Förflytta dig till innehållet

Finlandsbilden gynnas som av ”Sanna Marins skinnjacka”

Arkiv/Västra Nylands handelskammare
Tommi Knaapinen med armarna i kors.
Tommi Knaapinen, vd för Västra Nylands handelskammare, ser investeringen som banbrytande för regionen och för Finland.

– Det här är en väldigt bra investering för regionen och för Finland. Det kommer att skapa nya jobb och gynna lokala företag både i Ingå och i övriga kommuner – både i byggskedet och när fabriken är i drift, säger Tommi Knaapinen.
Han är vd för Västra Nylands handelskammare som varit med i bakgrundsdiskussionerna kring projektet.

En start på renässansen

– Det är en bra finländsk start på basindustrins renässans som redan är i gång i Europa. Det är en väldigt bra imagegrej för Finland. Den kan jämföras med Niinistö och Nato, Sanna Marins skinnjacka och Nokias ingenjörer som faktiskt förändrade marknaden.
Knaapinen gissar att den totala sysselsättande effekten är betydligt större än 1 200 personer.
– I fabriken i Gerknäs i Lojo som är världens största tillverkare av tidskriftspapper finns 500 anställda men omkring 2 000 personer får sin lön tack varen fabriken. Jag skulle gissa att 2 500 personer i Ingå som i dag har cirka 5 000 invånare på ett eller annat sätt kommer att få sin lön från stålverket i framtiden.

Drog sig ur i Norge

Knaapinen ser projektet som realistiskt fastän tidtabellen är ambitiös eftersom kommunens tjänstemän visat sig positivt inställda till investeringen. Men han ser tillståndsprocessen både som ett hot och som en möjlighet.
– Om miljökonsekvensbedömningen, miljötillståndet och bygglovet dröjer så kanske norrmännen drar sig ur. De har redan gjort det en gång i Norge.
Blastr ville ursprungligen bygga anläggningen i kommunerna Fauske och Sørfold i Nordnorge men kommunerna var inte intresserade av att bygga ut vindkraft för stålverkets behov. Om detta och att fabriken därför kan byggas i Finland i stället berättade tidningen Kaleva redan i november.

Knaapinen säger att man måste se till att möjliggöra att investeringen landar här.
– Det handlar just om behövliga tomter, tillstånd och grundinfrastruktur. Det krävs investeringar i hamnen och i farleden. Både väg 51 och korsningen till hamnen kommer att kräva investeringar redan inför byggskedet. Det skulle vara mycket tryggare och bättre om 51:an, såsom i Kyrkslätt, var fyrfilig med mitträcke ända till Ingå. Det är också ett mycket bra tillfälle att bygga ett järnvägsspår till hamnen.

Diskuterar med Axxell och Novia

Handelskammarens utbildningsutskott har fört inofficiella diskussioner med Novia och Axxell om utbildningen av relevant och sakkunnig arbetskraft.
– Det kommer att behövas både ingenjörer och processtekniker. Det är en stor möjlighet och konkurrensfaktor också för läroanstalterna.
Knaapinen tror att projektet medför livskraft, nya utbildningar och ny kunskap.
– Det kommer också att medföra nya invånare. I vilken mån beror på hur vi kan erbjuda boende, dagvård och skolgång. De har mycket att fundera på i Ingå kommun. Men kommunen har ett exceptionellt bra gäng som jobbar med dessa frågor.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter