Elever i Åbo och Kimito tränar läsflyt med nytt spel – "ett roligt och motiverande sätt att utveckla läskunskaperna"
Sedan i fjol deltar 278 elever från 31 skolor runtom i Svenskfinland i utvecklingen av ett nytt dataspel som ska stöda elevers läskunskaper och hjälpa dem att få mer flyt i läsandet.
Bland annat är de svenska skolorna i Åbo, samt Amosparkens skola på Kimitoön med i satsningen, som är en del av ett större inlärningsprojekt.
Det nya spelet riktar sig till elever i årskurs två och tre.
-- Det är fråga om en finsk "uppfinning", ett forskningsbaserat digitalt spel som har utvecklats vid Jyväskylä universitet för att träna bokstäver och läsning. Det finns sedan tidigare olika versioner av spelet på finska, och det har också blivit populärt utomlands, säger projektforskare Nea Kronberg.
Brist på finlandssvenskt undervisningsmaterial
I och med projektet utvecklas nu nytt material på svenska, och intresset har varit stort.
-- Speciallärarna i de olika skolorna har själv ansökt om att komma med i projektet. Eftersom det finns begränsat med finlandssvenskt undervisningsmaterial är många ivriga då det kommer något nytt, säger Kronberg.
Hon konstaterar att traditionell läsövning ibland kan kännas jobbigt för barn som tycker att läsning är svårt. Ett spel är mer motiverande, och många barn uppfattar det inte ens som övning.
-- Det är ett bra komplement och variation till böcker för att hålla motivationen uppe.
"Eleverna har gjort tydliga framsteg"
I Sirkkala skola har man varit nöjd med spelet. Speciallärare Charlotte Liljeström berättar att eleverna som deltagit har gjort tydliga framsteg under våren.
Eleverna spelar tio minuter per dag, fyra dagar i veckan.
-- Före vi började gjorde eleverna en läskartläggning, och när de har spelat åtta veckor gör de samma kartläggning igen för att se hur läskunskaperna har utvecklats. Sen görs dessutom en tredje kartläggning i maj för att se ifall kunskaperna håller i sig, säger Liljeström.
I spelet har eleverna på sig hörlurar genom vilka de hör ord och meningar läses upp. Uppgiften är sedan att koppla ihop bokstäver och ord på skärmen med det de hör i hörlurarna.
I spelet samlar eleverna poäng som sedan kan användas för att till exempel köpa saker till den egna spelfiguren.
-- I början tog det en tid innan eleverna visste hur spelet fungerar. Efter att de kommit igång har de sedan jobbat ganska självständigt, direkt satt igång då de kommit in från rasten, övat i tio minuter och sedan gått vidare till sin lektion. Det har fungerat jättesmidigt och eleverna har varit duktiga, säger Liljeström.
"Lite svårt men roligt"
Tredjeklassarna Anni Neovius och Max Westerlund har redan kommit långt i spelet. De har tyckt att det har varit roligt, även om uppgifterna ibland har varit knepiga.
-- Vissa uppgifter har varit lite jobbiga, men det har ändå varit helt roligt, säger Anni.
Också Max konstaterar att nivån på uppgifterna har varierat. Han tycker att läsning har blivit lättare efter spelövningarna.
Mer forskningsresultat om hur man utvecklar läsningen så att den blir mer flytande är enligt Nea Kronberg välkommet.
-- Efter att man knäckt koden och lärt sig läsa kan det ännu vara svårt att få flyt, läsandet kan vara knaggligt och kännas jobbigt för en del elever. Därför är det viktigt att forska i ämnet och utveckla nya inlärningsmetoder och material, säger Kronberg.