Förflytta dig till innehållet

Det var tänkt att Rävsundsbron skulle hålla till åtminstone 2030, sades det – så vem har räknat fel?

För flera år sedan gjordes en riskanalys för att kontrollera läget med Rävsundsbron. Riskerna som då noterades har senare eliminerats och det skulle göras en kontinuerlig uppföljning av situationen. Det här sade broingenjören Jari Nikki från Närings-, trafik- och miljöcentralen till ÅU sommaren 2018. Allt…

Ja, jag vill läsa mer!

Prova 1 månad för 1€*

Redan prenumerant?

* Kampanjpris 1€ första månaden, därefter ordinarie pris 17,95€
Redan använt kampanjen? Beställ här istället

Dela artikeln

2 kommentarer: “Det var tänkt att Rävsundsbron skulle hålla till åtminstone 2030, sades det – så vem har räknat fel?

  1. Paul Lindberg skrev

    Enligt min mening är det onödigt att söka någon syndabock i det här fallet.
    Ingenting är enklare än att peka ut någon i stället för att själv prestera någonting
    konstruktivt. Emedan det är fråga om en sk. hängbro, är själva bron fäst vid de
    bärande stålkablarna med speciella ”öglor” uttryckt på lekmannaspråk.
    Om jag uppfattat saken rätt, är dessa ”öglor” utbytbara utan svårigheter.
    Byt ut de trasiga ”öglorna” och lägg till, om möjligt, ytterligare några ”öglor” som
    extra förstärkning för säkerhets skull och sänk hastigheten till högst 50 km/h.
    Detta i kombination med kameraövervakning torde garantera, att bron håller
    minst 10 år till med regelbundet underhåll.

  2. Kari Niemi skrev

    O nu sen is i hatten!Bron håller o med mindre fixande på våren o farten ner ti 50 som nu redan så blir o går det nog bra!O om köer-om alla drar ner ti 40-50 km/t o sen ökar igen så ingen behöver stoppa eller stanna .Men bara man int sätter ”någo styttsar” o ”knölar” så sen blir de nog jobbigt för dom som använder vägen ”på riktigt”= kör många gånger per dagen !

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter