Förflytta dig till innehållet

Central servicepunkt väcker blandade känslor

Det här är en opinionstext, åsikterna är skribentens egna.

Kop-Kolmio förändras, läser jag i en lokal annonstidning. Jag läser artikeln med både förtjusning och skepticism.
Till förtjusningen hör bl.a. FPA och Poiju. Äntligen kommer FPA och Poiju i samma hus, tänker jag. Och i samma veva blir jag skeptisk av dem som inte klarar av åka hiss eller rulltrappor.
Lokala annonstidningen nämner tolv aktörer (nuvarande adress inom parentes) – Barnfamiljernas kundservice (Luolavuorivägen 2), Socialtjänsten Eskeli (Slottsgatan 23), FPA (Eriksgatan 26), Föli-kundtjänst (Auragatan 5), Konserthusets biljettjänst (Aningaisgatan 9), Monitori (Skanssigatan 10), Patient- och ombudsmansservice (Universitetsgatan 30), Poiju (Humlegårdsgatan 7), Stadsteaterns biljettjänst (Östra Strandgatan 14), Turisminfo (Auragatan 4), Turku-piste (Puolalagatan 5), Vimma (Auragatan 16) – som ska flytta in i KOP-Kolmio på gatunivå.
Ännu då Yle hade sina enheter i KOP-Kolmio, fanns det inte allmänna trappor enda upp till sjunde våningen. Man fick ta hiss, eller så blev man insläppt via nödutgångstrapporna, som är ett trapphus bakom lås.
Det finns flera sådana allmänna trappor som är bakom lås och bom, som är enbart avsedda för nödutgång. Till exempel T-sjukhuset, ingång från Tavastehusvägen 11, vars allmänna trappor leder till fjärde våningen, medan man måste ta hiss eller nödutgångstrapphuset till femte våningen.
Magnus Taxell

Dela artikeln

Kommentarer

Alla som kommenterar ÅU:s webbartiklar förväntas göra det sakligt och under sitt eget namn. Vi godkänner inga länkar till externa webbplatser i kommentarerna. Kommentarerna modereras. Fyll i både ditt för- och efternamn, tack.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Mera nyheter