"Den pågående pandemin har gett oss en ny vardag. Vi äter massor med choklad – mer än någonsin tidigare."
Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.
Man kan verkligen säga att godis är oss finländare kärt. Vi äter årligen 12 kg godis per person och hör till de fem största godiskonsumenterna i Europa.
Godisbranschen styrs som många andra branscher av trender, varav en av de senaste är portions kontroll- trenden som uppstod för 10 år sedan. Som resultat erövrade de mindre godispåsarna godishyllan och tvingade hela godisbranschen att omformas.
Vad är egentligen en trend? För att klargöra vad en trend är kan man ställa sig följande frågor. Kommer denna utveckling eller detta beteende att fortsätta minst 5 år? Kommer denna att ha en stor inverkan på branschen? Kommer detta beteende att skapa möjligheter för tillväxt?
Denna sistnämnda frågeställning intresserar mången allra mest, eftersom tillväxt är det vi förväntar oss, ifall man vill lansera nya produkter på konfektyrmarknaden.
En av de stora trenderna som påverkar sötsakernas framtid idag är socker. Sockrets negativa inverkan på hälsan, ökad övervikt i samhället, olika specialdieter och så vidare medför ett behov av godis med mindre tillsatt socker eller totalt sockerfria produkter. Att tillverka dessa är ingen lätt uppgift ifall man vill att godisen ännu skall vara ätbar och smaka gott.
Man bör även undvika den laxativa effekten, som många ersättare har. Socker kan ersättas med antingen artificiella sötningsmedel så som aspartam, med naturligare sötningsmedel så som inulin och stevia eller med sockeralkoholer som xylitol.
Växtbaserat är en annan trend som påverkar godis. Det finns redan ett stort behov av miljövänligare förpackningar och produkter. Förpackningar gjorda delvis eller helt av växtbaserat material kommer att bli vardag för oss. Produktmässigt måste man hitta växtbaserade alternativ till gelatin eller ersätta choklad gjord av mjölk med till exempel kokos- eller havremjölk utan att kompromissa med konsistens, färg och smak. Ingen vill äta choklad hård som sten eller segt som tuggummi.
Transparens och överskådlighet är en stor trend tillsammans med strävan efter trygghet. Konsumenten är kung!
Företag och varumärken måste göras lättillgängliga, personliga och vara färdiga att föra dialog med konsumenterna i realtid och med kort varsel.
Vi vill känna oss trygga med vad vi äter. Vi vill veta hur och var produkten är producerad, vad den innehåller och varifrån alla ingredienser härstammar. Man efterfrågar “rena” karameller, som inte innehåller onödiga tillsatser utan smakämnen och ingredienser man känner till. Trots den stora mångfalden av godisnyheter, har vi en stor längtan efter klassiker och inhemska varumärken, som har en stark anknytning från barndomen. Dessa har gett många trygghet speciellt när covid-19 kastade in oss i något främmande.
Den pågående pandemin har gett oss en ny vardag. Vi äter massor med choklad – mer än någonsin tidigare och föredrar färdigpackat istället för lösgodis, vilket känns mera hygieniskt i denna stund. Lösgodisen fick sätta lapp på luckan och istället exploderade konsumtionen av godispåsar. Den nya situationen har fört med sig en stor tillväxt inom näthandeln, vilket skapar nya omständigheter även för godisbranschen.
Godis är i hög grad impulsuppköp och 70 procent av besluten görs först i affären. Många använder sig allt mer av självbetjäningskassorna där det inte finns godis. Mycket av godisuppköpen minskar på grund av dessa nya beteenden. Hur godisuppköpen görs i framtiden och vilken trend som blir den nästa kan ingen ännu veta. Hur det än går, så kommer vi inte att kunna kringgå att smaken är viktigast. Godis äts enbart då det smakar gott!
Alexandra Rehnberg
Marknadsföringschef, Cloetta Finland
Medlem av Åbo Juniorhandelskammare
LÄS OCKSÅ:
Insändare: Tillsatser i livsmedel har ett oförtjänt dåligt rykte