De flesta finländare upplever att elsparkcyklarna gör stadstrafiken otryggare. Foto: Lukas Söderqvist Många finländare har inte koll på trafikreglerna som berör elsparkcyklar, visar Trafikskyddets nya undersökning.…
Den här artikeln är exklusiv för ÅU:s betalande läsare.
Våra nyhetspaket ger dig fri tillgång till alla
Åbo Underrättelsers nyheter, reportage och artiklar på webben.
En kommentar: “De flesta vet inte vilka trafikregler som berör elsparkcyklar, visar Trafikskyddets enkät”
Tom Bergman skrev
Och ännu säkrare blir det när elsparkcyklarna får börja köra mot trafiken på enkelriktade gator. Första försöken börjar (enligt HBL) snart i Helsingfors. Nå, det problemet kanske löser sig på ”naturlig” väg…
Att sparkcyklarna lämnas (stående eller liggande) precis var som helst tycks vara en del av sparkcykelkulturen. Tvinga uthyrarna att inrätta parkeringsställningar för sina och konkurrenternas sparkcyklar och gör det obligatoriskt att använda dem. Parkering utanför dessa borde klassas som förargelseväckande beteende, alternativt nedskräpning på offentlig plats, och göras straffbart.
Kommentarer
Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.
Och ännu säkrare blir det när elsparkcyklarna får börja köra mot trafiken på enkelriktade gator. Första försöken börjar (enligt HBL) snart i Helsingfors. Nå, det problemet kanske löser sig på ”naturlig” väg…
Att sparkcyklarna lämnas (stående eller liggande) precis var som helst tycks vara en del av sparkcykelkulturen. Tvinga uthyrarna att inrätta parkeringsställningar för sina och konkurrenternas sparkcyklar och gör det obligatoriskt att använda dem. Parkering utanför dessa borde klassas som förargelseväckande beteende, alternativt nedskräpning på offentlig plats, och göras straffbart.