Förflytta dig till innehållet

En Korpobos syn på tidtabellerna på färjepasset mellan Nagu och Korpo – ”Ibland är det faktiskt så att två minuter är avgörande för att hinna till turen”

blå debattvinjett nere till vänster i bilden, gul landsvägsfärja bakom

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Skärgårdsförbindelser. Jag vill börja med att rikta ett stort tack till färjepersonalen. Varje gång jag har beställt färjetur har färjepersonalen varit mycket trevlig och tillmötesgående på alla sätt. Det uppskattar jag stort!

När den nya hybridvajerfärjan togs i bruk skedde det stora förändringar i tidtabellerna mellan Nagu och Korpo. Kapaciteten är större, men vi som bor och är verksamma i skärgården behöver samma mängd turer som förut.

Det är många som har konstaterat att turerna i vintertidtabellen är färre än i förra årets tidtabell. Det är en stor förändring för företagen som behöver frakta och ta emot varor samt för personer som vill pendla smidigt till och från jobbet. Det är också en kostnadsfråga då transportföretag står vid färjestranden och väntar.

Om man ska åka många färjepass till jobbet så hjälper det inte att åka fem minuter tidigare hemifrån. Det är färjetidtabellerna som ska vara synkroniserade så att trafiken löper smidigt.

Jag tycker att den gamla färjans tidtabell fungerade bra.

I den gamla tidtabellen fanns t.ex. turer som 20.52 från Nagu, men dessa ändrades för att det skulle vara enklare att komma ihåg avgångstiden.

Men ibland är det faktiskt så att två minuter är avgörande för att hinna till turen då man först har åkt över från Pargas till Nagu.

Dessutom bör beaktas att hybridfärjornas överfart är, enligt min erfarenhet, långsammare än de gamla.

Ett exempel: På vintern när det är halt hinner man t.ex. inte med 20.15 från Pargas och nya tidtabellens 20.50 från Nagu. På vintern gick följande tur 21.20 och ofta är man nere i Pärnäs kl. 20.51 eller 20.52. Med gamla tidtabellens 20.52 hann man köra över Nagu även vid halt väglag.

Det är just det här, små ändringar som medför en lång väntan på nästa tur, som jag tror att har skapat en stor irritation bland oss som ofta använder färjan.

Ett annat exempel, nu från vårtidtabellen: Nagu–Korpo 8.05, Korpo–Nagu 8.10, Nagu–Korpo 8.15, Korpo–Nagu 8.20 (det finns flera liknande).

Överfarten tar 5–7 minuter, utöver det ska färjan lastas av och på. Turer med fem minuters mellanrum är inte möjliga i praktiken.

Vår vardag är beroende av färjorna.

När vi ska åka någonstans planerar vi utgående från dem. Det finns inte alltid en ”plan B”.

Vi förväntar oss att smidigt och kostnadseffektivt kunna transportera både oss själva och våra varor.

Så är inte fallet nu, det finns för många turer som antigen leder till att man måste köra med hjärtat i halsgropen över Nagu eller så missar man färjan med 1–2 minuter och så väntar man i värsta fall 40–60 minuter på nästa tur.

Turerna som går med fem minuters mellanrum skapar förvirring då tidtabellen är omöjlig att hålla.

Trafiken måste löpa smidigt, det gjorde den tidigare, även då beaktades personalens lagstadgade pauser, kollektivtrafik, förbindelsebåtar mm.

Det måste gå att justera, jämna ut och rätta till tidtabellerna enligt behov.

Jag hoppas att inkommen respons via hemsidan och via övriga kanaler tas i beaktande. En ny färja och en ny tidtabell behöver ”köras in”. Tillsammans får vi det att fungera, genom att justera och finslipa, kanske utgå från den gamla tidtabellen och färjepersonalens erfarenheter samt att anpassa laddningstiderna.

Färjetrafiken finns ju till för oss användare och är en väsentlig del av vår landsväg. Vi ska kunna lita på att vi smidigt kommer fram.

Erika Silventoinen

Dela artikeln

5 kommentarer: “En Korpobos syn på tidtabellerna på färjepasset mellan Nagu och Korpo – ”Ibland är det faktiskt så att två minuter är avgörande för att hinna till turen”

  1. Nina Karlgren skrev

    Bra skrivet men kom ihåg att turerna skall även passa med Norrskata och Houtskärs färjan! Den färjan trafikerar inte lika ofta. Missar man Houtskärs färjan innebär det 1-2 timmars väntetid! Det är säkert svårt att få en helhetssyn men det går åtminstone att försöka!

  2. Rainer Frigren skrev

    Undrar hur man har uppgjort färjtidtabellerna, har man utgått från att man kör för fullt med 80 km/h för att hinna från Korpo färjan till Nagu färjan? Har nu två helgdags kvällar konstaterat att om en långsammare bil kör före kan man helt enkelt inte köra efter utan måste motvilligt göra en omkörning och gasa på för att hinna fram före färjan startar!

  3. Anne-Christine Jansson skrev

    Tack Erika,
    Ännu en kommentar om de extra 2 min i vintertidtabellen. De sattes in då myndigheterna konstaterade, att den sk. Normtiden för Nagu-Korpo på 25 min visade sig för kort vintertid för säker överfart. Normtiden är den minimitid myndigheterna använde vid koordineringen mellan olika färj och trafikpass. Vägen har inte livit bättre med åren. Däremot ökar trafiken stadigt. Öka då hellre tiden till 30 min. I stället för flere helt omöjliga 5 minuters pass för överfart, lastning kch lossning föreslår jag färre 10 minuters pass. Då har färjan en chans att följa tidtabellen.

  4. Jan-Erik Karlsson skrev

    Jag vill också tacka Erika
    Det är väldigt bra att användarna ger respons ,då det är enda sättet att få reda på behovet.Det belyser även hur viktigt det är att man noga överväger o motiverar förändringar i tidtabellerna.Om nu större färjor gör att lastning o lossning,tar så länge att man måste rucka på tidtabellerna så har man ju misslyckats,när man nu byggt om o satt miljoner på landfästena för dessa stora färjor varför har man då inte tänkt på att man kan lasta o lossa med två filer i gången?Man vill inte ha glesare turtäthet,det är en försämring.

  5. Jörgen Eklund skrev

    Tack Erika.
    såhär är det faktiskt nu, mycket sakligt skrivet.
    Tidtabellerna har inte heller tagit ibeaktande det, att då kapaciteten är större ,tar lastningen längre. Då det finns tid i tidtabellen kunde också lastningen inledas någon minut tidigare, inte då färjan borde gå. Kollektivavtalen i all ära, färjorna i skärgården är vår landsväg.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter