Förflytta dig till innehållet

Egentliga Finlands förbund vill se mer konkreta mål för Finlands trafiksatsningar

J-O Edberg
Tåg passerar övergång med bommar
Planen för 2021–2032 omfattar bland annat en analys av det finländska trafiksystemets nuläge.

Utkastet till en riksomfattande trafiksystemplan för åren 2021–2032 har goda mål, men rör sig på ett alltför allmänt plan. Det här anser Egentliga Finlands förbund i sitt utlåtande till Kommunikationsministeriet om den så kallade Trafik 12-planen.

– I den riksomfattande trafiksystemplanen borde det vara möjligt att åskådliggöra de nationella behoven som helhet för de följande tolv åren, skriver förbundet i sitt utlåtande.

Trafiksystemplanen omfattar alla trafikformer och stödåtgärder för dessa. När planen är klar och Trafikledsverket utarbetar investeringsprogram, borde också principerna för kostnadsfördelning avtalas långsiktigt mellan staten och kommunerna, anser Egentliga Finlands förbund:

– Utgångspunkten ska vara att staten ansvarar för statens trafikleder och tillhörande kostnader medan kommunerna ansvarar för gatunätet.

Förbundet motsätter sig att statens kostnader vältras över på kommunerna.

Trafik 12

Syftet med den riksomfattande trafiksystemplanen är att göra trafikpolitiken mer långsiktig.

Planen för 2021–2032 omfattar en analys av trafiksystemets nuläge, planens samhälleliga mål och de mål som gäller trafiksystemet.

Planen innehåller ett tolvårigt åtgärdsprogram som omfattar statens och kommunernas åtgärder samt statens finansieringsprogram.

Det är tänkt att ett beslut om den första riksomfattande trafiksystemplanen ska fattas ännu i vår.

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter