Förflytta dig till innehållet

Entimmeståget och kustbanan är svar på olika behov — onödigt med motsättningar

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Insändaren (ÅU 14.2.) visar oro över kustbanans framtid, men medger samtidigt att entimmeståget är ett svar på behovet av en snabb och miljövänlig tågförbindelse.
Entimmeståget och kustbanan är svar på olika behov, och på så sätt utesluter de inte varandra.
Därför är deras motsättning onödig.
Kustbanan kommer även framöver att behålla sin plats som en central del av järnvägsnätet, som bör hållas i gott skick.
Den nya delen av banan skulle minska på det stora trycket på kustbanan och frigöra dess kapacitet.
Den direkta delen av banan som skulle byggas för entimmeståget expanderar vårt bannät och gör det möjligt för en ny grupp av resenärer att utnyttja tågresor.
Att bygga en ny bana i Finland är historiskt, men det är mer aktuellt än någonsin tidigare för klimatpåverkans skull.
Man är tvungen att ta bil eller buss från Lojo och Vichtis då man reser längre bort.
Mellan dessa kommuner och huvudstadsregionen pendlar omkring 13 000 personer till sina jobb varje dag.
Att bara de skulle byta från vägen till spåret skulle betyda över 5 miljoner fler ekologiska arbetsresor per år.
Resan med entimmeståget från Kuppis till Böle skulle bli under en timme.
Det är över en halvtimme snabbare än den snabbaste turen i nuläget och över 45 minuter snabbare än ordinarieturerna.
Internationell granskning visar att tillväxt koncentrerar sig längs tågspåret.
Entimmeståget skapar livskraft längs hela banan: nya jobb, lägenheter, service och bättre lokala trafikförbindelser.
I områdena kring entimmeståget har det påbörjats nya investeringar och planer som är förknippade med den snabba förbindelsen.
Dessa satsningar ändrar på samhällsstrukturen och skapar nya arbetsområden och stadsdelar med tiotusentals invånare.
Entimmeståget är ett projekt som vågar blicka mot framtiden.
Entimmeståget har planerats under flera år och staten har bidragit med 40 miljoner euro för dess planering för åren 2017–2020.
Den snabba tågförbindelsen mellan Helsingfors och Åbo och den nya direkta banan kan byggas i skeden från och med nästa år.
Arbetet skulle börjas från Esbo stadsbana, vars nya banplan väntar på riksdagens investeringsbeslut.
Trafikledsverket planerar för tillfället Åbos bangård, direktbanan mellan Esbo och Salo samt dubbelspåret mellan Salo och Åbo.
För två veckor sedan bestämdes det att det grundas ett statligt projektbolag för att förverkliga entimmeståget.
Finansminister Orpo har bedömt att man med hjälp av projektbolaget kunde få entimmeståget i bruk i mitten av 2020-talet.
Entimmeståget är en del av de Transeuropeiska transportnätverken (TEN-T), vilket möjliggör att investeringen kan få en betydande delfinansiering från EU.
Entimmeståget, på grund av dess påverkan på ekonomin och klimatet, är en av de viktigaste och mest kritiska trafikinvesteringarna i Finland.
Med hjälp av den formas hela södra Finland till ett stort pendlingsområde och vi skapar en ny banförbindelse från Lojotrakten till Helsingfors.
Även om investeringen är stor, är det beräknat att den betalar sig tillbaka om cirka tjugo år.
Det är i Västnylands intresse att vi, för att komplettera kustbanan, får entimmeståget som en ny tågförbindelse.
Mika Sivula
Lojos stadsdirektör
Janne Virtanen
Intressebevakningsdirektör
Egentliga Finlands förbund

Dela artikeln

0 kommentarer: “Entimmeståget och kustbanan är svar på olika behov — onödigt med motsättningar

  1. Göran Ek skrev

    När ”timmestågen” är klart någongång 202x så är det redan föråldrat, redan nu är det gårdagens standard. Satsa istället på helt nytt modernt spår och sikta på HALVTIMMES tåg. Klimatet är inga problem, klarar man av att bygga linjer för riktiga snabbtåg i t.ex Kina och Japan så klarar man det även bättre här pga. att Finland och Norden inte har jordbävningar. Någon meter snö på rälsen hindrar heller inte tåg i norra Japan eller Kanada om man använder rätt utrustnig. MEn för VR så är lite snö och löv tydligen ett stort problem, så man kan inte förvänta sig då heller något nyare och bättre.
    Kustbanan kan bli ett budgetalternativ där Åbo-Helsinfors kostar bara 5€ och stannar vid fler stationer är idag. Det skulle vara win-win för alla och hela regionen. Tyvärr så är det andra egenintressen som går före det logiska som skylle vara till större nytta samtidigt som ett snabbare alternativ finns.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter