Förflytta dig till innehållet

Förbindelsebåtstrafiken i Houtskär-Iniö 2022–2027

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

NTM-centralens servicenivå förslag för förbindelsebåt trafiken i Houtskär- Iniö, 2022 – 2027,väcker oro bland användarna.

Den minskade kapaciteten, som gäller den tunga trafiken, kommer att drabba primärnäringarna. Transporten av jordbruksmaskiner blir omöjlig då fartygets lastdäcks bärighet och klaffens bredd sätter hinder i vägen.

Det miljöarbete som nu utförs kommer att bli lidande, om inte omöjligt att utföra. Bedrivandet av primärnäringar behövs för en levande skärgård.
Miljöenheten på NTM-centralen är den instans som skall övervaka EU miljöstödens användning, men samtidigt försvårar trafikenheten på NTM-centralen förutsättningarna för näringsidkarna att utföra sina åtaganden. Fungerande förbindelser är ett villkor för att kunna etablera sig i förbindelsebåt-skärgården.

SFP i Houtskär vädjar till NTM-centralen att denna tar i beaktande de åsikter som inkommit från berörda parter. Det behövs ett fartyg som kan ta tung last med ett tillräckligt stort däck och bred klaff.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter