Förflytta dig till innehållet

Esbo–Åbo-pendlaren Anders tror inte på Entimmeståget – ”Satsa istället på kvalitet och komfort”

Jean Lindén
man
Anders Dahlqvist ska snart kliva på tåget från Åbo hem till Esbo. Entimmestågets simuleringar utlovar en restid på strax över en timme för de snabbaste turerna mellan stationerna i Kuppis och Alberga – om tågen stannar i Alberga. Men Dahlqvist tycker pengarna kunde satsas på den nuvarande tågtrafiken.

Ungefär två dagar per vecka tågpendlar Anders Dahlqvist mellan hemmet i Esbo och jobbet vid Veritas i Kuppis i Åbo.

Vi träffas på Kuppis tågstation. Dahlqvist ska snart ta 14.31-tåget hem.

– Det är framme i Alberga klockan 16.10. Sedan tar jag lokaltåget tillbaka mot Kyrkslätt för att komma till Esbo centrum där jag bor knappt tre kilometer från stationen. Resan hem tar totalt lite över två timmar, säger han.

Ibland händer det visserligen att han inte hinner byta till det första lokaltåget utan måste vänta en kvart på nästa. VR:s tåg brukar vara hyfsat i tid säger han, men förseningar på ett par minuter är rätt vanliga.

När han tar tåget till Åbo på morgnarna går det snabbare. Då kan han ta lokaltåget till Kyrkslätt, som alltså ligger åt rätt håll. Sedan kliver han på Åbotåget. Då tar hela resan ungefär 1 timme och 45 minuter.

Tid för arbete

Vad gör du under tågresorna?

– Jobbar. Det blir i princip tre timmar på tåget under pendlingsdagarna då jag kan jobba rätt ostört. Visst kunde nätet funka lite bättre, men jag backar upp VR:s nät med en egen uppkoppling i datorn.

Att ta bilen skulle ge en något snabbare resa, men det är svårt att knappa på datorn medan man kör, konstaterar Anders Dahlqvist.

I det här skedet vet jag inte hur han ställer sig till det så kallade Entimmeståget. Så jag ställer frågan.

– Jag klarar mig utan det. Jag är överlag negativt inställd. Inte finns det någon möjlighet att få ner restiden mellan Helsingfors och Åbo till en timme, och Kustbanan finns ju redan. Om Helsingfors–Åbo i snabbaste fall skulle ta ungefär 1 och 20 är det liten skillnad jämfört med nu.

Grafik över restider med tågEntimmeståget till Åbo
Den här grafiken med tänkta restider presenterades nyligen. Där finns Alberga (Leppävaara) med, med en restid till Kuppis (Kupittaa) på drygt en timme för expresstågen. Siffrorna anger minuter från starten i Helsingfors (Helsinki) fram till Åbo (Turku).

Är Alberga given station?

Enligt företaget bakom Entimmeståget skulle de snabbaste tågen – med stopp i Böle, Alberga och Kuppis på vägen – ta 78 minuter.

Stannar man inte i Alberga skulle resan ta 75 minuter, sade Entimmestågets projektledare Annika Salokangas till Helsingin Sanomat i januari.

I projektets grafer på webben finns stoppet i Alberga med. På ÅU:s fråga om tåget alltid skulle stanna där svarar Salokangas att det är den framtida operatören som avgör det, men att operatören sannolikt skulle bedöma att stopp i Alberga är lönsamma.

Satsa på det vi har

Men Anders Dahlqvist är inte säker på att servicen för hans del skulle bli bättre. Han tycker överlag att satsningen vore otroligt dyr för ett land som inte har jättestora städer.

– Satsa istället på kvalitet och komfort, uppmanar han.

Bättre nät, välplanerade turer som möjliggör smidiga tågbyten, städade toaletter, bättre information när det sker avvikelser i trafiken – och bättre ergonomi.

– Sätena börjar ha några år på nacken och de kan vara ganska obekväma att sitta och jobba i. Varför inte också ha platser där man kan stå och jobba, föreslår Dahlqvist.

Dahlqvist konstaterar att den nuvarande Kustbanan säkert är svår att göra helt dubbelspårig.

– Men kunde en del av den bli det skulle det säkert underlätta för trafiken.

– Och det sker rätt många hjortkrockar med tågen. Om banan var bättre skyddad skulle det säkert vara lättare att hålla tidtabellen. Kanske man också kunde köra lite snabbare då?

LÄS OCKSÅ

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

2 kommentarer: “Esbo–Åbo-pendlaren Anders tror inte på Entimmeståget – ”Satsa istället på kvalitet och komfort”

  1. Jean Lindén skrev

    Hej, tack för kommentaren! Grafiken visar den tänkta förbindelsens restider (enligt projektets vision), så skillnaden på 8 minuter är mellan den nya banans snabbare och långsammare tåg.
    Skillnaden jämfört med dagens tider skulle vara större, i grova drag kring en halvtimme.

  2. MARIA Granskog skrev

    Viktigare skulle också vara landsvägens (1) skick. Ytan på t.ex Tarvovägen är urusel, farlig t.ex för motorcykel. Det är ändå endast en marginell del av resandet till Helsingfors som sker med tåg. Om jag förstår grafen i artikeln rätt, blir tidsförkortningen endast 8 minuter!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter