Förflytta dig till innehållet

Elbilarna allt hetare trots att bilhandeln har svalnat

Jan-Ole Edberg
kvinnlig bilförsäljare i bilaffär
Kunderna frågar mycket om elbilarna, bland annat vilken typ av elbil det lönar sig att köpa, säger bilförsäljare Noora Larila.

Elbilen är på snabb frammarsch. Försäljningen ökar stadigt trots att handeln med nya personbilar totalt sett minskar, till stor del beroende på pandemin.

I fjol såldes färre än 100 000 nya bilar i landet.  Antalet nyregistrerade bilar sjönk till 96 400 från 114 200 året innan. Senast nybilsförsäljningen underskred 100 000 bilar var 2009, året efter finanskrisen.

Och bilhandeln fortsätter att backa. Hittills i år har 17 545 nya bilar registrerats, en minskning med 8 procent jämfört med i fjol.

Elbilarna däremot blir allt populärare. Uppgifter från Bilbranschens informationscentral visar att drygt 21 procent av de 8170 personbilar som registrerades i februari var laddhybrider. 4,4 procent av de nyregistrerade bilarna var renodlade elbilar.

nya bilar utställda i bilaffärJan-Ole Edberg
Hybridbilarna är mest efterfrågade hos kunderna.

Sedan 2018 har försäljningen av både laddhybrider och elbilar ökat kraftigt.

Laddhybriderna ökar mest men också försäljningen av renodlade elbilar ökar.

I fjol såldes 9670 elbilar i landet, det är dubbelt så många som året innan.

Kraftig ökning i Egentliga Finland

I Egentliga Finland ökar försäljningen ännu snabbare. Här har försäljningen under de tre senaste åren ökat från 50 sålda elbilar 2018 till 340 i fjol.

Enligt Transport- och kommunaktionsverkets uppgifter ökade också fjolårets försäljning kraftigt jämfört med året innan då 135 elbilar såldes i regionen.

Men för tillfället ökar försäljningen av laddhybrider mest.

Tiitus Unhola, försäljningschef vid Toyota Auto-Center i Reso, säger att 80 procent av de nya bilar som säljs i affären är hybrider.

– Försäljningen ökar stadigt för varje år, säger han.

De populäraste modellerna är Toyto Corolla och Toyota Yaris.

Hittills i år har man sålt ett 60-tal hybridbilar av modellen Yaris och ett 70-tal Corolla-bilar.

bilförsäljare klädd i skjorta och kavaj i bilaffärJan-Ole Edberg
Försäljningen av elbilar ökar stadigt för varje år, säger Tiitus Unhola.

– Corolla finns att köpa enbart som hybrid. Tillverkningen av den bensindrivna bilmodellen upphörde 2019, säger Unhola.

– Kunderna frågar mest efter hybrider, säger bilförsäljare Noora Larila.

Larila är en av de få kvinnliga bilförsäljare som jobbar i den mansdominerade branschen.

Hon har ändå blivit bra bemött av kunderna.

– Speciellt kvinnor tycker att det är positivt med en kvinnlig försäljare, säger Larila, som kan en hel del om bilar.

Många frågor om elbilarna

Hon har jobbat med bilar sedan 18-årsåldern. Larila har granskat importbilar både i Hangö och Åbo i företaget Assistor-Uuttera samt byggt bilar i Valmets bilfabrik i Nystad innan hon blev bilförsäljare.

– Kunderna frågar mycket om elbilarna, bland annat vilken typ av elbil det lönar sig att köpa eftersom det finns olika varianter, säger hon.

Mycket beror på hur mycket man kör, vilka behov man har och vilka möjligheter det finns att ladda bilen.

– De som bor i höghus har ännu inte möjlighet att ladda sin bil till skillnad från dem som bor i egnahemshus. Nätet med laddningsstationer är också begränsat. De flesta finns vid köpcenter, stormarknader och större affärer, säger Larila.

Hon räknar med att försäljningen av renodlade elbilar ökar ytterligare när nätet av laddningsstationer byggs ut.

Också hos Volkswagen center i Åbo säljer elbilarna bra.

Bilförsäljare klädd i vit skjorta och blå tröja står framför bilar i en bilaffärJan-Ole Edberg
Mika Juntunen räknar med att försäljningen av hybridbilar fördubblas i år.

Försäljningschef Mika Juntunen är nöjd.

– I fjol sålde vi nästan 1000 hybridbilar, det är dubbelt så många jämfört med året innan. Också i år räknar vi med att försäljningen fördubblas, säger Juntunen.

Trenden är tydlig, försäljningen av nya elbilar ökar stadigt samtidigt som andelen sålda bensindrivna bilar minskar.

– Av de bilar som vi hittills sålt i mars är 27 procent hybrider och 14 procent renodlade elbilar, säger Juntunen.

Skärpta krav på utsläppen

EU:s krav på minskade utsläpp och biltillverkarnas beslut att så småningom fasa ut tillverkningen av bensindrivna bilar bäddar för elbilarnas frammarsch.

-Statens stöd till dem som köper en elbil bidrar också till att försäljningen ökar, säger bilförsäljare Roy Ahllund.

Stödet är 2000 euro förutsatt att elbilen kostar minde än 50 000 euro. Dessutom har man möjlighet att få 2000 euro i skrotpremie om man låter skrota sin gamla bil.

bilförsäljare i vit skjorta och blå kavaj står intill bilar i en bilaffärJan-Ole Edberg
Statsstödet inverkar positivt på försäljningen av elbilar, säger Roy Ahllund.

– De här pengarna tillsammans gör att det blir mera lockande att köpa en elbil, säger Ahllund.

Efterfrågan på vissa modeller av elbilar är så stor att utbudet är begränsat. Så är fallet hos Keskusautohalli som bland annat säljer Volvobilar.

– Allt som finns går åt, också begagnade elbilar säljer bra, säger bilförsäljare Henrik Hasselblatt.

Efterfrågan på nya elbilar är så stor att Volvo har svårt att leverera.

­ – Produktionen hinner inte med då efterfrågan i Europa bara ökar. Det begränsade utbudet gör att vi får in färre bilar till försäljning, säger Hasselblatt.

Fakta elbilar

  • Det finns olika typer av elbilar. I utbudet finns lätthybrider som laddar sig själva och laddhybrider samt renodlade elbilar.
  • Laddhybriderna, som också kallas plug-in bilar, laddas med stickkontakt liksom de renodlade elbilarna.
  • Försäljningen av både laddhybrider och renodlade elbilar har ökat markant de senaste åren.
  • I fjol registrerades 13 231 nya laddhybrider i landet mot 5 966 året innan.
  • Antalet nyregistrerade bilar som drivs enbart med el ökade i fjol med 2347 till 4 244 bilar.
  • I Egentliga Finland har försäljningen av renodlade elbilar tagit ordentlig fart sedan 2018 då 50 elbilar såldes i regionen.  Året därpå ökade försäljningen till 135 bilar. I fjol mer än fördubblades försäljningen till 350 elbilar.

Källor:  Bilbranschens informationscentral, Transport- och kommunikationsverket Traficom

 

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *