det gäller Egentliga Finland.
– Innan vi vet var vi har verksamhet håller vi i vår personal.
Det blir tyvärr jobbigt för de anställda om det hela drar ut på tiden, säger Aaltonen.
– Jag hoppas det kommer ett beslut om upphandlingen redan i augusti.
Aaltonen skulle helst rucka på hela upplägget. Nu definierar samhället allra först vem som ska sköta en service, sedan blir det upphandling. I stället borde man först definiera villkoren för en service, varefter alla kunde ge offerter, också offentliga aktörer.
– Då skulle alla vara på samma startlinje. Skattepengar används inte effektivt då exempelvis sjukvårdsdistrikt kan producera service för vilket pris som helst.
 

Från femton till nio

Egentliga Finlands sjukvårdsdistrikt har nu sex egna enheter (ambulanser) för akutsjukvårdstransporter och första respons-utryckningar.
Akutsjukvårdstransporter sköts också av tolv enheter vid Egentliga Finlands regionala räddningsverk.
Sjukvårdsdistriktet köper därtill transporter som motsvarar femton enheter av privata företag.
De privatas andel minskas vid årsskiftet till nio enheter som servar Lundo Pemar, Aura, Loimaa, Somero och riksväg åtta.
Sjukvårdsdistriktet sköter sedan tidigare akutsjukvårdstransporter i Pargas och tar nu över också Kimitoön.

 

9Lives är ett av marknadens största företag som erbjuder akutsjukvårds- och sjuktransporttjänster i Finland. Foto: Jan-Ole Edberg

Två stora tog över

För drygt tio år sedan hade Pargas (då ännu Väståboland) en ambulans i omedelbar beredskap. Ytterligare en ambulans var stationerad i Nagu, med omedelbar beredskap vardagar och lördagar dagtid och femton minuters beredskap övriga tider.
En satellitambulans från S:t Karins bistod vid behov. Iniö hade ett separat avtal med Vehmassalo hälsosamkommun.
I Kimitoön köptes tjänsterna förr av Etelä-Suomen Sairaankuljetus, med en ambulans i omedelbar beredskap måndag-lördag dagtid och med 15 minuters beredskap övrig tid. En extra bil kunde beställas från Salo.
Allt förändrades med den nya hälso- och sjukvårdslagen 2010. Ansvaret för transporterna flyttades då från kommunerna till sjukvårdsdistrikten. Övergången var inte smärtfri. När Egentliga
Finlands sjukvårdsdistrikt konkurrensutsatte transporter fick man avbryta hela processen, då offerterna överskred budgeteringen med tre miljoner euro.
En annan följd var att de stora spelade ut de små. De som nu är de största expanderade redan då: Med Group och 9Lives, då ännu HES Sairaankuljetus. För tio år sedan fanns det uppskattningsvis 150 lokala ambulansföretag, men många av dem köptes upp redan innan den nya lagen trädde i kraft.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *