Förflytta dig till innehållet

Endast ett rederi sköter skärgårdens tungtransporter

m/s Kala sköter tungtransporterna Åbolands skärgård. Foto: Saariston merikuljetus


NTM-centralen i Egentliga Finland har ingått avtal med Saariston Merikuljetus Oy Meripojat om tungtransportservicen i Skärgårdshavets trafikområde under säsongen 2019.
Saariston Merikuljetus Oy Meripojat tillhandahåller tungtransportservicen med fartyget Kala 6. Fartygets längd är 27,4 m, bredd 8 m, djupgående 1,6 m och hastighet 7 knop. Lyftkranens kapacitet är 42 tonmeter och bommens räckvidd 24 meter. Fartygets bruttokapacitet är 74 ton. Fartyget har en stävramp.
Serviceproducenten har rätt att anlita underleverantörer för att säkerställa en smidig service.
Säsongen inleds i månadsskiftet april–maj och avslutas i november–december. I avtalet ingår en option för tungtransportservicen 2020.

Jämnare kvalitet på servicen

Denna säsong är det bara en tjänsteleverantör som tillhandahåller tungtransportservice i Skärgårdshavet, vilket kommer att ge servicen en jämnare kvalitet, skriver NTM-centralen i ett pressmeddelande.
Den tidigare områdesindelningen upplevdes som obalanserad och konstgjord både av den som beställde servicen, dem som tillhandahöll tjänsten och dem som anlitade den. Övergången till modellen med ett trafikområde kommer att ge tungtrafikservicen en jämnare kvalitet i hela Skärgårdshavet, menar NTM-centralen.
Tungtransportservicen är avsedd för sådan fast bosättning och sådant näringsliv som avses i lagen om främjande av skärgårdens utveckling och som inte har tillgång till vägförbindelser, färjeförbindelser eller förbindelsebåtar. Övriga användargrupper köper själva sina tungtransporttjänster.
Frakter och tunga transporter sköts också av förbindelsebåtarna, men sådana transporter som förbindelsebåtarna inte kan hantera hänvisas till tungtransportservicen. Tungtransporterna kompletterar därmed den förbindelsebåtstrafik som NTM-centralen i Egentliga Finland upphandlar.

Inga planer på mindre områden

I och med utvidgningen av trafikområdet har serviceproducenten rätt att dela in trafikområdet i mindre verksamhetsområden där verksamhet kan drivas under olika perioder. I det här skedet har serviceproducenten inga planer på att införa mindre verksamhetsområden, utan fartygets rutter och tidtabeller planeras utifrån beställda transporter.
Serviceproducenten utför den begärda transporten inom ungefär två veckor från beställningen eller vid en tidpunkt när fartyget annars rör sig i området. Leveranstiden kan också vara längre än två veckor, om kunden föreslår det i sin transportbegäran.

Dela artikeln

0 kommentarer: “Endast ett rederi sköter skärgårdens tungtransporter

  1. Kenneth Wilen skrev

    Varför inte Janet från Houtskär här måste vara mutor med i bilden

  2. Paul Lindberg skrev

    Exakt samma verksamhetsmodell tillämpades redan på
    1970-talet, då tungtransporterna sköttes av ms Ursus.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *