Förflytta dig till innehållet

Finferries svar på kritiska insändaren: Vi har gjort mycket rätt

blå debattvinjett nere till vänster i bilden, gul landsvägsfärja bakom

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Janette Lagerroos, kaplan i Houtskär uttrycker starkt missnöje gällande färjetrafiken mellan Nagu och Korpo i en insändare i ÅU: ”Jag är ledsen och besviken över att mitt livslånga förtroende för färjetrafiken har raserats på en ynka vecka” .

Jag beklagar att nuvarande arrangemang orsakat besvikelse i sådan mån, att ett livslångt förtroende har raserats inom en så kort tid som en vecka.

För att återgå till hur Finferries agerar, samt vilka normer och rutiner som gäller då tidtabeller fastställs, önskar jag framföra följande fakta.

Finferries har inte befogenheter att självmant justera tidtabeller och trafikfrekvens. Frekvensen bestäms av NTM-centralen i Egentliga Finland som i serviceavtalet stipulerar frekvens av överfarter på olika linjer, allt beroende på efterfrågan och årstider.

På basis av detta gör vi på Finferries ett förslag till tidtabeller som fastställs i samråd med Pargas stad och Skärgårdsnämnden och i sista hand godkänns av NTM-centralen. Då vi planerar dessa tidtabeller så försöker vi i mån av möjlighet observera kollektiva trafikens tidtabeller, kopplingen mellan olika rutter, behov av specialtransporter som exempelvis bränsletransporter samt lyssna på Skärgårdsnämndens kommentarer och förslag.

Personligen anser jag att vi har ett mycket välutvecklat och fungerande arbetssätt och öppen dialog med berörda parter. Att lyssna på alla individers enskilda behov är tyvärr omöjligt, men alla kan få sin röst hörd via Skärgårdsnämnden.

Vad denna bränsletransport bekommer, så är alla transportbolag medvetna om gällande rutiner och lagstiftning. Chaufförerna bör inneha ett ADR-certifikat för att få transportera farliga gods och de bör vara medvetna om gängse förordningar, och enligt förordningen TRAFICOM/443227/03.04.03.00/2020 paragraf 1.9.7.2 bör bränsletransporter (bensin) skeppas separat.

Jag är rätt säker på att denna bränsletransports dagsplan inte blev förstörd, även om han möjligtvis ämnade åka ända ut till Houtskär, vilket vi inte vet i skrivande stund.

Jag hoppas att skribenten kunde acceptera att aningen tänja på tidsperspektivet och inte på basis av en kort vecka förlora förtroendet för färjetrafiken.

Mycket goda saker har införts under en relativt kort tid – mera kapacitet vilket minskat köbildningen avsevärt, minskade utsläpp och användbarheten har hållits på en mycket hög nivå.

Då hybridfärjan Elektra kom i trafik mellan Nagu och Pargas var hon en föregångare i sin tid. Kapaciteten ökade på rutten, utsläppen av koldioxid minskade markant. Efter detta har hybridfärjan Altera kommit i trafik på rutten och tillfört ytterligare större kapacitet och nu även hybridvajerfärjan L-317 på Nagu-Korpo rutten som även den drar sitt strå till stacken genom att ytterligare främja trafiken på skärgårdsrutten med tilläggskapacitet och lägre koldioxidutsläpp.

På basis av ovannämnda fakta och som en sista kommentar till skribentens anmodan ”Finferries – gör om, gör rätt!”, anser jag att Finferries gjort mycket rätt för samhället och för de enskilda invånarna i skärgården.

Håkan Fagerström
vd Finferries

Dela artikeln

4 kommentarer: “Finferries svar på kritiska insändaren: Vi har gjort mycket rätt

  1. Maija Elenius skrev

    Det stämmer att Finferries har fått mycket bra grejer till stånd under åren.. Men som Håkan kommenterade så är det NTM-centralen som beställer trafiken. Finferries ska se till att den levererar det som har beställts på bästa och mest ekonomiska sätt. Så är det väl?
    Skärgårdborna och de som jobbar i skärgården är inte på väg för att turista, de är på väg för att komma från punkt A till punkt B. Då är det tillgängligheten och smidigheten som gäller. De tidigare tidtabellerna för landsvägsfärjorna längs Skärgårdsvägen hängde ihop så att man kunde hitta smidiga tidtabeller ända till Houtskär från Pargas centrum. Nu håller de inte ihop längre och det är en klar försämring i servicen och det vill även skärgårdsnämnden se korrigerad efter att ha behandlad tidtabellerna på sitt möte den 25.4. Det ä ingen enkel pussel att få ihop, men med bra samarbete tror jag att det går att fixa.

  2. Tony Salminen skrev

    Resenärerna tycks inte vara så nöjda med att dom fått lägre koldioxidutsläpp istället för täta och passande färjeturer?

  3. Björn Mattsson skrev

    Kanske det hade räckt med ett ”vi skall tillsammans med de övriga aktörerna, rätta till detta”. Istället för en svada om bolagets förträfflighet.
    Det kan väl inte vara så himla svårt.

  4. Jan-Erik Karlsson skrev

    Välkommen Håkan till ditt nya Jobb,du har alldeles rätt.NTM -Centralen får pengar öronmärkta för dessa förbindelser,de konkurrensutsätter o upphandlar,enligt de behov o kriterier som olika lagar o paragrafer förutsätter.Behovet av trafiken,tonnage,kapacitet,specialutrustningar o tidtabeller bestäms av användarna o deras behov,i Pargas området av den nya skärgårdsnämden,som ersätter de gamla områdesnämderna o som staden nu skall anställa en tjänstinnehavare till 100% för att kunna sköta b.l.a detta pussel med trafiken,revidera skärgårdslagen,sitta med i SANK osv .Bästa Janette Pargas stads ledning tar detta på yttersta allvar att få dessa skärgårdsfrågor övervakade o skötta.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter