Förflytta dig till innehållet

Elbussar är inget alternativ till spårväg

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

TRAFIK. Fullmäktigeledamot Ulla Achrén, liksom många före henne, föreslår (ÅU 28.12.) att staden ska skaffa fler elbussar i stället för att investera i spårvägen.
Hon har absolut rätt i att elbussar är tysta och väldigt miljövänliga, men de svarar inte på kravet som faktiskt initierade planeringen av en ny lösning för kollektivtrafik i Åbo: kapacitet.
Elbussar är ingen ny idé här: Staden har redan ett strikt åtagande att gradvis övergå till eldrivna bussar. Achrén skriver att de eldrivna bussarna tillverkas i Finland. De facto tillverkas eldrivna bussar runtom världen, vilket betyder att den som vinner upphandlingen kan mycket väl sköta linjerna med fordon, som inte är tillverkade i Finland.
Däremot har både Helsingfors och Tammerfors under de senaste åren, efter konkurrensutsättning, beställt majoriteten av sina spårvagnar från Transtech i Otanmäki i Kajana.
Som Achrén skriver, så har elbussar provats på linje 1 i snart två år. Pålitligheten har dock inte varit på önskad nivå: Fram till mars 2018 hade bussarna varit i bruk i genomsnitt 60 procent av tiden. Sedan dess har pålitligheten förbättrats, men den är fortfarande inte på samma nivå som dieselbussarnas.
Man kan väl fråga hur detta passar ihop med till exempel linjerna till Kråkkärret, som redan nu trafikerar med fullproppade bussar och fem minuters mellanrum. Vi i kollektivtrafiknämnden ska få en rapport till innan provningen av elbussar utvidgas.
Även om elbussarna skulle fungera med 100 procents pålitlighet, så är frågan inte längre hur vi kan minska koldioxidutsläppen från kollektivtrafiken, utan hur man ska få flera invånare att använda den.
Kollektivtrafik svarar för 1 procent av utsläppen, medan privatbilar skapar 17 procent. Vi som stadens beslutsfattare måste ta ansvar för att erbjuda lockande alternativ till privatbilen.
En växande stad kan inte betjänas med samma servicenivå på kollektivtrafik. Därför borde vi inte ställa spårvägen och basservice emot varandra, utan fråga om vi kan fortfarande bygga nya lägenhet åt nya Åbobor och om vi på riktigt vill vara Kolneutral Åbo vid 2029, ifall vi inte ens vågar investera.
Riina Lumme
Fullmäktig, Åbo
Riksdagsvalskandidat
Medlem i kollektivtrafiknämnden för Åbo stadsregion, De Gröna

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter