Förflytta dig till innehållet

En timme plus x-tåget

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Förbindelser. Nicke Wulff håller fast vid uttrycket ”entimmeståget” (ÅU 7.2.2023) trots att alla redan medger att det inte alls tar oss till Helsingfors på en timme, så att skillnaden jämfört med nuvarande banan bleve i 20-minutersklassen.

Hans hänvisning till behovet av renovering på avsnittet Åbo–Salo är irrelevant eftersom det inte ska byggas någon ny bana på den sträckan, alltså försvinner renoveringsbehovet ingenstans.

Kustbanans största problem är bristen på dubbelspår som gör att tidtabellen inte håller.

”Entimmeståget” planeras inte med dubbelspår, alltså skulle man inte kunna lita på att ens den mycket dryga timmen håller.

Dubbelspår på Kustbanan skulle ge en tidtabell som också existerar i sinnevärlden för betydligt lägre kostnad.

Att Wulff ser dragningen genom vissa tätorter som ett problem väcker frågan: ska stationerna placeras utanför tätorterna som flygfält?

Då tillkommer ju transferbussförbindelsen till tätorten med både ökad restid och utsläpp. Tunnlar med tillhörande begränsningar skulle det också bli på den planerade nya banan, se bara på motorvägen.

Att hänvisa till hur mycket pengar som ödslats på motorvägen i syfte att låta förstå att kostnaden för ett järnvägsbygge inte spelar någon roll går i en insändare, men inte när myndigheter ska utlåta sig om planen, vilket de instanser som utlåtit sig tack och lov insett.

Väl att märka: i den nu pågående diskussionen står myndigheter med ekonomisk expertis till förfogande mot enskilda tyckare och organ utan utredningskapacitet som Handelskammare mot varann.

Frågan om banbyggets miljökonsekvenser förbigår Wulff med tystnad, vilket är en förlegad inställning.

Risto Nurmela

Dela artikeln

En kommentar: “En timme plus x-tåget

  1. Kurt Lindholm skrev

    Jag kan inte heller förstå vissa Åbobors vurm för entimmeståget i sin nuvarande tappning. Långsamt, dyrt och helt utan wow faktor.
    Stiger jag på tåget i Helsingfors kl. 7.30 så vill jag vara framme i Åbo kl. 8.00.
    Avgång var 20 min i båda riktningarna ger ett riktigt pendlar perspektiv.
    Det är bara ett aber. Det borde finnas cirka 15 miljoner invånare i Åbo regionen och det dubbla i H:fors för att en sådan satsning ska löna sig.
    Att Lojo vill ha närtågstrafik kan jag förstå, men för det behövs ingen extra bana till Salo.
    Glädjekalkyler på 3,8 miljarder cirkulerar men vi kan nog räkna med minst 10 miljarder då banan ska klara av tåg med hastighether på 300 km/h, närtåg och godståg. Inte bra.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter