Förflytta dig till innehållet

Elbilars batteri och sol/vindkraftverk

Åbo Underrättelsers logo

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

I den pågående euforin om elbilar och vindkraft har man glömt att redovisa de betydande miljöförstörande dolda kostnader som dessa är behäftade med.

Ett bilbatteri för elbilen väger cirka 500 kg, volymen är av en resväskas storlek. Det innehåller 12 kg litium, 30kg nickel, 20 kg mangan, 15 kg kobolt, 100 kg koppar, 200 kg aluminium (produktionen är oerhört elslukande), stål och plast. Inuti finns 6831 litiumjonceller.

Det borde vara oroande att alla dessa giftiga komponenter kommer från gruvdrift. Till exempel för att tillverka ett bilbatteri måste man bearbeta 10 ton saltlake för att få fram litium, 15 ton malm för kobolten, 2 ton malm för nickel och 12 ton malm för kopparn. Sammanlagt gräver man upp 200 ton ur jordskorpan för ett enda batteri.

Sjukdomar och barnarbete hittas bakom 68 % av världens kobolt och en betydande del av ett batteri kommer från Kongo. Deras gruvor har inga föroreningskontroller och de sysselsätter barn som dör av att ha hanterat detta giftiga material. Skall vi räkna in alla dessa sjuka barn som en del av kostnaderna för en elbil?

Det största problemet med solpaneler är de kemikalier som behövs för att bearbeta silikatet till kisel som används i panelerna. För att göra tillräckligt rent kisel krävs att det bearbetas med saltsyra, svavelsyra, salpetersyra, vätefluorid, trikloretan och aceton. Dessutom behövs det även gallium, arsenid, kopparionidum-gallium-disenid och kalium-telleruid, som är mycket giftiga. Kiseldamm är en fara för arbetarna och kan inte återvinnas.

Vindkraftverk är det ultimata när det gäller dolda kostnader och miljöförstöring. Ett modernt vindkraftverk väger 1688 ton och innehåller 1300 ton betong (fundamentet), 295 ton stål, 48 ton järn, 24 ton glasfiber och de sällsynta jordmetallerna neodyn, praseodyn och dysprosium. Också 1000 liter hydraulolja behövs. Varje blad väger 40 ton och håller kanske 15-20 år, sedan måste de bytas ut. Det går inte att återvinna dessa blad.

Tyvärr dödar både solpaneler och vindkraftverk fåglar, fladdermöss, havsliv och flygande insekter. Den energi och de resurser som går åt att bygga dessa verk är troligtvis mer än den energi de kan leverera – om det blåser lagom. Varje verk måste stå på avstånd från sina grannar, cirka 1 kvadratkilometer behövs per enhet. Detta betyder att en ”park” om 10 verk kräver cirka 1000 hektar mark. Lägg sedan till kostnaderna för marken, breda vägar, kabelarbeten för anslutning till elnätverk.

Det kan finnas plats för dessa tekniker, men man måste se bortom myten om nollutsläpp.

Dela artikeln

39 kommentarer: “Elbilars batteri och sol/vindkraftverk

  1. bengt karlsson skrev

    tillägg till min kommentar till Liselotte Svensson” 03.06.Dagens Nyheter skrev den 23 januari 1972 ”Vi har….

  2. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Liselotte Svenssons insändare 30.04.2022

    Tack för kommentaren 30.04.Du ställer en mycket relevant fråga.Svret på den verkar vara att ”mainstream media” har från att vara vakthund har låtit sig förvandlas till knähund för det etablissemang som mässar om den snart kommande apokalytiska undergången.Det är nu 50 år sedan den första miljökonferensen hölls i Stockholm för 50 år sedan 1972.Den 25 januari rubricerar Dagens Nyheter ”FN:s miljövårdschef varnar -”Vi har 10 år på oss att hejda katastrofen”!
    Det som hr skett är att tack vare något högre temperatur och koldioxidhalt,har världen blivit betydligt grönare,större skördar har lyfr ca 2 mijarder människor upp ur absolut fattigdom. Enligt världens främsta expert på arkstiskt liv,dr Susan Crockford,mår isbjörnarna mycket bra-hon har uppskattat stammen till över 38000 individer.DVS mer än någonsin sedan 1950-talet.

    med vänlig hälsning

    Bengt Karlsson

  3. bengt karlsson,mariegatan 15A.00170 Helsingfors skrev

    kommentar till Ingenar Basths insändare 03.05.2022

    Det är magstarkt att tala on desinformation angående el-bilar,solceller och vindkraft,då IB som stöd för sina åsikter hänvisar till el-bilisternas propaganda video utförd av ”TESLA-CLUB”,Sverige.Inte ett ord om de dolda och oredovisade mijökostanader jag framförde i min insändare 07.01.2022.Med tid kommer säkert olägenheterna att minska,men vi är inte där ännu.Se också referenserna i mina svar till Jon Söderqvist 16.01.2022 och till Tom Petersen 23.01.2022.I ett läge av kronisk komponentbrist,är det eventuellt skäl att ifrågasätta batteritillverkarnas integritet.
    Till slut en varning-brandrisken för elbilar anses vara oberäknelig.T,ex i Californien måte el-bilar parkeras ute på P-husens tak och måste ha ett minimi avstånd om 50 fot(ca 14,5 m) från varandra.Nyligen sjönk ett kontainerfartyg utanför Nordirlands kust då el-bilar i lasten fattade eld! Enligt BBC fattade 7 hybrid bussar eld under laddning 21 km från Londons City 23.05.2022. Det finns husbolag där man funderar om parkering av el-bikar borde förbjudas i garage under huset.
    Med vänlig hälsning
    Bengt Karlsson,pensionär,Pargas och Helsingfors

  4. Liselotte Svensson skrev

    Tack för en jätteintressant artikel! Varför skrivs och talas det inte i TV och biltidningar om detta! Mycket viktig kunskap!

  5. Ingemar Basth skrev

    Alltid lika intressant att gamla beräkningar och skrönor florerar fritt när det gäller elbilar och vindkraft. Nu är morgondagens batterier inte så resurskrävande så beräkningarna är direkt felaktiga. Sedan måste man inte heller som tillverkare av batterier vara ett svin utan kan faktiskt ta ett ansvar för hur råvaror utvinns och hur produktion görs. Det är otroligt hur all denna desinformation fått ett sådant fäste i vårt samhälle. Men det är mörka krafter bakom det här negativa kampanandet tyvärr.
    Nu till lite fakta:

    https://teslaclubsweden.se/elbil-eller-fossilbil-vad-fororenar-mer/

  6. Leif Åsbrink skrev

    Batteridrivna elbilar har inte den långa framtiden för sig. IPCC gör scenarier fram till år 2100 och det mest realistiska bedömer dom vara SSP2-4.5 med 9,4 miljarder människor på jorden år 2070. Antalet bilar i hela världen kommer att vara i storleksordningen 1,5 miljarder. Ungefär dubbelt så många som i dag. Batterimetallerna kommer inte att räcka, någon annan lösning kommer att visa sig vara bättre.

    Många tror på vätgas och bränsleceller. Det är inte särskilt attraktivt för det är svårt att få med sig särskilt mycket vätgas i en bil med i dag kända tekniker. Ett bättre alternativ tror jag kommer att visa sig vara ammoniakgas, NH3, som kan användas i bränsleceller – rimligen i kombination med ett litet batteri eller en superkondensator för toppeffekt korta stunder. Omvandlingen från väte och luft till ammoniak ger en energiförlust av cirka 30%, men lagring av väte på andra sätt i fordon ger också energiförluster. Ammoniakgas blir flytande vid cirka 10 bar och kan hanteras ungefär som gasol. Ammoniak är dock mycket giftigt. Det går bra att köra dieselmotorer på ammoniak.

    Ett annat alternativ är metanol från vätgas och koldioxid. I en framtid utan fossila bränslen kommer det ändå att ske stora utsläpp av CO2 från cementframställning, sopförbränning och andra förnybara bränslen.

    Att utgå från att dagens batteribilar kommer att vara morgondagens lösning tror jag kommer att visa sig ha varit mycket dumt. Man skall nog se elbilarna som en akut lösning på luftföroreningsproblemet i storstäder.

    Koldioxidutsläppen är ett globalt problem. Så länge man använder kol för elproduktion någonstans i världen är det bättre att kapital investeras för andra teknologier med mindre utsläpp som kan ersätta kol. Nyckeln till framtida nollutsläpp ligger i billig elkraft. I Indien, solkraft. Där kommer det att bli extremt billig redan om 20 år. I Sverige tror jag kärnkraft kommer att vinna på lång sikt.

    Flytande bränslen av olika slag har enorma fördelar. Jag tror inte batterier har någon som helst chans att vinna i det långa loppet.

  7. Margareta Emretsson skrev

    Äntligen kom mina farhågor på pränt. Ställer man frågan om elbils batterier och miljö så blir det tyst, inget svar!
    Var ska dom skrotas utan miljöförstöring?
    Hur dyrt blir det att byta batteri?
    Hur stor risk för bilbrand i batterier?
    Hoppas någon klok person som inte har påverkats av elbilsbranchen,
    berättar riktig fakta om elbilar

  8. Olof stenberg skrev

    Om Vi viste konsekvenserna av oljeborrningen för c.a hundra årsedan hade vi säkert stoppat borren. I dag vet vi konsekvenserna av batteri tillverkningen. Ska vi stoppa tillverkningen? Vi vill väl köra bil trots allt.

  9. Stein Ole Strand skrev

    «Sjukdomar och barnarbete hittas bakom 68 % av världens kobolt och en betydande del av ett batteri kommer från Kongo. Deras gruvor har inga föroreningskontroller och de sysselsätter barn som dör av att ha hanterat detta giftiga material. Skall vi räkna in alla dessa sjuka barn som en del av kostnaderna för en elbil?»

    https://www.tu.no/artikler/vi-ser-naermere-pa-elbilens-skitne-hemmeligheter/396938

    «Omtrent 50-60 prosent av verdens kobolt stammer fra Kongo. Et sted mellom 17 og 40 prosent av koboltet som eksporteres fra Kongo kommer fra uregulerte gruver, ifølge Washington Post.»

    Svensken påstår altså at 68% av verdens Kobolt er forbundet med sykdom og barnearbeid.
    Men Washington Posts artikkel viser at det er en liten andel (17-40%) av Kongos koboltproduksjon som kommer fra uregulerte gruver. Resten kommer fra kommersielle gruver det barnearbeid ikke er vanlig og arbeidsvilkårene er gode.
    Kongo står for ca 60% av verdens produksjon så det betyr at 10-25% av verdens produksjon kommer fra de uregulerte gruvene.

    Så til elefanten i rommet. Oljebransjen bruker Kobolt for å fjerne Svovel fra oljeprodukter. Det samme råstoffet som mange mener gjør elbilene uetiske brukes altså av eksosbilene.

    Elbilbransjen tar problemet alvorlig og jobber for at de får Kobolt fra regulerte/kommersielle gruver uten barnearbeid.
    Tesla har tilogmed lagd batterier helt uten Kobolt.

  10. Svenning Ericsson skrev

    Ett mycket stort tack för arbetet med din fina redovisning av ”miljö”rörelsen.

  11. Dieter Schäbethal skrev

    Meget interessant og skræmmende artikel. Jeg har selv været skeptisk over klimatiske konsekvenser ved fremstillingen af Lithium batterier og afskaffelsen af disse batterier.
    Udvinding af Lithium i bl.a. Argentina regionen Jujuy, som er lidt større end Danmark, viser at grundvands spejlet er sunket enormt og at lokalbefolkningen har derfor store problemer med at brødføde sig selv, grundet den store forurening som Bent Karlson rigtig skriver.
    Tyske ARD viste den 4. Juni 2019 en dokumentar udsendelse fra Argentina under overskriften ” Kann das Elektroauto die Umwelt retten”
    Euro Norm 6D Temp målinger hos ADAC viser at man praktisk talt ikke kunne måle nogen NOx på en C klasse 300 D ved deres RDE test. Hvor kravet var min. 80 mg pr. km.
    Det får mig til at tænke på, hvilken type bil er bedst for miljøet.?

  12. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Tom Pettersens insändare 21.01.2022
    Läs min insändare en gång till-,jag jämförde aldrig fossilbränsle drivna bilar med EV n.Motiveringen till min insändare var att uppmärksamgöra de olägenheter de i insändaren nämnda energiformerna besitter. Detta på grund av att mainstream media,politiker och deras gelikar ohämnat och okritiskt framför att de är lösningen på ett diffust klimathot.Låt mig konstatera att elbilen är inte miljösmart ochinte ekonomismart(1,2).Det är IPPC och polikerna som bestämt att den är klimatsmart.Man har enats att bara räkna den mängd koldioxid som kommer ur avgasröret.Märkväl att batteritillverkningen har så mycket koldioxidutsläpp att den inte är bättre än en modern diesel förrän efter 120000 kms körning, Om man bara ser på det som kommer ut ur avgasröret skulle det kunna vara smart istorstäderna.(renare luft) Men det är entusendedel av problemet.Återvinningen av batterier kommer att bli ett enormt problem ty allt kan ej återvinnas, utan skall destrueras. Norge anses som ett modelland vad beträffar andelen EVs,men politikerna ” glömmer ” att berätta om de enorma subsiderna den Norska staten bidrar med i prisbildningen på elbilar.Det börjar dock bli ett problem då subventionerna uppgår till ca 8,5 miljarder kronor per år som betalas med intäkter från oljeexport!
    Med tanke på de enorma mängder olja som utvins och transporteras världen runt, är det förvånandsvärt små olyckor som skett.Kolgruvorna är förstås ett problem i många uländer där säkerhetsbestämmelserna är si och så.Slav-och barnarbetarna i Kina,Kongo m.fl. är en skamfläck som bör åtgärdas.Bil/batterifabrikanterna har där ett stort ansvar.
    Notera också att genom elbilens ca 20 procent större vikt,skapas partikelutsläpp från däck,bromsar och asfalt som är större än för dieselbilen.Studier visar att halten av dessa carcerogena partiklar är mycket högre än i avgaserna från en motor,som uppfyller EURO-6 normerna. Problemen som uppstår vid stark kyla talas det mycket lite om-räckvidden minskar med ca 40 procent vid minus 7 gr.Stopp vid tomt batteri betyder alltid bärgning till varmt garage,då laddning av tomt batteri inte kan göras i kylan,
    Läs mina tidigar kommentarer till Anita Dietz och Jon Söderquist
    Dagens PS:Volvo Cars och Apple granskas för blodsbatterier
    1The Worls needs to Crack Battery Recycling,Fast
    2 Emissions Analytics.ww/emissionanlytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

    venlig hilsen

    Bengt Karlsson

    dvs efter 6-7 år.

  13. Raymond Barr skrev

    Man måste ta i beaktande att Bengt Karlssons artikel inte är någon jämförelse av drivmedel för bilar, utan i vilken mån eldrivna (BEV) bilar är så miljövänliga som man vill påskina. Helt uppenbart är att fossila bränslen kommer att försvinna småningom i takt med ibruktagande av andra drivmedel (behöver inte vara elektricitet). Men om BEV blir det dominerande alternativet kommer gruvdriften i världen att öka exponentiellt och alla vet att redan idag är gruvor en stor miljöbov.

  14. Tom Pettersen skrev

    Hva er motivasjonen for noen som sitter og rører sammen en sånn samling av tøys tro?
    For det første; diesel- og bensindrevne biler brenner 4-5 ganger så ofte som elbiler, justert for andel av totalen.
    Utvinning av kobolt og alle andre mineraler har en kostnad for miljø og mennesker. Men den er bagatellmessig i forhold til olje.
    Det brukes mange ganger mer kobolt og lithium til annet, som min og din mobil, pc og tv enn til elbiler. Og batteriene resirkuleres. https://www.tu.no/artikler/produserte-sin-forste-battericelle-av-100-prosent-resirkulert-materiale/515117?p=c1d2bc04&fbclid=IwAR2xwYNH5gb1hc4mlpJucqPqzNfvTM58whd79pa52JEbukWNAqTTUTzpfcU
    Bruk av fossildrevne kjøretøy ødelegger helsen og koster et enormt antall leveår for millioner av mennesker. Noe alle som har vært i en storby øyeblikkelig forstår.
    All seriøs forskning slår fast at bortsett fra å gå eller sykle er el-drevet transport det aller mest fornuftige alternativet; både miljømessig og økonomisk.
    https://theicct.org/sites/default/files/publications/Global-LCA-passenger-cars-jul2021_0.pdf
    https://www.tu.no/artikler/produserte-sin-forste-battericelle-av-100-prosent-resirkulert-materiale/515117?p=c1d2bc04&fbclid=IwAR2xwYNH5gb1hc4mlpJucqPqzNfvTM58whd79pa52JEbukWNAqTTUTzpfcU

  15. Kim.viljanen skrev

    Detta var ett mycket bra inlägg det tackar vi för.
    Du tog upp det som många bara har pratat om i kaffe bordet,mycket bra att detta lyfts fram i offentligheten!

  16. bengt karlsson skrev

    svar på Jon Söderqvists kritik10.01. på min insändare i denna tidning 07.01.2022.
    Det finns enorma litium fyndigheter i de torra delarna av Argentina,Bolivien och Chile.Speciellt i den mycket vattenfattiga Atacama öknen.Där utvinns litium med enorma vattenmängder som pumpas upp från underjorden.(1)Enligt Londod baserade journalisten/fotogarfen Catharina Hyland,som gjorde ett reportage på plats ,åtgår det 500.000 gallons vatten för att rena 1 ton litium ur saltlaken.(Brine)I artikeln finns 12 stora mycket belysande färgbilder.(2).Freelance journalisten Lorena Guzman har skrivit en liknande rapport”Lithium sparks disputes in Chile´s Atacama desert”.(3.).Läs också Sabina Weiss´artikel ”The World Needs to Crack Battery Recyclig,Fast”(4).Se också mitt svar till Anita 15.07 2022.
    1 imperial gallon=4,5461 liter
    1 us gallon= 3,7864 liter

    1 the moderndayexlporer.com/jon n-l/lithium-mining-atacama-desert
    2″Lithium mining in the Atacama Desert of Northern Chile”
    3 Dialogochino.net/en/extrative/industries/37907-lithium-disputes
    4/wired.co.uk/article/ev-battery-recycling-cobalt

    MVH
    Bengt Karlsson

  17. Martin Rosendal skrev

    Hi Bengt.
    I really enjoyed reading this article, but im left with a pretty importent question.
    With all due respect, what i your credentials? And what was your approach to gain information about the material use in electric cars?

    Thanks
    – Martin R.

  18. Karin Confait skrev

    Interesting reading, but rather one sided. The damage to our entire world by the hunt for, use of and proccessing of fossil fuels is so enormous, it cannot even be calculated. Batteries have been around for years and no-one really seems to have a problem. Torches, cars, cell phones, cell phone towers, computers, the list is endless. They might not all have the same components but every one of them has a component that is detrimental to our environment. Maybe now with the advent of electric cars we will have to have stricter regulation about the disposal of the humble battery.

  19. Jens Elsborg Jensen skrev

    Det er tydeligt for mig at modstanden imod el-biler nærmest er en del af ‘klimarealistisk’ fænomenologi men lige så klimarealistisk dette måtte synes lige så lidt realistisk og lettere anakronistisk synes det at være i lyset af den ’disruption’ vi ser af transportindustrien i disse år.
    På samme måde som kødindustrien er på vej ind i en disruption virker det en smule anakronistisk og pudsigt nok u-liberalt og en anelse gammeldags med en sådan a-priori kritik overfor en udvikling der reelt giver os biler der ikke blot bliver markant billigere (TCO er allerede indtrådt [1] og egentlig prisparitet i indkøb vil ske i løbet af de kommende år), mere effektive, hurtigere og mere behagelige at køre i.
    Jeg tror man bør gøre sig klart at ingen biler er ’grønne’ – man kan diskutere hvorvidt nogle er ’mindre sorte’. Når det så er sagt må man selvfølgelig vurdere negative eksternaliteter ved eksisterende transportmidler ved en samtidig vurdering af alternativer – og forholde sig kritisk til ’sourcing’ af alle muligheder.

    Kobolt og arbejdsforholdene ved produktionen er den foretrukne hest der spændes for den vogn når der diskuteres batteriproduktion. Det er jo altid en god ide at forholde sig til perspektiverne og her kan vi forholde os til at det er omkring 20% af produktionen af Kobolt i Congo der skønnes at komme fra den ’uformelle’ sektor og som har en højere repræsentation af bl.a. børnearbejdere og kritiske arbejdsforhold. På samme tid skønner ILO at der på verdensplan er 40 millioner mennesker, der arbejder i ’informelle’ og små minedrifter i 80 lande, med 150 millioner mennesker, der er afhængige af disse, herunder familiemedlemmer til minedriftsarbejderne og det bredere samfund [2]. Dette betyder jo ikke at bilindustrien ikke skal gøre hvad den kan for at tilsikre ordentlige arbejdsvilkår, men sætter blot Kobolt-snakken i perspektiv. Arbejdsforholdene er noget vi skal forholde os kritisk til i den traditionelle såvel som nye El-bilsproduktion. Både CSR og pris er sandsynligvis medvirkende til at industrien i høj grad skifter væk fra Kobolt – således var over halvdelen af El-biler produceret i Kina i 2021 uden Kobolt [3].
    Der stilles også spørgsmål til hvorvidt der er foretaget LCA-analyser af El-biler i relation til traditionelle biler med forbrændingsbiler – og det er der skam. Endda en del. Og der er faktisk ikke megen diskussion om hvorvidt El-bilerne udleder mindre CO2 [4]. Det gør de. Forskellen er selvfølgelig afhængig af en lang række variabler men man skal være på en alvorlig ’Cherry-picking’ udflugt for ikke at få et klart svar – og i lyset af den stigende elektrificering af produktionen er potentialet der for at forskellen kan blive endnu mere udpræget hvad angår CO2-emissioner. Hvis vi inkluderer de afledte emissioner er billedet kun tydligere – selv med betragtelige emissioner for batteriproduktionen [5] og regionale forskelle i energiproduktion [6].
    Billedet af den brændende Tesla (fra 2019, såfremt min hukommelse tjener mig vel) – den lader vi sgu vist bare brænde. For alle biler kan brænde – og det er bare altid træls og det ved forsikringsbranchen en del om [7]!
    [1]
    [2] ILO rapport: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_norm/—ipec/documents/publication/wcms_782888.pdf – med reference til: Intergovernmental Forum on Mining, Minerals, Metals and Sustainable Development (IGF). (2017). Global Trends in Artisanal and Small-Scale Mining (ASM): A review of key numbers and issues. Winnipeg: IISD.
    [3] https://investorintel.com/market-analysis/market-analysis-intel/the-tesla-pivot-towards-lfp-batteries-impact-on-cobalt-and-nickel-markets/
    [4] https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf?fbclid=IwAR0I1NX5_ymBEAjQNGzBtSshsmZ1l-6hfVqWrXjd1WWYFKjK-_Z40Ved5
    [5] https://www.nature.com/articles/s41467-021-27247-y?fbclid=IwAR08Sfl6VZnwIXNt7QL6cu2Xb3NIGoi0wKMmm1RZ0mlAg0L_Nv5MceDogH8
    [6] https://www.nature.com/articles/s41893-020-0488-7
    [7] https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/

  20. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Anita Dietz´s skrivelse angående min insändare iÅU 07.01.22.
    Då jag ville spara utrymme lämnade jag bort alla referenser.Antog att läsarna var upplysta om flere av dessa tal.Låt os då börja med artikel i ”Öresunds Kraft”15.01.2021.”Litium och kobolt-elbilens skelett i garderoben”.,”Analyzes of climate impact of litium car batterie….”comissioned by Transport and environment/Hans Erik Melin,July 2019.”Spatiotemporal patterns of lithium mining and environmental degredation in the Atacama salt field,Chile” by Liv.W.Augustdimenta,D.B. and Myint.S.W. 2019.International Journal of applied earth observation and geoinformation”,80 pp 145-156..Se också Isabella Arrhenius examensarbete vid Kungliga Tekniska Högskolan 2018,”Miljöprestandan hos dagens solceller”.På Teslas hemsidor finner man att de har batterier av variende storlek/kapacitet -4680 litium jonceller,6180, 18650 litiumceller. batteriernas vikt varierar från 240kg till över 700,Volkswagen Sverige uppger också data på sina batterier-något lägre än Teslas.Vikterna i min omsändare är omvandlade från det amerikanska viktsystemet..Se också undersökningen av Faber,B.Krause,.B. and Sanchez de la Sierra,2017 ”Artisenal ming,lvelyhoods and child labour in the cobalt supply chain of the Democratik Republic of Congo”. Vad beträffar återanvändning av elbilars batterier hänvisar jag till ”The World Needs to Crack Battery Recycling,Fast. by Samantha Weiss 15.01.2022. Min referenslista är betydligt längre,men jag tror att ovanstående illusterar sitationen väl.
    Vad Brin-bilar beträffar är jag inte ännu tillräckligt insatt för att ta ställning.Är fundersam över tekniken då vätgas kräver synnerligen tjocka metalltankar(viktproblem?)Exposionsrisk?(Hidenburg olyckan),för att uppnå vätskeform måste gasen kylas betydligt mera än LNG(minus 165C)De kostruktiva lösningar som efterlyses -det ansvaret ligger hos politikerna och konsumenterna.Man kan ju börja med att upphäva de enorma subventioner som sneddriver utvecklingen .

    MVH

    Bengt Karlsson

  21. Anita Dietz skrev

    Jeg har læst indlægget med interesse. Det jeg måske savner er kilder og dokumentation for de oplyste tal til udvinding af batterier. Der er så mange, der slynger høje tal ud i æteren.
    Et andet problem, og noget jeg savner fokus på, det er genanvendelsen af elbilbatterierne. Størstedelen af batteriet skulle kunne genanvendes, der er dog en lille ekstremt gift del, der ikke kan genanvendes eller bortskaffes. Hvad sker der med det? Ophobes det i giftdepoter? Dumpes det på havets bund?
    Der efterlyses konstruktive løsninger i stedet for kritik. Hvad er holdningen til Brintbiler?

  22. Bo Diederichsen skrev

    Kun kritik, det er jo lige som opkast. Hvad med at han kommer med løsninger til de problem stillinger, I stedet for kun det negative, Der er jo Ingen som kan bruge den her artikel til en skid hvis ikke der kommer nogle forslag til ændringer forbedringer. Desuden hvis der var nogen som gad at følge lidt med på der her område de sker der faktisk en del del i disse år.

  23. Kurt Hauge og skrev

    Tak for en god uddybede artikel, som kaster lys over land.

    Det irriterer mig, når VE og Sol, så ukritisk får lov at føre sig frem.

    Men vi bør huske på, at vind især, men også solenergien, langsomt, men sikkert, over de sidste ca 40 år, har udviklet sig, på enorme statsstøttede tilskud, som jo nu ”skylder” staten deres eksistens. Derfor er der opbygget en enorm lobby organisation, som fodrer vore politikere med informationer, sande eller usande, som de lægger til grund for deres lovgivning.

    Det er denne lobbyisme vi i virkeligheden er oppe imod, og som har mange toppolitikere i deres lommer, og som i virkeligheden styrer slaget. Men de er en ufattelig stor barrierer for en sund udvikling i vor klimadebbat.

  24. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Christian Berteus skrivelse 12.01.22.

    I mitt inlägg i ÅU 07.01 2022 försvarade jag inte fossilindustrin på något sätt.så kritiken till den delen är fel riktad.Då politiker och media framför åsikter om elbilars,solpanelers och vindkraftverks salighet, ville jag informera om att tillverkningen av dessa är långt ifrån problemfria.Jag kunde också ha utökat listan över olägenheter,bl.a över dt klodioxid fotspår produktionen avdessa avsätter.Då det ej på något sätt är bevisat att co2 skulle ha signifikativ inverkan på det globala klimatet,förundrar jag mig över varför man slösar resurser på sysrem som inte kan förbättra livskvaliteten för de fattiga i världen.
    .

    MVH

    Bengt Karlsson

  25. Kjell Olsson skrev

    Jag är inte så insatt. En del pratar positivt om vätgas. Det finns en Facebook-sida som heter Vätgas i samhället. Där kan man läsa om vätgas. Varken förbränningsmotorer eller elbilar är väl bra.

  26. Christian Bertéus skrev

    Tyvärr Bengt så framkommer inte fossilindustrins skador på moder jord riktigt i din artikel. Förbränningsmotorer som drivs med fossila bränslen dödar miliontals människor årligen genom att vi andas in den förorenade luften. Därtill kommer att många barn tidigt får sjukdomar av att andas in smog. Alla oljeutsläpp från raffinaderier och oljetankers ska väl också med i jämförelsen om vi ska få lite balans i debatten. All elektricitet som går åt att pumpa upp oljan och raffinera den kan driva mer än 2 millioner elbilar i månaden. Ville bara försöka ge lite balans åt debatten. Klimatförändringarna väntar tyvärr inte.

  27. Gerry Persson skrev

    Elbilarnas tillkomst är nog för att Politikerna ska ha kvar sina välbetalda jobb.

  28. Christer Winberg skrev

    Mycket bra och sakligt skrivet. Tänk om vi kunde få SVT och SR att förstå konsekvenserna och informera vart vi är på väg med detta ökande antal elbilar.

  29. Jon Söderqvist skrev

    Karln lämnar ju inte några källor. Jag tar de här ”uppgifterna” med 10 ton saltlake.

  30. Lars-Erik Kullberg skrev

    Detta vore väldigt bra om det kom ut till allmänheten och framförallt till Miljöpartister. Undrar om SVT skulle kunna göra ett debattprogram som skulle belysa frågan. 😃

  31. Paul Lindberg skrev

    ”Medicinerna kan ibland göra mera skada än själva sjukdomen”.

  32. Raymond Barr skrev

    Jo, mycket bra skrivet. Om man ännu tillägger att batteriet för elbilen har en livslängd som ett vanligt batteri, ca 5-6 år och det kosta ca 10-tusen € att förnya, ger det kanske en tankeställare innan man bestämmer sej för inköp. Man sparar ju förstås i bränslekostnader, men laddningen av batteriet kostar ju också.

  33. Lennart Björk skrev

    En mycket bra artikel, saknar dock lite källhänvisningar för att styrka uppgifterna.
    Tack för gediget arbete!
    Lennart Björk

  34. Paul Lindberg skrev

    Tack för en mycket detaljerad och framför allt upplysande insändare!
    Det kan tilläggas, att Kina redan ”lagt vantarna” på de största kända
    tillgångarna på t.ex. litium i både Afrika och i Sydamerika.

  35. Tomas Nöteberg, OBERSTDORF i Tyskland skrev

    Varken i svensk eller tysk press har jag någonsin läst en liknande realistisk artikel. Inte heller i TV förekommer något motsvarande!
    Hjärtligt tack för Erat arbete.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter