Förflytta dig till innehållet

För Nelly är Viking Lines fartyg en passion – följ med henne på Glorys jungfrukryssning

ett fartygKim Lund
Viking Glory kastar loss mot Stockholm.

Äntligen är det dags. Viking Lines nybygge Viking Glory är redo att kasta loss på sin jungfrutur från Åbo till Stockholm.

 I terminalen är det inte många som tänker på coronan och säkerhetsavstånd. Alla är ivriga och har bråttom att komma ombord.

Under de allra första resorna kör man inte full kapacitet och till den första turen har man sålt drygt 1 300  biljetter.

Maria Thölix

Ombord lugnar det sig ner. Folk söker sig till sina hytter och går omkring och inspekterar fartyget. Frukosten serveras på däck 11 och många firar jungfruturen med att höja ett glas mousserande vin.

För Nelly Melin från Stockholm är dagen en av livets höjdpunkter. Hon jobbar som matros på Gotlandsfärjan men brinner för Viking Line.

Maria Thölix
Nelly Melin.

Hennes intresse för de röda båtarna började för tio år sedan då hon pendlade mellan Åland och Stockholm med M/S Rosella.  

I de flesta fall är pendlarna inte så förtjusta på att tillbringa flera timmar ombord, för Melin var det helt tvärtom. Nu kryssar hon för sitt höga nöjes skull.

— Det är en passion och jag älskar det. När jag kommer ombord känns det som om jag kommer hem till min familj. Det är tjena och hej, man är aldrig ensam.

En leende kvinna på ett fartygsdäckMaria Thölix
Som mest har Nelly gjort över 100 kryssningar med M/S Rosella på ett år.

Innan pandemin gjorde Melin omkring 100 resor per år. Som mest gjorde hon 114 resor med favoritbåten Rosella och drygt 70 med något av Viking Lines övriga fartyg.

Kärleken till Rosella bedyrar hon med en tatuering av fartyget på sin vänstra underarm.

Jungfruturen till ära har hon tryckt upp en T-skjorta med texten ”Welcome home” Viking Glory. Hon är imponerad av det nya fartyget.

— Det är en jättefin båt som skiljer sig från de gamla. Det är som att stiga in i en helt ny värld. Man märker att den är gjord för den svenska marknaden. Här är ljust och mycket trä som ligger i tiden med den svenska designen.

Maria Thölix

Men det är inte bara helheten som imponerar på Melin. Hon har också öga för detaljerna.

— Här är många små finesser som i atriumet där ljuset kommer in på ett på ett speciellt sätt som gör att rummet känns dubbelt så stort. Dörrarna till däck är dubbeldörrar vilket gör att kall luft inte kommer in. I hytterna finns text med blindskrift och i trapporna finns en röd varningsignal integrerad i designen.

Sandra Kevin från Åbo, men bosatt på Åland och Anna Suksi från Åbo är kanske inte lika passionerade kryssare som Melin, men de var också ivriga inför jungfruturen.

Viking GloryMaria Thölix
Sandra Kevin och Anna Suksi

— Vi har planerat det här i ett halvt år. Vi har båda pendlat mycket mellan Åbo och Åland och när vi hörde att Glory tänkte vi att Yes! Den ska vi åka med. Först var det mera ett skämt, men nu är det verklighet.

Vad tycker ni?

— Vi har inte hunnit se så mycket, men nog är det ju jättefint. fint, i synnerhet inredningen. En klar uppdatering jämfört med Rosella och Amorella.

Maria Thölix

Bland resenärerna träffar vi också Sabine Schütt med barnen Fanny och Enna Mustalahti. Schütt har jobbar 17 år på Viking Lines fartyg, men steg i land för fem år sedan.

Hon hälsar på tidigare kollegor och går runt och bekantar sig med fartyget.

— Man hittar inte riktigt ännu så man får söka sig fram med karta, men det första intrycket är att allt är fint. Hyttkorridorerna känns fräscha utan heltäckande mattor och går man ut till den flashiga baren känns det som man skulle vara någonstans i södern.

Maria Thölix
Efter intervjun ska Fanny och Enna Mustalahti tillsmmans med Sabine Schütt äta och gå till spaet.

För Schütt och barnen fortsätter dagen med mat och ett besök i spaet.

Melin och hennes resesällskap har gott om tid kvar. För dem räcker det inte att åka endast en tur-och-reuturresa.

— Vi ska fira med champagne och åka ännu minst en resa.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter