Distansmottagning ökar flexibiliteten
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Svenskspråkig vårdservice i framtida välfärdsområdena har diskuterats i ÅU förra veckan men inga konkreta lösningar fångade min blick, så jag tänkte dela en tanke med er.
Läkarmottagningar på distans har utvecklats mycket under covid-19-pandemin och många har hunnit testa på detta. Några har gillat och några tycker att det inte är lika bra att diskutera per telefon. Som läkare har jag tyckt om det alternativet.
När avståndet till närmaste hälsocentral är lång och rörelseförmågan kanske inte lika bra som förut, är det mycket lättare att först fråga om saken på distans. Visst fanns det grejer som läkare inte kan hjälpa till med utan att undersöka patienten, men många gånger behövs det inte.
Bra exempel på sådana situationer är sömnlöshet, hudproblem och allergi. Läkare vill ju se hur en ung flickas akne ser ut, men det går ju fint att se bild på den och sedan fråga vad som redan har provats.
När man bokar tid till läkare i det framtida välfärdsområdet skulle den svenskkunniga läkaren ta hand om patienten även om hen inte jobbade på den närmaste hälsostationen.
Jag själv skulle gärna vårda patienter på båda inhemska, men har tyvärr jobbat på områden med väldigt få svenskspråkiga. Distansmottagningen kan öka flexibiliteten också gällande språkfrågan.