Förflytta dig till innehållet

Cykelturismen växer – här är rutterna i Finland och Europa!

Monica Forssell
En cykel lutad mot en vägg.
Cykling är en av de populäraste formerna av hållbar turism. Finland har stor potential då det gäller cykelturism.

Hela 5 500 km markerade Eurovelocykelleder finns det i Finland och totalt över 300 olika cykelrutter. Det är inte alldeles lite det och jämfört med andra europeiska länder kommer Finland på andra plats efter Tyskland då det gäller antalet cykelvägskilometrar. 

Men finns det cyklister på vägarna?

Den som sommartid rört sig på landsvägarna i Åbolands skärgård vet att det åtminstone på Skärgårdens ringväg tidvis kan vara riktigt trångt. Men många andra cykelleder väntar fortfarande på sina turister.

— Cykling är en av de populäraste formerna av hållbar turism och i Europa tror man att cykelturismen kommer att fördubblas fram till år 2030, säger Heli Laukkanen, koordinator vid Bikeland.

Det jobbas nu hårt för att också Finland ska börja locka cykelturister i större skala.

Eurovelo

Världens största nätverk av cykelleder.

Just nu 17 Eurovelocykelleder runt om i Europa.

Koordineras av Europeiska cyklistförbundet ECF.

Eurovelo är ett registrerat varumärke och endast rutter om godkänts av ECF kan kallas Eurovelo.

Totalt cirka 90 000 km.

Antal cykelturister i Europa, som stannar minst en natt på någon av rutterna: ca 20,4 miljoner.

Övernattande cykelturister i Europa spenderar uppskattningsvis 9 miljarder euro årligen.

I Finland finns eller planeras tre Eurovelorutter: Eurovelo 10 (Vaalimaa–Torneå), Eurovelo 11 (Karigasniemi–Helsingfors) och Eurovelo 13 (Salla–Nejden).

En skylt för cyklister med anvisningar om distanser till olika platser.Monica Forssell
Eurovelorutterna markeras med en siffra och en ring av stjärnor runt siffran.

Fyra år gamla Bikeland är ett center för cykelturism och den instans som har hand om bland annat Eurovelorutterna i Finland. Bikeland finansieras av Transport- och kommunikationsverket och har som uppgift att driva utvecklingen av cykelturism i Finland.

Cykling kombinerar hållbar turism, aktiv turism, närturism, naturturism, kulturturism och matturism.

Heli Laukkanen

Infrastrukturen finns och tack vare Bikeland är man också på god väg att samla information om alla cykellederna i Finland på ett enda ställe. En spirande trend, som kan ha stor potential i just Finland, är gruscykling det vill säga cykling på riktigt små sand- och skogsvägar.

Det som ändå på många håll fortfarande saknas för att cykelturismen ska blomstra är service längs med rutterna.

– Vi är på rätt väg men visst skulle fler inkvarteringsställen, matställen och kaféer välkomnas, säger Laukkanen. 

En karta över Europa med en massa rutter inritade. EuroVelo
Schematisk karta över de många cykelleder som ingår i Eurovelonätverket.

Laukkanen är entusiastisk över cykelleden längs med Finlands kust, Eurovelo 10. Vägen är färdigskyltad från Vaalimaa till Vasa. I år är det också meningen att Eurovelo 10 ska förses med exempel på dagsetapper för att underlätta cykelturisternas planering.

– Cykling kombinerar hållbar turism, aktiv turism, närturism, naturturism, kulturturism och matturism. Att cykla är ett sätt att röra sig på och ett sätt att ta sig fram på, säger Laukkanen.

En cykel med en mätare och ett par cykelglasögon på styrstången.Monica Forssell
Cykelglasögon, en trippmätare och bra väskor är bra att ha. Och hjälm på huvudet förstås.

I fjol började Eurovelo 13 från Salla till Neiden (Näätämö på finska) planeras. Hela Järnridårutten går från Grense Jakobselv, på gränsen mellan Norge och Ryssland till Rezovo i Bulgarien. Eurovelo 11 mellan Karigasniemi och Enare är också på gång.

När Eurovelorutterna planeras försöker man undvika stora landsvägar och istället lotsa cyklisterna genom små byar, vackra landskap och kulturhistoriskt intressanta platser. I huvudsak är det regelrätta cykelvägar samt tre- och fyrsiffriga vägar som gäller.

I Lappland går Eurovelo 13 ändå delvis längs med riksväg 5 då andra alternativ inte finns.

– Då man hoppar upp i sadeln är radien för hur långt man kan ta sig under en dag dubbelt så lång än då man vandrar. Och då man cyklar får man känna av omgivningen med alla dess dofter och ljud på ett annat sätt än om man till exempel skulle sitta i en bil. Dessutom har vi världens renaste luft i Finland, så vad kan vara bättre än att cykla i Finland, frågar sig Laukkanen.

Bikelands webbplats finns kartor över olika cykelrutter i Finland. Kartan visar också bland annat service längs med rutterna. För Eurovelorutterna finns också webbplatsen eurovelo.com.

De olika europeiska rutterna ”Eurovelo”

1 Atlantic Coast Route (Atlantrutten): Nordkap–Caminha, 11 150 km

2 Capitals Route (Från stad till stad): Galway–Moskva, 5 050

3 Pilgrims Route (Pilgrimsrutten): Trondheim–Fisterra, 5 600 km

4 Central Europe Route (Centraleuropeiska rutten): Roscoff–Kiev, 5 050 km

5 Via Romea (Francigena), Canterbury–Brindisi: 3 200 km

6 Atlantic – Black Sea (Atlanten–Svarta havet): Saint-Brevin-les-Pins–Constanta

7 Sun Route (Solrutten): Nordkap–Valletta 7 600 km

8 Mediterranean Route, ”Medelhavsrutten”: Cádiz – Cypern 7 600km

9 Baltic-Adriatic (Baltikum – Adriatiska havet): Gdansk–Pula 2 000 km

10 Baltic Sea Cycle Route (Östersjörutten):  9 100 km (går genom Finland)

11 East Europe Route (Östeuropeiska rutten):  Nordkap–Aten 6 800 km (går genom Finland)

12 North Sea Cycle Route (Nordsjörutten):  7 250 km

13 Iron Curtain Trail (Järnridårutten): Grense Jakobselv–Rezovo 9 950 km (går genom Finland)

14 Waters of Central Europé (Mellaneuropeiska vatten): Zell am See–Debrecen  1 100 km

15 Rhine Cycle Route (Rhenrutten): Andermatt–Hoek van Holland, 1 000 km

17 Rhône Cycle Route (Rônerutten):  Andermatt–Port-Saint- Louis- du-Rhône eller Sete  1 000 km

19 Meuse Cycle Route (Maasrutten):  Langres–Rotterdam 1 050 km

LÄS OCKSÅ

Dela artikeln

En kommentar: “Cykelturismen växer – här är rutterna i Finland och Europa!

  1. Mathias Luther skrev

    I de allra flesta fall går inte en långfärd på cykel att förverkliga utan att man kan transportera cykeln minst ena vägen med allmänna färdmedel. Det är tekniskt möjligt bara på tåg, och någorlunda väl fixat på finska VR. Men på svenska tåg är det mycket osäkrare, eller helt omöjligt. Det är en flaskhals både för oss som vill till Centraleuropa, och för dem som vill hit. Båt hela vägen Finland-Tyskland är ett dyrt alternativ.
    Så om Finland vill ha flera cykelturister hit, kontakta SJ.

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter