Förflytta dig till innehållet

Elbilar, sol- och vindkraft är ingen ja/nej-fråga

Av alla insändare på ÅU:s webb är Bengt Karlssons om sol/vindkraft och elbilsbatterier sannolikt den mest lästa och kommenterade. Ämnet engagerar. Det finns ändå inga enkla svar på frågor om…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova nu ÅU Surf 12,95 € / mån

Redan prenumerant?

Dela artikeln

3 kommentarer: “Elbilar, sol- och vindkraft är ingen ja/nej-fråga

  1. bengt karlsson skrev

    Är glad över ledarskribentens objektiva inställning till problematiken kring olika energiformer.Det är viktigt att de dolda miljöavtrycken/kostnaderna publiceras då politike,gröna organisationer och mainstreammedia okritiskt vurmar för elbilar,vindkraftc I tillägg till mina insändare i ämnet kan konstateras att återvinningen av elbilars batterier är och kommer att bli ett mycket stort problem.(Se Sabina Weiss´artikel ”The World Needs to Crack Battery Recycling-Fast” 23.11,2021)Det har också uppstått problem med spontana bränder i litium batteriet.I Californien har man därför rekommenderat att inte parkera elbilen närmare än 50 fot(ca16m) från närmaste brännbara föremål och att manhelst bör parkera en sådan bil på taket till parkeringshuset Se också Jon Wittakers artikel i Invvstment Monitor:”Let´s be honest,batteries are bad for the environment” 21.01.2021.Det bör dock tilläggas att bilfabrikanterna/batteritillverkarna säkert arbetar flitigt för att åtminstone delvis överkomma olägenheterna med eldrivna bilar. Jarl Ahlbeck gör klokt i att inte köra på besoök till svärmor med elbil,ty redan vid minus 7 grader minskar kapaciteten hos elbilen med 40%.Att bli sittande i kylan i väntan på bärgningsbil är mindre roligt.Ett tomt elbilsbatteri måste laddas i ett varmt garage.
    Bilarss förbränningsmotorer har utvecklats så att bränslekonsumptionen minskat med20 % och med fokus somkommer ut ur avgasröret har katalysatorer också minskat utsläpp av kolmonoxid,kolväten och kväveoxider,som till skillnad från koldioxid är skadliga ämnen.Dessutom finns det nya svenska katalysatorsystemet CATARIS,som nästan helt tar bort de skadliga ämnena.Cataris klarade redan de nya kraven i E,uro 7 med marginal redan 2018.Det verkar som om en modern dieselbil har ett lägre koldioxidutslåpp än elbolen i en livscykelanalys. Å andra sidan förstår jag inte varför koldioxidens roll anses vara negativ.
    Vad beträffar vindkraft är det skäl att påminna att för varje vindkraftsenhet måste motsvarande motsvarande kapacitet balanskaraft säkerställas då elnätet ej tål de spånningar som de varierande vindstykrorna förorsakar.
    Det är inte rätt att jämföra oljeutvinning med barn och slavarbete i gruvindustrin i Kongo och Kina.m.fl.Oljeutvinningen sköts av professionella oljearbetare och övervakningen är sträng.Har dock hört om att utvinningen i Sibirien inkräktar på Netzenernas kultur och livsstil-jakt,fiske och renskötsel.Oljan kommer först med eget tryck,sedan pumpas den , inga barn/slavarbetare behöver jobba i borrhålet med att skpa upp oljan med pyts ock ämbare.

    Med vänlig hälsning

    Bengt Karlsson

  2. Jarl Ahlbeck skrev

    Bra analys. Säger som min förra professor ”Det här verkar ju enkelt att förstå, men vänta tills jag har börjat förklara!” För mig som inte kör mycket utom av och av till Svärmor i Suolahti 2×5 timmar är min bensindrivna aningen ålderstigna några tusen euros Toyota miljövänligast. El och hybrid funkar inte alls. För en som kör mycket och kan ladda hemma och har extra pengar är väl elbil ett alternativ, men, men, hur/var produceras jättebatteriet? Min bensin kommer från Ryssland via Neste i Borgå. Ack ja.

  3. Pirkko Kavén skrev

    HYVÄ! Teillä toimittajat uskaltavat sanoa asiat suoraan ja rehellisesti! Kiitos, kun otatte esille tärkeitä aiheita!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter