Förflytta dig till innehållet

En lärkompis på steroider

kvinna med sned lugg och orange tröja tittar in i kameran

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Vår 11-åring älskar schack, och sin vana trogen lägger han en massa tid på att träna sådant han är intresserad av för stunden. Det har lett till att jag numera väldigt sällan vinner honom, utan alltsom oftast får jag i stället höra orden ”schack matt”.

Webben är för honom en outsinlig källa till information som han sedan gör om till kunskap på sitt eget sätt.

Youtube är hans go to-kanal för att lära sig, oberoende av om det är historia, nya strategier för att lösa Rubiks kub eller hur man svarar på olika drag i schack. Han tränar vidare genom att svara på quiz och möta schackbottar av olika svårighetsgrad.

Hans lust och motivation att lära sig är fascinerande.

Och det finns inte en chans att han skulle försöka fuska – plocka bort ett torn då jag inte ser, eller lösa Rubiks kub genom att mixtra med färgerna på de olika bitarna.

Han vill ju lära sig, så varför skulle han då försöka fuska?

De senaste månaderna har ChatGPT tilldelats många spaltmillimeter både i tryckt form och online.

Om du har lyckats undgå att höra eller läsa om det hela så handlar det om en chatbot som man kan ställa allehanda frågor till och få – i alla fall till synes – bra och rimliga svar.

ChatGPT kan ge respons på mina texter, hjälpa mig strukturera upp innehållet i en ny kurs eller ge förslag på veckans mat utgående från de ingredienser som finns hemma. Den kan svara på mina frågor och outtröttligt förklara samma sak på olika sätt tills jag – förhoppningsvis – så småningom förstår.

En lärkompis på steroider, som jag kallat det.

Men ChatGPT kan också skriva en uppsats om den franska revolutionen eller formulera svar på en hemtentamen. Och det här har naturligtvis skapat rubriker, särskilt inom utbildningssektorn.

Man har förutspått studerande som fuskar sig igenom sin utbildning och slutet på undervisningen som vi känner den. Det har lett till diskussioner kring förbud och en tillbakagång till att ordna tentamen och förhör med papper och penna. Vår syn på kunskap och lärande utmanas.

Det är naturligt att vi reagerar då teknik plötsligt klarar av sådant som varit unikt för oss. Kanske blir vi till och med lite förolämpade.

Samtidigt är ChatGPT bara ett verktyg av många, toppen på isberget av alla de möjligheter som väntar bakom hörnet.

Till exempel har både Microsoft och Google under veckan meddelat att de bygger in motsvarande funktionalitet i sina sökmotorer och webbläsare.

Den tekniska utvecklingen kommer framöver att utmana oss om och om igen på olika sätt. I denna konstanta förändring är vi alla ”eviga nybörjare”, som Kevin Kelly skrev i sin bok ”The Inevitable”.

Det finns alltid risker med ny teknologi, och potentiella negativa konsekvenser ska naturligtvis inte sopas under mattan. Men jag tror att vi har allt att vinna på att lägga mer tid och energi på att fundera på hur vi kan använda det nya till vår fördel, än att gräva ner oss i diskussioner kring till exempel fusk och förbud.

Jag tror också att vi människor är mycket mer kreativa än att nöja oss med att använda verktyg likt ChatGPT enbart till att fuska och ta oss vidare där ribban är som lägst. Tvärtom tror jag att ny teknologi kan motivera och hjälpa allt fler att komma över ribban på en högre nivå än de annars hade gjort.

I en tid där vi behöver lära genom hela livet är det en fördel att ha många olika lärverktyg i verktygslådan. Nu gäller det bara för mig att hitta det som kan hjälpa mig vinna 11-åringen i schack.

Här kan du läsa flera kolumner av Linda Mannila.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter