Förflytta dig till innehållet

Förbindelsebåtstrafiken

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

NTM centralens tanke att sluta med förbindelsbåtstrafik till öar där det inte finns fastboende har väckt protester. Trafikfrågan har i alla tider varit eldfängd och varje förslag till ändring får mothugg. Förslagen torkar småningom in med följden att vi fortfarande har samma system som för 50 år sedan när trafiken kom igång. Detta ser jag som beklagligt med tanke på skärgårdens utveckling som alla också talar om och anser viktig. Jan-Erik Karlsson är inne på rätt linje (ÅU 24.10.) då han påtalar bristen.


Att med knappa resurser upprätthålla trafik till öar, vilka inte på åratal haft bofasta, bara för att någon kanske kunde tänkas flytta dit, samtidigt som det finns holmar med fast bosättning utan förbindelsetrafik kan inte anses vettigt och framförallt inte rättvist. Därtill skulle öar med fast bosättning, vilka har förbindelsebåtstrafik, behöva snabbare och tätare trafik, men resurserna räcker inte till. I så fall borde våra politiker se till att anslagen höjs.

I stället för att genast protestera borde vi applådera NTM centralens vilja att försöka förbättra trafiken till bebodda öar vilket skulle kunna medföra en inflyttning till dessa, så att de skulle utgöra större enhetliga och livskraftiga små samhällen. Visst vore det bra om fritidsboende skriver sig på sina stugor, men att få förbindelsetrafik till varje ö är ju en orimlighet och då blir det också en jämlikhetsfråga.


I dag finns det många året runt bebodda öar helt utan förbindelsebåtstrafik längs hela kusten. Därtill finns det öar med landsvägsfärjor som sköts privat av ett väglag, 21 stycken i hela landet av vilka 4 i Pargas. En fastboende bakom dessa färjor betalar ca 1000 euro per år för sin förbindelse, för en företagare kan avgiften vara femsiffrig!

Väglagen i Pargas har jobbat på att få staten att helt ta över färjorna men det verkar i dagens läge inte möjligt. I stället för att protestera då man föreslår förändringar borde man vara lyhörd och i stället protestera mot och lyfta fram de verkliga problemen med trafiken, dvs turtätheten, snabbheten och avsaknaden av trafik till bebodda öar.

Trygve Löfroth

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter