Förflytta dig till innehållet

Folkhälsan bjuder Dragsfjärdmammor på träningsro — Barnpassning erbjuds en timme i veckan

Ett gäng med 10 barn står vid en lekstuga i regnet tillsamman med en vuxen

Barnen leker i parken invid Dragsfjärds idrottsklubbs paviljong. Denna dag var det bra med rejäla regnkläder. Victoria Hagman (i gult) vaktade denna gång barnen tillsammans med Heidi Pönni (ej på bilden). Foto: Emilia Örnmark


Ett samarbete mellan Folkhälsanföreningen i Dragsfjärd och Crossnature-tränaren Linda Abrahamsson-Thomander startade denna höst i Dragsfjärd på Kimitoön. Det går ut på att styrelsemedlemmar från föreningen ställer upp och vaktar barn under en timme, medan mammorna tränar i närområdet.
Barnpassningen inleddes dock redan i våras, också då med tanken att föräldrarna ges chansen att motionera medan barnen leker.
— För ungefär tio år sedan, då det fanns många barnfamiljer här i området, arrangerade föreningen barnpassning här en vår. Nu finns här igen många barnfamiljer, så Nina Sjöblom i styrelsen föreslog att vi skulle pröva på det igen, säger styrelsemedlem Victoria Hagman.

Victoria Hagman från Folkhälsanföreningen i Dragsfjärd. Foto: Emilia Örnmark.


Antalet barn per gång varierar från fyra till tio, och familjerna som passar på att utnyttja tjänsten är ungefär sex. Två per gång från Folkhälsanstyrelsen ser till barnen, då de fritt får leka i lekparken utanför Dragsfjärds idrottsklubbs paviljong. Regnar det finns möjligheten att gå in.
— Det här är ju också ett bra sätt för oss i byn att träffas och lära känna varandra. Det gäller också barnen, som kanske är i olika dagisgrupper, säger Hagman och tillägger att verkar behov för barnpassningen finnas även i fortsättningen ställer styrelsen gärna upp.
Barnpassningen har hittills arrangerats under den ljusare delen av vår och höst (mars till maj och augusti till oktober).

Crossnature i alla väder

Crossnature-träningen denna kväll lockade fem deltagare, trots ihållande regn och bara några få plusgrader.

Sex damer i utekläder joggar iväg bort från kameran

Träningssugna mammor ger sig iväg till skogen intill för att träna Crossnature under ledning av Linda Abrahamsson-Thomander. Foto: Emilia Örnmark


Abrahamsson-Thomander beskriver Crossnature som utomhusträning i alla väder där man fokuserar på både muskelstyrka och kondition. I denna träningsform tränar man både enskilt, i grupp och parvis, till exempel så att man använder den andras styrka som motvikt.
Abrahamsson-Thomander tycker att miljön kring paviljongen lämpar sig bra för Crossnature, eftersom här finns skog, backar, träd och annat som naturen bjuder på och som kan användas som redskap i träningen.
Dam i träningskläder sitter utan stol med ryggen mot ett träd

Linda Abrahamsson-Thomander instruerar hur man med hjälp av en trädstam gör jägarvila, medan träningspartnern springer en runda. Foto: Emilia Örnmark


Just denna kväll användes träden som stöd för jägarvila, en brant backe för att få lite extra muskelbränningar i utfallsstegen och en vattenpöl blev ett bra landmärke att springa runt.
Regnet verkade inte störa deltagarna då de väl fått upp värmen.
Det här var fjärde gången Crossnature erbjöds i Kärra i samband med barnpassningen. Deltagarna har varit en handfull per gång, men några utöver det väljer att göra något annat under sin barnfria timme.
— Det här är en varierande träningsform, och så är vi ju ute oberoende av vädret, säger Sofie Fredriksson, som ger Abrahamsson-Thomander beröm för sitt uppmuntrande sätt och sitt glada humör.
Fredriksson uppskattar speciellt parövningarna. De tycker hon är extra sporrande, eftersom en skämtsam tävlingsinstinkt då vaknar. Hon har varit med på Crossnature sedan denna träningsform startade på Kimitoön strax efter årsskiftet, då i Dalsbruk och senare i Söderlångvik.
Damer ligger på marken på en skogsväg och gör magmuskelövningar

Gör man magmuskelövningarna i nedförsbacke kan det eventuellt kännas lite lättare. I bakgrunden skymtar idrottsklubbens paviljong. Foto: Emilia Örnmark

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *