Förflytta dig till innehållet

Elbilars batteri och sol/vindkraftverk

Åbo Underrättelsers logo

I den pågående euforin om elbilar och vindkraft har man glömt att redovisa de betydande miljöförstörande dolda kostnader som dessa är behäftade med.

Ett bilbatteri för elbilen väger cirka 500 kg, volymen är av en resväskas storlek. Det innehåller 12 kg litium, 30kg nickel, 20 kg mangan, 15 kg kobolt, 100 kg koppar, 200 kg aluminium (produktionen är oerhört elslukande), stål och plast. Inuti finns 6831 litiumjonceller.

Det borde vara oroande att alla dessa giftiga komponenter kommer från gruvdrift. Till exempel för att tillverka ett bilbatteri måste man bearbeta 10 ton saltlake för att få fram litium, 15 ton malm för kobolten, 2 ton malm för nickel och 12 ton malm för kopparn. Sammanlagt gräver man upp 200 ton ur jordskorpan för ett enda batteri.

Sjukdomar och barnarbete hittas bakom 68 % av världens kobolt och en betydande del av ett batteri kommer från Kongo. Deras gruvor har inga föroreningskontroller och de sysselsätter barn som dör av att ha hanterat detta giftiga material. Skall vi räkna in alla dessa sjuka barn som en del av kostnaderna för en elbil?

Det största problemet med solpaneler är de kemikalier som behövs för att bearbeta silikatet till kisel som används i panelerna. För att göra tillräckligt rent kisel krävs att det bearbetas med saltsyra, svavelsyra, salpetersyra, vätefluorid, trikloretan och aceton. Dessutom behövs det även gallium, arsenid, kopparionidum-gallium-disenid och kalium-telleruid, som är mycket giftiga. Kiseldamm är en fara för arbetarna och kan inte återvinnas.

Vindkraftverk är det ultimata när det gäller dolda kostnader och miljöförstöring. Ett modernt vindkraftverk väger 1688 ton och innehåller 1300 ton betong (fundamentet), 295 ton stål, 48 ton järn, 24 ton glasfiber och de sällsynta jordmetallerna neodyn, praseodyn och dysprosium. Också 1000 liter hydraulolja behövs. Varje blad väger 40 ton och håller kanske 15-20 år, sedan måste de bytas ut. Det går inte att återvinna dessa blad.

Tyvärr dödar både solpaneler och vindkraftverk fåglar, fladdermöss, havsliv och flygande insekter. Den energi och de resurser som går åt att bygga dessa verk är troligtvis mer än den energi de kan leverera – om det blåser lagom. Varje verk måste stå på avstånd från sina grannar, cirka 1 kvadratkilometer behövs per enhet. Detta betyder att en ”park” om 10 verk kräver cirka 1000 hektar mark. Lägg sedan till kostnaderna för marken, breda vägar, kabelarbeten för anslutning till elnätverk.

Det kan finnas plats för dessa tekniker, men man måste se bortom myten om nollutsläpp.

Dela artikeln

27 kommentarer: “Elbilars batteri och sol/vindkraftverk

  1. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Tom Pettersens insändare 21.01.2022
    Läs min insändare en gång till-,jag jämförde aldrig fossilbränsle drivna bilar med EV n.Motiveringen till min insändare var att uppmärksamgöra de olägenheter de i insändaren nämnda energiformerna besitter. Detta på grund av att mainstream media,politiker och deras gelikar ohämnat och okritiskt framför att de är lösningen på ett diffust klimathot.Låt mig konstatera att elbilen är inte miljösmart ochinte ekonomismart(1,2).Det är IPPC och polikerna som bestämt att den är klimatsmart.Man har enats att bara räkna den mängd koldioxid som kommer ur avgasröret.Märkväl att batteritillverkningen har så mycket koldioxidutsläpp att den inte är bättre än en modern diesel förrän efter 120000 kms körning, Om man bara ser på det som kommer ut ur avgasröret skulle det kunna vara smart istorstäderna.(renare luft) Men det är entusendedel av problemet.Återvinningen av batterier kommer att bli ett enormt problem ty allt kan ej återvinnas, utan skall destrueras. Norge anses som ett modelland vad beträffar andelen EVs,men politikerna ” glömmer ” att berätta om de enorma subsiderna den Norska staten bidrar med i prisbildningen på elbilar.Det börjar dock bli ett problem då subventionerna uppgår till ca 8,5 miljarder kronor per år som betalas med intäkter från oljeexport!
    Med tanke på de enorma mängder olja som utvins och transporteras världen runt, är det förvånandsvärt små olyckor som skett.Kolgruvorna är förstås ett problem i många uländer där säkerhetsbestämmelserna är si och så.Slav-och barnarbetarna i Kina,Kongo m.fl. är en skamfläck som bör åtgärdas.Bil/batterifabrikanterna har där ett stort ansvar.
    Notera också att genom elbilens ca 20 procent större vikt,skapas partikelutsläpp från däck,bromsar och asfalt som är större än för dieselbilen.Studier visar att halten av dessa carcerogena partiklar är mycket högre än i avgaserna från en motor,som uppfyller EURO-6 normerna. Problemen som uppstår vid stark kyla talas det mycket lite om-räckvidden minskar med ca 40 procent vid minus 7 gr.Stopp vid tomt batteri betyder alltid bärgning till varmt garage,då laddning av tomt batteri inte kan göras i kylan,
    Läs mina tidigar kommentarer till Anita Dietz och Jon Söderquist
    Dagens PS:Volvo Cars och Apple granskas för blodsbatterier
    1The Worls needs to Crack Battery Recycling,Fast
    2 Emissions Analytics.ww/emissionanlytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

    venlig hilsen

    Bengt Karlsson

    dvs efter 6-7 år.

  2. Raymond Barr skrev

    Man måste ta i beaktande att Bengt Karlssons artikel inte är någon jämförelse av drivmedel för bilar, utan i vilken mån eldrivna (BEV) bilar är så miljövänliga som man vill påskina. Helt uppenbart är att fossila bränslen kommer att försvinna småningom i takt med ibruktagande av andra drivmedel (behöver inte vara elektricitet). Men om BEV blir det dominerande alternativet kommer gruvdriften i världen att öka exponentiellt och alla vet att redan idag är gruvor en stor miljöbov.

  3. Tom Pettersen skrev

    Hva er motivasjonen for noen som sitter og rører sammen en sånn samling av tøys tro?
    For det første; diesel- og bensindrevne biler brenner 4-5 ganger så ofte som elbiler, justert for andel av totalen.
    Utvinning av kobolt og alle andre mineraler har en kostnad for miljø og mennesker. Men den er bagatellmessig i forhold til olje.
    Det brukes mange ganger mer kobolt og lithium til annet, som min og din mobil, pc og tv enn til elbiler. Og batteriene resirkuleres. https://www.tu.no/artikler/produserte-sin-forste-battericelle-av-100-prosent-resirkulert-materiale/515117?p=c1d2bc04&fbclid=IwAR2xwYNH5gb1hc4mlpJucqPqzNfvTM58whd79pa52JEbukWNAqTTUTzpfcU
    Bruk av fossildrevne kjøretøy ødelegger helsen og koster et enormt antall leveår for millioner av mennesker. Noe alle som har vært i en storby øyeblikkelig forstår.
    All seriøs forskning slår fast at bortsett fra å gå eller sykle er el-drevet transport det aller mest fornuftige alternativet; både miljømessig og økonomisk.
    https://theicct.org/sites/default/files/publications/Global-LCA-passenger-cars-jul2021_0.pdf
    https://www.tu.no/artikler/produserte-sin-forste-battericelle-av-100-prosent-resirkulert-materiale/515117?p=c1d2bc04&fbclid=IwAR2xwYNH5gb1hc4mlpJucqPqzNfvTM58whd79pa52JEbukWNAqTTUTzpfcU

  4. Kim.viljanen skrev

    Detta var ett mycket bra inlägg det tackar vi för.
    Du tog upp det som många bara har pratat om i kaffe bordet,mycket bra att detta lyfts fram i offentligheten!

  5. bengt karlsson skrev

    svar på Jon Söderqvists kritik10.01. på min insändare i denna tidning 07.01.2022.
    Det finns enorma litium fyndigheter i de torra delarna av Argentina,Bolivien och Chile.Speciellt i den mycket vattenfattiga Atacama öknen.Där utvinns litium med enorma vattenmängder som pumpas upp från underjorden.(1)Enligt Londod baserade journalisten/fotogarfen Catharina Hyland,som gjorde ett reportage på plats ,åtgår det 500.000 gallons vatten för att rena 1 ton litium ur saltlaken.(Brine)I artikeln finns 12 stora mycket belysande färgbilder.(2).Freelance journalisten Lorena Guzman har skrivit en liknande rapport”Lithium sparks disputes in Chile´s Atacama desert”.(3.).Läs också Sabina Weiss´artikel ”The World Needs to Crack Battery Recyclig,Fast”(4).Se också mitt svar till Anita 15.07 2022.
    1 imperial gallon=4,5461 liter
    1 us gallon= 3,7864 liter

    1 the moderndayexlporer.com/jon n-l/lithium-mining-atacama-desert
    2″Lithium mining in the Atacama Desert of Northern Chile”
    3 Dialogochino.net/en/extrative/industries/37907-lithium-disputes
    4/wired.co.uk/article/ev-battery-recycling-cobalt

    MVH
    Bengt Karlsson

  6. Martin Rosendal skrev

    Hi Bengt.
    I really enjoyed reading this article, but im left with a pretty importent question.
    With all due respect, what i your credentials? And what was your approach to gain information about the material use in electric cars?

    Thanks
    – Martin R.

  7. Karin Confait skrev

    Interesting reading, but rather one sided. The damage to our entire world by the hunt for, use of and proccessing of fossil fuels is so enormous, it cannot even be calculated. Batteries have been around for years and no-one really seems to have a problem. Torches, cars, cell phones, cell phone towers, computers, the list is endless. They might not all have the same components but every one of them has a component that is detrimental to our environment. Maybe now with the advent of electric cars we will have to have stricter regulation about the disposal of the humble battery.

  8. Jens Elsborg Jensen skrev

    Det er tydeligt for mig at modstanden imod el-biler nærmest er en del af ‘klimarealistisk’ fænomenologi men lige så klimarealistisk dette måtte synes lige så lidt realistisk og lettere anakronistisk synes det at være i lyset af den ’disruption’ vi ser af transportindustrien i disse år.
    På samme måde som kødindustrien er på vej ind i en disruption virker det en smule anakronistisk og pudsigt nok u-liberalt og en anelse gammeldags med en sådan a-priori kritik overfor en udvikling der reelt giver os biler der ikke blot bliver markant billigere (TCO er allerede indtrådt [1] og egentlig prisparitet i indkøb vil ske i løbet af de kommende år), mere effektive, hurtigere og mere behagelige at køre i.
    Jeg tror man bør gøre sig klart at ingen biler er ’grønne’ – man kan diskutere hvorvidt nogle er ’mindre sorte’. Når det så er sagt må man selvfølgelig vurdere negative eksternaliteter ved eksisterende transportmidler ved en samtidig vurdering af alternativer – og forholde sig kritisk til ’sourcing’ af alle muligheder.

    Kobolt og arbejdsforholdene ved produktionen er den foretrukne hest der spændes for den vogn når der diskuteres batteriproduktion. Det er jo altid en god ide at forholde sig til perspektiverne og her kan vi forholde os til at det er omkring 20% af produktionen af Kobolt i Congo der skønnes at komme fra den ’uformelle’ sektor og som har en højere repræsentation af bl.a. børnearbejdere og kritiske arbejdsforhold. På samme tid skønner ILO at der på verdensplan er 40 millioner mennesker, der arbejder i ’informelle’ og små minedrifter i 80 lande, med 150 millioner mennesker, der er afhængige af disse, herunder familiemedlemmer til minedriftsarbejderne og det bredere samfund [2]. Dette betyder jo ikke at bilindustrien ikke skal gøre hvad den kan for at tilsikre ordentlige arbejdsvilkår, men sætter blot Kobolt-snakken i perspektiv. Arbejdsforholdene er noget vi skal forholde os kritisk til i den traditionelle såvel som nye El-bilsproduktion. Både CSR og pris er sandsynligvis medvirkende til at industrien i høj grad skifter væk fra Kobolt – således var over halvdelen af El-biler produceret i Kina i 2021 uden Kobolt [3].
    Der stilles også spørgsmål til hvorvidt der er foretaget LCA-analyser af El-biler i relation til traditionelle biler med forbrændingsbiler – og det er der skam. Endda en del. Og der er faktisk ikke megen diskussion om hvorvidt El-bilerne udleder mindre CO2 [4]. Det gør de. Forskellen er selvfølgelig afhængig af en lang række variabler men man skal være på en alvorlig ’Cherry-picking’ udflugt for ikke at få et klart svar – og i lyset af den stigende elektrificering af produktionen er potentialet der for at forskellen kan blive endnu mere udpræget hvad angår CO2-emissioner. Hvis vi inkluderer de afledte emissioner er billedet kun tydligere – selv med betragtelige emissioner for batteriproduktionen [5] og regionale forskelle i energiproduktion [6].
    Billedet af den brændende Tesla (fra 2019, såfremt min hukommelse tjener mig vel) – den lader vi sgu vist bare brænde. For alle biler kan brænde – og det er bare altid træls og det ved forsikringsbranchen en del om [7]!
    [1]
    [2] ILO rapport: https://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public/—ed_norm/—ipec/documents/publication/wcms_782888.pdf – med reference til: Intergovernmental Forum on Mining, Minerals, Metals and Sustainable Development (IGF). (2017). Global Trends in Artisanal and Small-Scale Mining (ASM): A review of key numbers and issues. Winnipeg: IISD.
    [3] https://investorintel.com/market-analysis/market-analysis-intel/the-tesla-pivot-towards-lfp-batteries-impact-on-cobalt-and-nickel-markets/
    [4] https://www.oliver-krischer.eu/wp-content/uploads/2020/08/English_Studie.pdf?fbclid=IwAR0I1NX5_ymBEAjQNGzBtSshsmZ1l-6hfVqWrXjd1WWYFKjK-_Z40Ved5
    [5] https://www.nature.com/articles/s41467-021-27247-y?fbclid=IwAR08Sfl6VZnwIXNt7QL6cu2Xb3NIGoi0wKMmm1RZ0mlAg0L_Nv5MceDogH8
    [6] https://www.nature.com/articles/s41893-020-0488-7
    [7] https://www.autoinsuranceez.com/gas-vs-electric-car-fires/

  9. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Anita Dietz´s skrivelse angående min insändare iÅU 07.01.22.
    Då jag ville spara utrymme lämnade jag bort alla referenser.Antog att läsarna var upplysta om flere av dessa tal.Låt os då börja med artikel i ”Öresunds Kraft”15.01.2021.”Litium och kobolt-elbilens skelett i garderoben”.,”Analyzes of climate impact of litium car batterie….”comissioned by Transport and environment/Hans Erik Melin,July 2019.”Spatiotemporal patterns of lithium mining and environmental degredation in the Atacama salt field,Chile” by Liv.W.Augustdimenta,D.B. and Myint.S.W. 2019.International Journal of applied earth observation and geoinformation”,80 pp 145-156..Se också Isabella Arrhenius examensarbete vid Kungliga Tekniska Högskolan 2018,”Miljöprestandan hos dagens solceller”.På Teslas hemsidor finner man att de har batterier av variende storlek/kapacitet -4680 litium jonceller,6180, 18650 litiumceller. batteriernas vikt varierar från 240kg till över 700,Volkswagen Sverige uppger också data på sina batterier-något lägre än Teslas.Vikterna i min omsändare är omvandlade från det amerikanska viktsystemet..Se också undersökningen av Faber,B.Krause,.B. and Sanchez de la Sierra,2017 ”Artisenal ming,lvelyhoods and child labour in the cobalt supply chain of the Democratik Republic of Congo”. Vad beträffar återanvändning av elbilars batterier hänvisar jag till ”The World Needs to Crack Battery Recycling,Fast. by Samantha Weiss 15.01.2022. Min referenslista är betydligt längre,men jag tror att ovanstående illusterar sitationen väl.
    Vad Brin-bilar beträffar är jag inte ännu tillräckligt insatt för att ta ställning.Är fundersam över tekniken då vätgas kräver synnerligen tjocka metalltankar(viktproblem?)Exposionsrisk?(Hidenburg olyckan),för att uppnå vätskeform måste gasen kylas betydligt mera än LNG(minus 165C)De kostruktiva lösningar som efterlyses -det ansvaret ligger hos politikerna och konsumenterna.Man kan ju börja med att upphäva de enorma subventioner som sneddriver utvecklingen .

    MVH

    Bengt Karlsson

  10. Anita Dietz skrev

    Jeg har læst indlægget med interesse. Det jeg måske savner er kilder og dokumentation for de oplyste tal til udvinding af batterier. Der er så mange, der slynger høje tal ud i æteren.
    Et andet problem, og noget jeg savner fokus på, det er genanvendelsen af elbilbatterierne. Størstedelen af batteriet skulle kunne genanvendes, der er dog en lille ekstremt gift del, der ikke kan genanvendes eller bortskaffes. Hvad sker der med det? Ophobes det i giftdepoter? Dumpes det på havets bund?
    Der efterlyses konstruktive løsninger i stedet for kritik. Hvad er holdningen til Brintbiler?

  11. Bo Diederichsen skrev

    Kun kritik, det er jo lige som opkast. Hvad med at han kommer med løsninger til de problem stillinger, I stedet for kun det negative, Der er jo Ingen som kan bruge den her artikel til en skid hvis ikke der kommer nogle forslag til ændringer forbedringer. Desuden hvis der var nogen som gad at følge lidt med på der her område de sker der faktisk en del del i disse år.

  12. Kurt Hauge og skrev

    Tak for en god uddybede artikel, som kaster lys over land.

    Det irriterer mig, når VE og Sol, så ukritisk får lov at føre sig frem.

    Men vi bør huske på, at vind især, men også solenergien, langsomt, men sikkert, over de sidste ca 40 år, har udviklet sig, på enorme statsstøttede tilskud, som jo nu ”skylder” staten deres eksistens. Derfor er der opbygget en enorm lobby organisation, som fodrer vore politikere med informationer, sande eller usande, som de lægger til grund for deres lovgivning.

    Det er denne lobbyisme vi i virkeligheden er oppe imod, og som har mange toppolitikere i deres lommer, og som i virkeligheden styrer slaget. Men de er en ufattelig stor barrierer for en sund udvikling i vor klimadebbat.

  13. bengt karlsson skrev

    Kommentar till Christian Berteus skrivelse 12.01.22.

    I mitt inlägg i ÅU 07.01 2022 försvarade jag inte fossilindustrin på något sätt.så kritiken till den delen är fel riktad.Då politiker och media framför åsikter om elbilars,solpanelers och vindkraftverks salighet, ville jag informera om att tillverkningen av dessa är långt ifrån problemfria.Jag kunde också ha utökat listan över olägenheter,bl.a över dt klodioxid fotspår produktionen avdessa avsätter.Då det ej på något sätt är bevisat att co2 skulle ha signifikativ inverkan på det globala klimatet,förundrar jag mig över varför man slösar resurser på sysrem som inte kan förbättra livskvaliteten för de fattiga i världen.
    .

    MVH

    Bengt Karlsson

  14. Kjell Olsson skrev

    Jag är inte så insatt. En del pratar positivt om vätgas. Det finns en Facebook-sida som heter Vätgas i samhället. Där kan man läsa om vätgas. Varken förbränningsmotorer eller elbilar är väl bra.

  15. Christian Bertéus skrev

    Tyvärr Bengt så framkommer inte fossilindustrins skador på moder jord riktigt i din artikel. Förbränningsmotorer som drivs med fossila bränslen dödar miliontals människor årligen genom att vi andas in den förorenade luften. Därtill kommer att många barn tidigt får sjukdomar av att andas in smog. Alla oljeutsläpp från raffinaderier och oljetankers ska väl också med i jämförelsen om vi ska få lite balans i debatten. All elektricitet som går åt att pumpa upp oljan och raffinera den kan driva mer än 2 millioner elbilar i månaden. Ville bara försöka ge lite balans åt debatten. Klimatförändringarna väntar tyvärr inte.

  16. Gerry Persson skrev

    Elbilarnas tillkomst är nog för att Politikerna ska ha kvar sina välbetalda jobb.

  17. Christer Winberg skrev

    Mycket bra och sakligt skrivet. Tänk om vi kunde få SVT och SR att förstå konsekvenserna och informera vart vi är på väg med detta ökande antal elbilar.

  18. Jon Söderqvist skrev

    Karln lämnar ju inte några källor. Jag tar de här ”uppgifterna” med 10 ton saltlake.

  19. Lars-Erik Kullberg skrev

    Detta vore väldigt bra om det kom ut till allmänheten och framförallt till Miljöpartister. Undrar om SVT skulle kunna göra ett debattprogram som skulle belysa frågan. 😃

  20. Paul Lindberg skrev

    ”Medicinerna kan ibland göra mera skada än själva sjukdomen”.

  21. Raymond Barr skrev

    Jo, mycket bra skrivet. Om man ännu tillägger att batteriet för elbilen har en livslängd som ett vanligt batteri, ca 5-6 år och det kosta ca 10-tusen € att förnya, ger det kanske en tankeställare innan man bestämmer sej för inköp. Man sparar ju förstås i bränslekostnader, men laddningen av batteriet kostar ju också.

  22. Lennart Björk skrev

    En mycket bra artikel, saknar dock lite källhänvisningar för att styrka uppgifterna.
    Tack för gediget arbete!
    Lennart Björk

  23. Paul Lindberg skrev

    Tack för en mycket detaljerad och framför allt upplysande insändare!
    Det kan tilläggas, att Kina redan ”lagt vantarna” på de största kända
    tillgångarna på t.ex. litium i både Afrika och i Sydamerika.

  24. Tomas Nöteberg, OBERSTDORF i Tyskland skrev

    Varken i svensk eller tysk press har jag någonsin läst en liknande realistisk artikel. Inte heller i TV förekommer något motsvarande!
    Hjärtligt tack för Erat arbete.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter