Förflytta dig till innehållet

Förbjuda förbränningsmotorn?

Åbo Underrättelsers logo

Elbilarna skall rädda vårt klimat är det sagt. Husbolagen tvingas investera i laddningsstationer och ett förbud av förbränningsmotorer diskuteras i morgon-TV.

Vad är det här för strunt! Att ladda en elbil är som att värma en elbastu – det behövs en hel del el. Den som följt med installationer av nya laddstationer i husbolag har säkert märkt att det måste dras nya kablar och ganska tjocka sådana. Sedan måste även stomnätet förstärkas och Caruna får ytterligare ett glädjeämne i större omsättning och mera vinst. 

Elbilar slukar en hel del el och för tillfället är elbilar som laddas med fossil el riktiga klimatbovar. Om elbilens el produceras fossilt, typ med diesel-generator bildas i stort sett dubbelt mera koldioxid (CO2) per kilometer än om dieseln brändes direkt i en dieselbils motor. Detta på grund av förluster i generatorn, överföringen och laddningen.

För att en elbil skall vara miljövänlig bör den laddas med grön-el. Dvs el som producerats från solen. Vindenergi, vattenkraft och biomassa är alla former av solenergi om man börjar tänka efter.

Om man fokuserar på punktutsläppen, typ CO2 från dieselbilen blir det helt galet som i exemplet ovan. 

Man bör se på helheten och energins ursprung. Det går att tillverka grön diesel syntetiskt från solenergi och biomassa. Det kallas för “power-to-X” (P2X) . X representerar en hel del olika möjligheter, tex vätgas (H2) eller ammoniak (NH3).

Vätgas och ammoniak är på det sättet intressanta att de kan produceras från vatten och luft i en process som kan gå båda vägarna (reversibel). Slutprodukten vid förbränning är endast vatten och luft, ingen CO2. 

Så varför förbjuda förbränningsmotorn, hur skall man då kunna utnyttja dessa alternativa drivmedel?

Istället borde man på alla vis stödja utbyggnaden av solkraftverk, stora som små, samt se till att vi investerar i lagringskapacitet så vi kan spara tillräckligt solenergi över vintern. Här ser jag som lovande alternativ storskalig elektrolys av vatten till vätgas och sedan med lufttillförsel vidare till ammoniak. Det är nämligen på kommande reversibla bränsleceller med vilka man kan lagra solenergi i ammoniak för att i ett senare skede omvandla tillbaks till energi antingen med hjälp av en liknande bränslecell eller i en förbränningsmotor. Wärtsilä undersöker för tillfället hur man kunde förbränna ammoniak i deras motorer och googlar man på “green ammonia” så hittar man en hel del artiklar om dessa bränsleceller. 

Elbilar är ingen lösning på vårt klimatproblem. Satsa på solenergi, P2X och grön ammoniak istället så kan vi rädda världen. 

Har ni redan elbil, skaffa då 30 st solpaneler för att kompensera med grön el.

Dela artikeln

2 kommentarer: “Förbjuda förbränningsmotorn?

  1. Henrik Halonen skrev

    Bra insändare!
    Men skulle vilja tillägga att elenergi producerad med kärnkraft också är miljövänligt och kan klassificeras som grön energi ty mycket litet utsläpp. Visserligen bör kärnkraften användas ansvarsfullt men om man jobbar vettigt så fungerar det synnerligen säkert. Våra reaktorer i Finland har jobbat på i ca 45 år utan större problem.

    Henrik Halonen
    Åbo

  2. Paul Lindberg skrev

    Kan bara hoppas, att ovanstående insändare måtte nå regeringen t.ex. via Sandra
    Bergqvist, som också är från Nagu. Sedan rekommenderas A-studio 15.3.2021 ang.
    brytning av kobolt, som är nödvändig i el-bilarnas batterier. Kineserna sköter gruv-
    driften med slavarbetskraft bestående av barn. Batterierna tillverkas sedan i Kina.
    Förr talade man om ”bloddiamanter” från Afrika. Numera kan man tala om afrikansk-
    kinesiska ”blodbatterier” från Kongo i klimatförändringens namn….
    Dokumentären i A-studio var minst sagt en chock, förhoppningsvis även för dem,
    som ”makten haver” dvs. statsrådet och i synnerhet miljöministern.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter