Förflytta dig till innehållet

Då andra banker drar in kontor bygger Nagu Andelsbank ut och anställer flera – har lockat hundratals nya kunder på ett år

Tuuli Meriläinen
Nagu Andelsbank kafferum personal Nagu
Personalen njuter av de fräscha lokalerna. Från väster Anita Onni, Robert Åberg, Alice Björklöf, Anna-Kajsa Laurén, Marina Brandt och Ann-Louise Höglund-Mäenpää.

Dörren till Nagu Andelsbanks kontor står bokstavligen på vid gavel. Då ÅU kommer på besök installeras den nya ytterdörren, och med den är renoveringen av bankens fastighet i Nagu avklarad, sånär som på lite städning.

– Det är så skönt att vi är klara med renoveringen och alla har ett eget rum! Vi har lidit av att ha för lite personal, men det har inte funnits plats för ett till skrivbord eller en dator tidigare, säger verkställande direktör Alice Björklöf som i höst kunnat anställa Mikko Mäki och Robert Åberg till Nagukontoret.

Nagu Andelsbank kontorsbyggnad renoveradTuuli Meriläinen
Lokalen som Nagu Andelsbank verkar i byggdes på 1960-talet och har renoverats många gånger. Nästa år fyller Andelsbanken 100 år.

Nagu Andelsbank har enligt Björklöf vuxit starkt, och som bäst fått 500 nya kunder om året. För fem år sedan hade banken 6 anställda i Nagu plus Korpo- och Iniökontorens deltidspersonal. I dag rymmer kontoret i Nagu nio personer. På kontoret i Korpo jobbar en person deltid, och på kontoret i Houtskär, som öppnade 2019, jobbar också en person deltid. Därtill finns det ett serviceställe på Iniö. Enligt Björklöf är Andelsbankens styrka kundservicen.

– Vi satsar på bra personlig service och har dörrarna öppna flera dagar i veckan, säger Björklöf om banken som vågar gå en annan väg än de stora konkurrenterna.

– Att köpa hus eller placera pengar är stora händelser, och de flesta vill prata med någon, också unga. Man ska inte behöva ta reda på allt själv. Betala räkningar däremot vill de flesta göra via nätbanken.

Björklöf önskar att Nagu Andelsbank skulle hinna utveckla arbetet för att alltmer vara en ekonomicoach, med vilken man kan bolla ekonomiska frågor om man behöver få bättre balans på ekonomin.

– Nuläget är tufft då priserna för bland annat mat, bränsle och el ökar för hushållen, och så kommer lånekostnaderna till det, säger hon.

Samtidigt som banken kan lära känna sina kunder, tack vare att den är så lokal, kan den enligt Björklöf också dra nytta av att vara medlem i stora OP-gruppen.

– Till exempel myndighetsrapportering kräver riktigt breda axlar, och vi har hjälp av gruppens experter till det, säger Björklöf.

Robert Åberg Nagu AndelsbankTuuli Meriläinen
Redo. Nu väntar Robert Åberg på att möta kunderna.

I rummet intill Björklöf sitter nytillskottet Robert Åberg med rötter i Dalkarby i Nagu, som bland annat ska vara en förstärkning på placerings- och finansieringssidan. Åberg har jobbat tidigare bland annat på SEB i Malmö och 20 år på Aktia med placeringar. För många är han känd från handbollen i Pargas IF.

– Sättet som Nagu Andelsbank arbetar på är i linje med hur jag tänker. Alla kunder är viktiga och vi ska hålla skärgården levande, säger Åberg som har genomgått den interna skolningen och läst in sig på bankens produkter.

– Nu väntar jag på att få träffa kunderna.

”Asiatisk trädgård”

Bankfastigheten i Nagu, som är från 1960-talet, byggdes till 2015. Nu har man inte ökat på kvadratmetrarna, men i stället omdisponerat allt och fått in två nya arbetsrum, ett nytt mötesrum och en ny toalett. Renoveringen började i december förra året och var nästan klar i juli.

Dörren och fönstren till vindfånget hade lång leveranstid och blev installerade först nu i november. För byggarbetet stod Creo-Base från Ekenäs. Archipelago design från Pargas planerade inredningen utgående från visionen om en ”asiatisk trädgård” med skärgårdsinfluenser.

– Här fanns ställvis tre lager väggar och tre lager innertak, nu är allt nytt ut till ytterväggarna, inklusive VVS och el, säger Björklöf som är jättenöjd med att man nu kunnat utnyttja varje centimeter effektivt.

Dela artikeln

En kommentar: “Då andra banker drar in kontor bygger Nagu Andelsbank ut och anställer flera – har lockat hundratals nya kunder på ett år

  1. Yvonne Lönnström skrev

    Låter härligt och kundvänligt som ”förr i tiden” då man kunde gå in i banken utan tidsbeställning.
    Grattis Nagubor och Lycka till Nagu Andelsbank!

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter