Nobina Oy:s 42 eldrivna bussar trafikerar nu på linjerna 6, 7, 7A, 32 och 42 samt nattlinjen 31 och två arbetslinjer. Samtidigt har Åboföretaget LS-Liikennelinjat Oy börjat köra med fem…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
2 kommentarer: “Fölis elbussflotta växte – Nobinas vd satsar gärna ännu mera på Åbo i framtiden”
Göran Ek skrev
Henrik, Problemen med bussarna började redan första dagen enligt Fölis facebook och Turun Sanomat med bl.a mörka skärmar och någon buss har stannat på vägen. Tydligen kineskisk ”premium” modell där problem hör till på köpet 🙂 It’s not a bug it’s a feature, som man brukar säga och Åbo är inte ensam om problem med bussar från samma tillverkare.
Skulle vara intressant att veta prisskillnaden på andra mer pålitliga tillverkare, antagligen valdes det billigare alternativet som blir dyrt i längden och utan att ta reda på om eventuella problem och istället litade på representanter som bara vill sälja.
Henrik Mahlberg skrev
Att vi får elbussar i staden är bra. Det är dock betydligt mindre bra att de kommer från Kina. Att tro att batterierna och bussarna produceras miljövänligt och med respekt för mänskliga rättigheter, är att bedra sig själv. Men det är väl så med våra politiker, att det ögat inte ser gråter inte hjärtat över. Nu kan man få igen säga att man åstadkommit något för miljön lokalt. Att man antagligen åstadkommit mera elände globalt väljer man att blunda för.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Henrik, Problemen med bussarna började redan första dagen enligt Fölis facebook och Turun Sanomat med bl.a mörka skärmar och någon buss har stannat på vägen. Tydligen kineskisk ”premium” modell där problem hör till på köpet 🙂 It’s not a bug it’s a feature, som man brukar säga och Åbo är inte ensam om problem med bussar från samma tillverkare.
Skulle vara intressant att veta prisskillnaden på andra mer pålitliga tillverkare, antagligen valdes det billigare alternativet som blir dyrt i längden och utan att ta reda på om eventuella problem och istället litade på representanter som bara vill sälja.
Att vi får elbussar i staden är bra. Det är dock betydligt mindre bra att de kommer från Kina. Att tro att batterierna och bussarna produceras miljövänligt och med respekt för mänskliga rättigheter, är att bedra sig själv. Men det är väl så med våra politiker, att det ögat inte ser gråter inte hjärtat över. Nu kan man få igen säga att man åstadkommit något för miljön lokalt. Att man antagligen åstadkommit mera elände globalt väljer man att blunda för.