Förflytta dig till innehållet

Entimmeståget främjar ekonomisk tillväxt

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

En snabb tågförbindelse mellan Åbo och Helsingfors är en essentiell tillväxtinvestering för hela södra Finland.
Projektet sammanbinder Åbo och Helsingfors till ett stort gemensamt pendlingsområde.
Rutten tillhör den europeiska korridoren av centrala nätverk, vilket gör det möjligt att ansöka om EU- finansiering.
Entimmeståget kombinerat med distansarbete medför flexibilitet för arbetskraftens rörlighet.
Det sammanbinder centrala orter till ett gemensamt sysselsättningsområde.
Det är viktigt att även knyta samman andra reseförbindelser här i Åbo.
De stora stadsutvecklingsprojekten Österås vetenskapspark och bangårdens upplevelsecentrum är belägna i omedelbar närhet till tågförbindelsen.
Stationerna bör nås flexibelt och snabbt med alla trafikmedel.
På så sätt får man mest ut av projektet.
Detta betyder att man bygger ett ändamålsenligt resecentrum vid det nuvarande buss- och centralstationsområdet samt ett ”miniresecentrum” vid Kuppis station.
En bra målsättning är att entimmeståget blir klart då Åbo fyller 800 år 2029.
Nu gäller det för den kommande regeringen att visa att stadspolitiken hör hemma i regeringsprogrammet som en central del.
Starka stadsregioner medför välfärd för hela Finland.
Sini Ruohonen
Stadsfullmäktigeledamot, Åbo
Riksdagskandidat, Samlingspartiet

Dela artikeln

0 kommentarer: “Entimmeståget främjar ekonomisk tillväxt

  1. Göran Ek skrev

    Om entimmeståget är tänkt att det skall vara klart 2029-30 så är det långsamt och trögt tåg med föråldrad teknik. Gör om och gör rätt och satsa på HALVTIMMESTÅG och riktiga snabbtåg med en medelhastighet på närmare 400 km/h, kan sänkas till 300 km/h på vintern om så krävs, men något långsammare lönar sig inte att satsa på.
    Nuvarande kustbana kan vara kvar som ett budgetalternativ och skulle dessutom gynna Västnyland, vilket inte detta ”timmeståg” skulle göra.
    Hela rälsnätet är gammalt i hela landet och en ganska stor del är inte ens elektrifierad. Riktiga snabbtåg skulle vara ett miljövänligare alternativ till inrikesflygen.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter