Kommunikationsminister Anne Berner (C), finansminister Petteri Orpo (Saml) och arbetsminister Jari Lindström (Blå) informerade på fredagen om grundandet av ett projektbolag för att förverkliga det så kallade entimmeståget mellan Åbo…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
0 kommentarer: “Entimmeståget mellan Åbo och Helsingfors går vidare — projektbolag grundas”
Göran Ek skrev
Timmeståg är föråldrat när det är klart (redan nu känns det lite gammalmodigt) och kommer ändå inte att hålla vad det lovar 202x för att sedan uppdateras 203x och ändå vara utdaterat. Men det är väl det just som är tanken. Satsa på HALVTIMMES tåg och helt nytt spår som inte har rysk standard från 1800-talet. Klimatet är inget hinder, Japan och Kina har svårare klimat, terräng och för att inte tala om jordbävningar.
Skulle vara dags att förnya hela rälsnätverket så att det klarar av 500+ km/h på huvudlinjerna. Dagens räls kan fungera som ett budgetalternativ till att resa.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Timmeståg är föråldrat när det är klart (redan nu känns det lite gammalmodigt) och kommer ändå inte att hålla vad det lovar 202x för att sedan uppdateras 203x och ändå vara utdaterat. Men det är väl det just som är tanken. Satsa på HALVTIMMES tåg och helt nytt spår som inte har rysk standard från 1800-talet. Klimatet är inget hinder, Japan och Kina har svårare klimat, terräng och för att inte tala om jordbävningar.
Skulle vara dags att förnya hela rälsnätverket så att det klarar av 500+ km/h på huvudlinjerna. Dagens räls kan fungera som ett budgetalternativ till att resa.